Na początku takie ogólne info – wraz z Heinleinem Stellaris dostanie DLC. Nie będzie ono jakieś wielkie aby mieć miano „rozszerzenia” i raczej będzie przypominać flavour packi. Czyli garść skryptów i mechanik skupiających się na konkretnym obszarze. Informacje szczegółowe będą później.

A teraz UPADLI
Upadłe Imperia to był ten ficzer z czystego Stellarisa, która przypadła wielu do gustu. Jak wiadomo – są to mocarstwa, które niegdyś panowały galaktyką ale popadły w dekadencję, autodestrukcję czy coś innego. Posiadają wielką moc i serię, ale zbytnio nie chce im się działać o ile pozostali gracze kosmiczni nie złamią jakieś czerwonej linki. Ta nadmierna bierność już niektórym się nie spodobała bo dawała szereg okazji do prawie bezkarnego żerowania na nich. Były po prostu zbyt przewidywalne a z czasem potencjał tak mocno nie dawał przewagi. Coś z tym zostanie zmienione…

PRZEBUDZENIE
Poza bezwzględnymi warunkami przebudzenia (które zawsze je powodowały) będą też czynniki, które mogą ale nie muszą je obudzić. Przykładowe, które dostaliśmy w DD to
*Kryzys Późnej Gry zagrażający ich okolicy lub całej galaktyce
*Zwykłe mocarstwa są zbyt silne/zaawansowane
*Inne Upadłe Imperium upadło
*Inne Upadłe Imperium się obudziło

Poza tym, że będzie więcej okazji do przebudzenia, ono samo powodować będzie kilka zmian. Owi dostaną nową osobowość, nowy ustrój oraz rodzaj państwa (Rozbudzone Upadłe Imperium). Tracą stare ograniczenia militarne, kolonizatorskie czy dyplomatyczne. Dostaliśmy informacje jak zmienią się osobowości
*Militarni Izolacjoniści staną się Szowinistycznymi Roszczeniowcami, którzy będą chcieli podbić galaktykę
*Święci Gwardziści staną się Doktrynalnymi Narzucaczami (?), którzy będą chcieli narzucić wszystkim swoją wiarę
*Enigmatyczni Obserwatorzy staną się Życzliwymi Interwencjonistami, którzy będą chcieli wszechgalaktycznego pokoju
*Strażnicy Wiedzy staną się Czujnymi Regulatorami, którzy będą chcieli zmusić innych do akceptacji ich prymaty technologicznego

Przebudzenie winno spowodować przez to gwałtowną reakcję – odbudowa wielkiej floty, wielkiej armii, kolonizowanie i podbój co się da. Jeżeli w okolicy znajdą się jakieś rasy, które nie będą zdolne im się przecistawić, mogą spróbować poświęcić swoją niepodległość na rzecz przetrwania. I tak pojawiają się nowe państwa podległe
*Szowinistyczni Rozszczeniowcy mają Thralli, państwo trybutarne które nie może kolonizować ale może podbijać
*Doktrynerscy Narzucacze mają Dominia, państwo trybutarne które staje się skrajnie spiritualistyczne i zmienia ustrój na teokrację
*Życzliwi Interwencjoniści mają Sygnatariuszy, państwo podległe które generalnie jest wolne ale nie może prowadzić wojny, dokonywać czystek etnicznych czy zniewalać
*Czujni Regulatorzy mają Satelity, które przekazuje część swoich punktów badań oraz ma zakaz stosowania AI

Generalnie ciężko jest zmusić Przebudzonych do zmiany swoich planów. Może zrezygnować np. z powodu kryzysu czy wybuch Wojny w Niebiosach.

Zmiany w osobowościach
Ponieważ Strażnicy Wiedzy oraz Enigmatyczni Obserwatorzy byli jednak dość nudni w grze, to Paradox postanowił nieco im zmienić by lepiej realizowały swoje założenia. Będą mogli, w stopniu ograniczonym, wysuwać roszczenia, zadania lub propozycje. Czasami dadzą nagrodę, czasami za zignorowanie wypowiedzą wojnę zainteresowani będą tylko naszym zniszczeniem. Wersje przebudzone także dostaną te opcje.

Nowe schematy
Upadłym brakowało naprawdę indywidualnej i rzadkiej broni w ich arsenale, przez co ciężko było realnie odczuć ich siłę. Teraz dostaną kilka rzeczy na tym punkcie. Po pierwsze będzie powiązanie działania broni Upadłego z etyką. I tak np. Strażnicy będą posiadać ekskluzywną broń energetyczną pozwalając strzelać laserami z dużo większych odległości a Izolacjoniści specjalne dopalacze oraz broń pociskową, by szybko podlecieć na niewielką odległość by dokonać anihilacji. Po drugie dostaną nową klasę okrętów – Tytanów. Będzie to okręt o potędze kilku pancerników, z szeroką gamą akceptowalnej broni. Upadli będą startowo posiadać takie jednostki a Przebudzeni będą mogli, w limitowanej ilości, budować nowe.

Wojna w Niebiosach (do DLC)
Co się jednak stanie, jeżeli dwaj Przebudzeni się na siebie natrafią i żadne nie będzie chciało ustąpić? Wtedy może dojść do wielkiego kataklizmu jakim jest Wojna w Niebiosach – Wojna Galaktyczna, która ściągnie w wir walki nie tylko pradawne mocarstwa ale i prawie wszystkie inne kraje. Owszem, będzie można spróbować zachować neutralność i liczyć że będzie się tym trzecim, który korzysta. Ale jeżeli któraś ze stron zwycięży to nam tego nie wybaczy. Ta wojna to będzie wojna totalna – nie ma próśb o pokój czy litość. Wojna się kończy dopiero całkowitym zniszczeniem drugiej. W galaktyce może być tylko jedno Przebudzone Upadłe Imperium oraz jego podopieczni.