Zgodnie z tym, co ostatnio obiecali ludzie Paradoxu dzisiaj dowiemy się nieco o przeróbkach w systemie szpiegostwa. I w przeciwieństwie do obietnic z „Kozaków” nie będzie to tylko dodanie nowych akcji…
Przede wszystkim podstawowa koncepcja zostanie przetrzebiona. Nie będzie się wysyłać dyplomatów, którzy mają sukces tak długo jak nie zostaną złapani. Teraz podstawą będzie… siatka szpiegostwa. Siatkę oczywiście najpierw trzeba zbudować (tutaj – za pomocą dyplomatów). Oczywiście rozbudowa siatki może uzyskać wartość 100% a jej rozbudowa mówić będzie o tym, czy się uda czy nie… Oczywiście dawne parametry „Skuteczności szpiegów” oraz „Obrony antyszpiegowskiej” zostaną dostosowane do nowej mechaniki. Pierwsza (przemianowana na „Budowanie Siatki Szpiegowskiej”) mówić będzie o prędkości zabudowie. Druga (przemianowana na „Wykrywanie Obcych Spiegów”) i mówić będzie o prawdopodobieństwie wykrycia wrogiej agentury spowalniając, blokując lub cofając rozbudowę siatki. Przy wyjątkowym szczęściu (oraz sile kontrwywiadu) możliwe będzie okresowe zablokowanie wszelkich działań agenturalnych u nas przez wrogi kraj. Siatki, o które się nie dba, będą się zwijać. Będzie można także wspierać kontrwywiad u innych państw.
Poza tym, że siatka służyć będzie dla zwykłych akcji szpiegowskich. Wspierać będzie także skuteczność oblężenia (do 20%), przy „studiowaniu technologii” redukuje koszty technologiczne (do 30%) oraz redukuje do 10% wpływ Agresywnej Ekspansji w tym kraju.
Jeżeli chodzi o same akcje szpiegowskie:
- Roszczenie pretensji – nadaje roszczenia do wybranej prowincji. Koszty względnie niskie
- Usprawiedliwienie dla konfliktu handlowego – daje CB „konflikt handlowy”, jeżeli spełni się warunki. Koszty względnie niskie
- Wsparcie buntowników – wybrany typ buntowników (który egzystuje w kraju docelowym) otrzymuje +10% szansy na miesięczny progres przez 5 lat. Koszty względnie wysokie
- Sianie niezadowolenia – potrzebne idee szpiegowskie. +3 do niepokojów oraz redukcja legitymizacji, rep. tradycji, dewocji bądź jedności przez 5 lat. Koszty względnie wysokie
- Infiltruj administrację – potrzebne idee szpiegowskie. Rozwiewa mgłę wojny na 5 lat. Koszty względnie średnie
- Sabotuj reputacji – potrzebne idee szpiegowskie. Na 5 lat redukuje reputację dyplomatyczną o 3. Koszty względnie średnie
- Agitacja wolności – potrzebne idee szpiegowskie i DLC „Kozacy”. Zwiększa „Pragnienie Wolności” o 25 punktów na 5 lat. Koszty względnie wysokie
- Studiowanie technologii – potrzebne idee szpiegowskie i DLC „Kozacy”. Jak była mowa wcześniej, redukuje koszty technologii (koszty nieznane)
- Sabotaż werbunkowy – potrzebne idee szpiegowskie i DLC „Nasze morze”. redukuje szybkość odnowienia siły ludzkiej oraz marynarzy o 20% przez 5 lat. Koszty względnie średnie
- Szkalowanie kupców – potrzebne idee szpiegowskie i DLC „Nasze morze”. Redukuje globalną siłę handlową o 1/3 na 5 lat. Koszty względnie wysokie
Będą także dwie inne akcje dla posiadaczy dodatku, które na razie pozostają tajemnicą.
A za tydzień zaprezentowana zostanie reforma Afryki.