Tym razem przyjrzymy się jak zmieniły się mechanizmy polityczne. Political Power jest teraz walutą, która jest wykorzystywana do niemal wszystkiego, co związane jest z rządem i dyplomacją. Wykorzystuje się ją do wpływania na inne państwa, wspierania partii politycznych, zmieniania praw, wyznaczania biur projektowych, mianowania personelu wojskowego, zdobywania casus belli i wybierania national focusów. Podstawowy przyrost to dwa punkty PP na dzień, zaś każde zadanie będzie potrzebować jednego. Niemcy na przykład dzięki Hitlerowi będą mieli zwiększony o 50% przyrost PP (z faktu jego bycia dyktatorem).
Porównując obecny interfejs do tego z DD nr 12 zauważycie, że cele zostały zamienione na national focusy, o których pisaliśmy w DD nr 14. Po drugie, można teraz zobaczyć ducha narodu, który odwzorowuje unikalne atrybuty danego kraju – istnieje on od początku albo można go uzyskać poprzez focusy. Niemcy zaczynają z duchem Bitter Loser, który sprawia, że mniej prawdopodobne jest ich odejście od nazizmu, zaś General Staff daje 5% organizacji i o 25% szybsze planowanie. Z kolei Francja ma Victors of WW1, dzięki której badanie doktryn jest o 75% droższe, do czasu aż osiągną national focus, który to usunie. Po drugie dodaliśmy informację o frakcji z możliwością jej rozwiązania. Wreszcie najważniejszą zmianą jest podział rządu na trzy kategorie, z których każda ma sześć różnych slotów. Zmiana jednego kosztuje zazwyczaj 150 PP.
Rząd ma trzy różne prawa – poborowe, handlowe i ekonomiczne. Prawa te można uchwalić po spełnieniu odpowiednich wymagań, np. totalna mobilizacja i ekonomia wojenna nie są dostępne w czasie pokoju. Istnieją także trzy sloty na politycznych doradców. Każde państwo ma jednego komunistycznego rewolucjonistę, jednego faszystowskiego demagoga i jednego demokratycznego reformatora, którego można wybrać by kierować swoje państwo ku pożądanej ideologii. Istnieją różne typy ministrów, np. Albert Speer przyspieszający o 25% konwersję fabryk cywilnych w wojskowe czy Martin Bormann zwiększający przyrost PP o 10%. Jednakże możesz mieć tylko trzech doradców naraz.
Badania i produkcja mają sześć różnych slotów projektowych. Każdy przyspiesza dany typ badań o 10%. Projektant czołgów obejmuje większość przedsiębiorstw produkujących różnorakie czołgi z lepszym pancerzem lub prędkością. Kolejne sloty to projektanci okrętów, samolotów, sprzętu wojskowego, koncern przemysłowy oraz teoretyk. Teoretycy to zarówno naukowiec jak von Braun, ale i wojskowy jak Guderian.
Sztab wojskowy ma dowódców sił lądowych, marynarki i lotnictwa a także trzy sloty dla najwyższego dowództwa. Pozwala to na kształtowanie swojego wojska na wysokim poziomie strategicznym. Czy armia powinna być ofensywna czy defensywna? Czy powinna być skupiona na marynarce wojennej? W kolejnym dd powiemy właśnie o doktrynach i technologiach morskich.