Paradoxowi devsi przyznają, że ostatnie DD było dość biedne, tak też dzisiaj zostanie powiedziane więcej, acz bez zbytniego rozwijania. Niestety, ale nie odbyło się bez lania wody, tak też postaramy się skrócić słowotoki do najważniejszych spraw.
Kluczowym punktem dodatku będą usprawnienia rady. Jednakże obok zwykłej rady funkcjonować będzie także Tajna Rada (privy council). Przedstawiciele tej rady nie będą mogli dołączać do frakcji, dzięki czemu będzie można nieco ustabilizować swoje władztwo. Jeżeli jednak władca będzie posiadać odpowiedni wskaźnik tyranii to członkowie Rady są uwolnieni z tego ograniczenia. Tajna Rada posiadać będzie jednakże spore usprawnienia a ich ignorowanie może być problematyczne (między innymi nadaje tyranii) a podczas regencji ich głos jest niepodważalny. Ale o tym kiedy indziej nam opowiedzą. Na obrazku możemy zobaczyć ikonki, które prezentują ich osobowość bądź mentalność polityczną.
Podczas głosowania członkowie Rady mogą być za, przeciwko lub wstrzymać się. Władca także będzie mógł zagłosować a w przypadku remisu jego głos jest decydujący. Głosy mogą być zmienione w trakcie, co może spowodować iż nagła zmiana opinii zacnego i szanowanego feudała pociągnie wszystkich na jego pozycje. Dodatkowo będzie posiadać także inicjatywę oraz kilka innych uprawnień, ale o tym też dowiemy się w innym DD.
Nie należy jednak uznawać tych swoich wasali za jednostki bezrefleksyjne. Fakt, że ich osobowość jest wroga przeciwko np. wojnie z współplemieńcem nie będzie koniecznie oznaczać, że trzeba będzie tyranizować wszystkich. Będzie można odpowiednio „przekonać” oferując przysługę. Najprostszym będzie oczywiście finansowe wsparcie, jednakże czasami będą mogli prosić o coś innego. System przysług będzie dotyczył także wasali oraz członków Rady a jeżeli ktoś jest komuś coś winien to automatycznie dołącza się do jego frakcji i nie ma możliwości jej opuszczenia. Efektem mają być tutaj wzmocnienie ich.
Czasami możliwe będą zmuszenie kogoś do poparcia naszej decyzji. Groźba embarga bądź przetrzymanie wychowanka-syna to tylko przykłady.
Aktualny system blokowania wojen wewnętrznych przez autorytet korony zostanie zastąpiony w dodatku mechanizmem Pokoju Krajowego. Jeżeli Tajna Rada zaakceptuje propozycję wszystkie wojny, po 3 miesiącach, między wasalami kończą się białym pokojem i przez pewien czas nie będą mogli rozpocząć nowych wojen. Jako wasal gracz dostanie odpowiednią informację, że Pokój został ogłoszony i uzyska się chwilę aby móc dokończyć ewentualnego dzieła. Tak, aby każdorazowo zainwestowana gotówka i siły nie poszły na marne. Dodatkowo wasal będzie mógł poprosić o wprowadzenie takiego pokoju.