Wraz z kolejnym piątkiem otrzymaliśmy kolejną stronicę z dzienniczka twórców. Tematem przewodnim dzisiejszego DD będzie wprowadzenie do gry mechanizmu kończącego hegemonię katolicyzmu w świecie zachodnim – reformacja oraz wojny religijne przez nią spowodowane. Na końcu zaś prezentacja nowych map.

HRE oraz Ligi Religijne

Jednym z ważniejszych nowości, jaką otrzymają właściciele „Sztuki Wojny”, będzie specjalny, dynamiczny mechanizm symulujący Wojnę 30-letnią – Mechanizm Lig Religijnych.

Święte Cesarstwo Rzymskie (HRE) będzie posiadać „oficjalną religię”. Konsekwencją tego będą ograniczenia w elekcji Cesarza oraz doboru samych elektorów. Początkowo oficjalną religią będzie katolicyzm, ale bez ograniczeń w elektorach. Jednak kiedy w życie wejdzie kontrreformacja protestancki elektor będzie mógł zorganizować Ligę Protestancką, której celem będzie zamiana religii oficjalnej oraz obrona swoich interesów. W opozycji do nich powstaje równocześnie Liga Katolicka. Każdy kraj europejski, będzie mógł się przyłączyć do którejś z Lig, przeważnie AI będzie wybierać na podstawie klucza wiary, ale jeżeli widzi konflikt interesów z którąś ze stron może przyłączyć się do obozu przeciwnej wiary (np. katolicka Francja niechętna silnej pozycji Cesarza dołączy do Ligi Protestanckiej). Aby zachęcać do interwencji w konflikt religijny każdy członek Ligi uzyska premię do tradycji lądowej oraz obniżenie kosztów technologii wojskowej na 100 lat.

Członkowie Ligi Protestanckiej dostają CB przeciwko Cesarzowi, czego efektem będzie wielka wojna pomiędzy Ligami. Wojna ta będzie miała cel „Religijna Supremacja” i będzie kosztowało 50% warscore a dostępne będzie tak stronie atakującej jak i broniącej się. Efektem będzie ponowne ustalenie oficjalnej religii Cesarstwa, wraz z restrykcjami elektorskimi. Jeżeli zwycięstwo będzie protestantów to wówczas katolicy będą mogli ponownie chwycić za broń i siłą zmienić oficjalną religię podobnie, jak wcześniej protestanci… i tak w kółko aż do permanentnego zniszczenia drugiej strony.

Jest też inna droga. Kiedy jednak któraś z tych Lig przyjmie pokój, ale nie wykorzysta celu „Religijna Supremacja” to wówczas ma miejsce wydarzenie „Pokój westfalski”. Rozwiązuje on mechanizm Lig religijnych, HRE traci oficjalną religię, wprowadza zasadę 'Cuius regio, eius religio’. Ligi mogą także upaść, jeżeli opozycyjna liga (względem oficjalnej religii) nie będzie wypowiadać wojny dostatecznie długo.

Zwycięstwo którejś ze stron będzie miało także globalne wpływy na legitymację, tolerancję własnej wiary, siły misjonarskiej itd. Cesarz zaś, który zwycięży wojnę, będzie miał dodatkowo bonus do wprowadzenia reform HRE.

Nowa Reformacja

Mechanizm reformacji też zostanie przemieniony a dostępny będzie w darmowym patchu. Prowincja, z trzech pierwszy państwa, w których pojawi się jakieś wyznanie z reformacji (protestantyzm lub wyznanie reformowane), uzyska cechę „Centrum reformacji”. Będą one stale zmieniać religię okolicznych prowincji, do momentu zmiany religii w Centrum Reformacji. Sama reformacja będzie miała charakter bardziej losowy a eventy ją dotyczące przepisane na nowo.

Mapy bliskiego orient

  1. Arabia – z nowych państw pojawi się państwo plemienne Shammar
  2. Egipt i okolica – z nowych państw pojawi się Makuria jako państwo plemienne
  3. Lewant i Mezopotamia – nowymi państwami tutaj będzie Bohtan (państwo Kurdów) oraz Lebanon. Oba będą musiały wywalczyć niepodległość
  4. Anatolia – pojawią się dwa nowe państwa tureckie Germiyan oraz Eretna. Oba będą musiały wywalczyć niepodległość