Z poprzednich DD znamy już co mogą uzyskać cywilizacje, które zainteresowały się duchowością bardziej niż materializmem. Teraz przejdziemy na drugą stronę bieguna, który wychwalać będzie świat namacalny. W przeciwieństwie do spirytualistów, którzy swoją właściwą ścieżkę mają skierowaną tylko na psionizm, tutaj mamy dwie opcje. Albo będziem szukać technicznych metod ulepszeń bytu albo biologicznych. Dodatkowo będą posiadać więcej z mechanizmów, które już widnieją w grze tj. roboty i modyfikacje genetyczne.
Syntetyczna Ścieżka Wniebowstąpienia skupiać będzie na cybernetycznych usprawnieniach zawodnych ciał. Pierwszym krokiem będzie odkrycie droidów oraz metod masowych wczepów dla populacji. W efekcie dostaniemy perka, który da wszystkim naszym popom +20 tolerancji środowiskowej, zwiększenie wydobycia minerałów oraz sprawności bojowej armii lądowych. Dodatkowo wszyscy przywódcy, ze zsyntetyzowanych ras, będą mieli średnią długość życia wydłużoną o 40 lat (sic!).
Ostatecznym perkiem będzie Syntetyczna Ewolucja, która wymaga poznania metod budowy zaawansowanych robotów (synty). Dzięki temu nasza rasa będzie uwolniona z marności biologicznego ciała, które jest tak kruche i podane na wiele czynników. Jako istoty przerobione na synty, popy te będą miały cechy syntów. Przywódcy z tego pochodzący będą długowieczni (nie umrą z przyczyn innych niż eventy lub wojna). Dodatkowo po tym kroku będzie można zmienić nazwę swojej zmodernizowanej rasy.
Alternatywą jest Biologiczna Ścieżka Wniebowstąpienia, która swojego rozwoju szukać będzie w grzebaniu nad kodem DNA, kontrolowaniu oraz przyspieszaniu ewolucji. By uzyskać pierwszy perk, jakim będzie Inżynieria Ewolucyjna, trzeba będzie znać technologię Dopasowywania Genów. W efekcie dostaniemy wielką obniżkę w modyfikacjach genetycznych, +2 punktów cech oraz odblokowuje technologię Nasion Genetycznego Oczyszczania. która umożliwia między innymi rekrutację Wojowników Genu.
Finalny perk to jest Mistrzostwo Ewolucyjne. Jest to wymagane do technologii Docelowego Kreślenia Genów. To daje znów obniża koszty genetycznych modyfikacji, skraca czas potrzebny do nowych zmian, +3 do punktów cech oraz odblokowuje technologię Resekwencjonowania Genetycznego. Dzięki niej będziemy mieli pełną swobodę w modyfikacjach genetycznych ras oraz odblokowuje 5 cech, dostępne tylko tutaj. Są to.
*Pełen Energii – +30% tolerancji środowiska oraz +30 lat życia
*Płodny – -30% czasu wzrostu oraz +5% szczęśliwości
*Erudyta – +20% produkowania punktów nauki oraz +1 startowego poziomu przywódców
*Pyszny – +100% produkcji żywności pochodzącego z tych organizmów
*Zaszywanie nerwów – rasa nie odczuwa szczęścia czy smutku, lepiej pracują w kopalniach i na farmach ale całkowicie fatalnie w innych ośrodkach.