Dedykowane role
System okrętowy był krytykowany za to, że klasy okrętów nie miały jakiś jasno określonych ról przez co mało sensowne było tworzenie mieszanej floty. Jeden, naspamowany dobry projekt (np. niszczyciela z lancą tachyonową) częściej bywał lepszą opcją niż flota różnorakich okrętów. Ma to zostać zmienione.

*Korwety mają być szybkimi i mobilnymi okrętami z walką na bliski zasięg
*Niszczyciele mają głównie zwalczać korwety, być mobilną bazą antyrakietową a także podstawową siłą uderzeniową (strike craft)
*Krążowniki mają być wytrzymałymi okrętami nastawionymi na krótki dystans, nastawione na walkę z niszczycielami oraz okrętami flagowymi
*Pancerniki mają być mobilną artylerią oraz nośnikiem okrętów, a przez to mają koncentrować się w walce na daleki dystans

Devsi tak określili przydatności – korwety mają zwalczać krążowniki i pancerniki; niszczyciele mają zwalczać korwety oraz jednostki uderzeniowe; krążowniki mają być przeciwko niszczycielom, krążownikom i pancernikom; pancerniki mają być dobre przeciwko krążownikom, pancernikom oraz kosmicznym instalacjom. Dodano nam też notkę, że oczywiście bez odpowiednich technologii klasy okrętów nie będą mogły spełniać swoich docelowych ról.

Aby podkreślać specjalizację wprowadzone zostaną nowe rodzaje slotów

*sloty torpedowe – do torped, tylko dla korwet i krążowników
*sloty punktowej obrony – do instalacji antyrakietowych, niszczyciele będą mogły posiadać lepszego i większego rodzaju
*sloty megabroni – do instalacji wielkiej broni jak np. lanca tachyonowa, megadziało. Mogą być używane tylko przez pancerniki i zajmują cały sektor

Będą też odpowiednie moduły oraz komputery bojowe dla różnych klas.

Przeróbka slotów niemilitarnych
Ze slotami niemilitarnymi to Paradox przyznał, że trochę zawiodło to w praniu. Bo ostatecznie główne inwestycje szły tutaj w reaktory oraz pancerz, ignorując inne opcje. Dlatego też część rzeczy zostanie przemodelowana.

*wpływ pancerza będzie odwrotnie proporcjonalny do wielkości okrętu. I tak slot pancerny dla korwety będzie dawał jej większą procentową obronę niż dla pancernika
*specjalne instalacje będą posiadać indywidualne sloty
*będzie nowa instalacja – dopalacz – która zwiększy szybkość okręty na polu bitwy

Drobne zmiany
*rebalans statystyk rodzajów broni, zwłaszcza broni uderzeniowej, antyrakietowej oraz stworzeń
*rebalans cech silników FTL
*przerobiony system awaryjnej ucieczki FTL tak, aby nie dochodziło do uciśnięcia się w śmiertelnym ping-pongu pomiędzy dwoma punktami. Wracać będą do najbliższego przyjaznego punktu
*będą okręty flagowe, wpływające na inne, w stylu aur z gier fantasy