Dlaczego ludzie lubią gry strategiczne? Bo lubią poczucie władzy. To jest niczym narkotyk lub afrodyzjak. Paradoxowi devsi zrozumieli to i dlatego wprowadzą nowy ficzer do EU4 – system mocarstw.
Wraz z nadchodzącym dodatkiem 8 najpotężniejszych państw świata będzie miało status mocarstwa. Takie państwa będą miały troszku premii, kilka specjalnych opcji dyplomatycznych a także będzie się promieniować blaskiem swojej chwały.
Kto zostaje mocarstwem? Ten, kto ma najwięcej developmentu własnego plus połówki od państw zwierzchnich podzielone przez karę technologiczną za brak instytucji. Dzięki temu uda sie wszelkiej maści prymitywów wyrzucać spoza nawias wszechwładzy, jak to miało miejsce w historii, i to Europejczycy będą mogli interweniować w Chinach a nie odwrotnie. Owszem – jak Ming lub Qing będą posiadać całe Chiny i będą utrzymywać przodownictwo cywilizacyjne, to tego statusu nigdy nie utracą, nie będzie to jednak takie proste. Oczywiście dodatkowym warunkiem bycia mocarstwem jest niepodległość. Podobnie jak w Victoriach – kraj, będący na skraju utraty, ma 5 lat okresu przejściowego zanim przestanie być mocarstwem.
Standardowe bonusy są głównie związane z projekcją siły. Wszelkiej maści zyski i kary jak np. wygrane/przegrane wojny z rywalami, będą większe niż dla zwykłych państw. Największe mocarstwo będzie posiadać stałą premię +25 do projekcji a pozostałe mocarstwa nieco mniejszą (najmniejsze tylko +10). Zredukowany zostanie też koszt instytucji oraz zredukowany będzie spadek prestiżu. Najpewniej z czasem dodawane będą kolejne modyfikatory, a to by zbalansować czy co innego.
Była mowa o specjalnych akcjach dla mocarstw? No to teraz rzucamy na to okiem
*Spłać cudzy dług – spłacamy długi kraju, który nie jest mocarstwem. W zamian dostajemy bonus do relacji +10*X, gdzie X zależny jest od wielkości długu (maksymalna wartość całkowita to +200), z redukcją relacji -2 na rok. Dodatkowo z każdej pożyczki dostajemy +1 zaufania oraz +2 przysług.
*Wpływ na naród – płacąc całoroczny dochód wybranego państwa niepodległego i niemocarstwowego, uzyskuje się bonuś do relacji, opinii oraz +5 zaufanie. Kraj docelowy dostaje +1 monarch point w swojej najgorszej kategorii. Trwa przez 10 lat lub do najbliższej wojny między nimi
*Interwencja w wojnę – jeżeli jest niezbalansowana wojna między mocarstwami inne może zainterweniować po stronie słabszego.
*Łamacz sojuszy – zmuszasz wybrany niemocarstwowy kraj, aby zerwał swoje sojusze. Aby to doszło do skutku ów musi się odpowiednio przestraszyć lub nas dość lubić.