Pierwszy wpis z dzienniczka twórców będzie zawierać informacje nt. religii ludów Nahuatl, nowej mechaniki odkryć morskich a także symulację Traktatu z Tordesillas.

Nahuatl

Ludy kulturowo związane z Aztekami dostaną nową religię, która będzie miała mechanizm „Doom” (pol. Sąd ostateczny, fatum). Mechanizm ten ma symulować wiarę regionu, w której to bogowie muszą być utrzymywani przy życiu za pomocą ludzkich ofiar i jeżeli nie będą zaspokajani to nastąpi Koniec Świata.

„Doom” będzie cechą, która może osiągnąć wartość od 0 do 100. Jej wzrost będzie podwyższać koszty technologii i idei. Kiedy osiągnie maksymalną wartość rodzina królewska zostaje złożona w ofierze a na miejscu aktualnego monarchy pojawia się nowy o cechach 0/0/0. Dodatkowo tracone są wszystkie posiadane Monarch Pointy, narody podległe wybijają się na niepodległość i generalnie w państwie zaczyna panować chaos.

Podstawową opcją unikania chaosu są tzw. Wojny Kwietnie. W wyniku bitew oraz okupacji współczynnik ten będzie się obniżał. Kolejną opcją jest składanie w ofierze monarchów i dziedziców wasali, jednak to będzie powodowało radykalne obniżenie relacji oraz ryzyko powstania.

Aby odciąć się od problemów tej mechaniki państwo będzie mogło ją zreformować. Reformy mają charakter pięciostopniowy, a każdy stopień będzie dawał pewne bonusy (jak np. koloniści czy zwiększony limit relacji dyplomatycznych). Kolejne stadia wymagać będą minimum 5 wasali, braku buntowników, dodatnią stabilność oraz mniej niż 50 punktów „Doom”. Każdy etap reformy spowoduje uniezależnienie się wasali oraz wzrost współczynnika o 25 punktów. Po wprowadzeniu wszystkich pięciu reform odblokowana zostanie opcja pełnej reformacji, czego efektem będzie uzyskanie 80% poziomu technologicznego państw zachodnich, umożliwia westernizację oraz trwale usuwa mechanikę „Doom”.

Odkrycia morskie

Odkrycia morskie zostaną oparte o misje dla flot. Podstawowymi misjami będzie eksploracja konkretnych basenów mórz i kreślenie linii brzegowiej, ale będą też bardziej ciekawe jak np. okrążenie Ziemi. Wysłana flota przestaje być już sterowana przez gracza, ale nie będzie cierpieć z powodu wyczerpania. Niemniej jednak droga ta nie będzie usłana różami – każdą taką flotę będzie mogło spotkać różne wydarzenia. Minimalny skład wyprawy odkrywczej to będzie 3 okręty, lekkie lub ciężkie.

Od 9 poziomu technologii dyplomatycznych odblokowana zostaje misja na opłynięcie globu. Docelową ścieżką będzie przepłynięcie przez naszą Cieśninę Magellana aż do Przylądka Dobrej Nadziei. Flota z taką misją będzie miała standardowe kary związane z wyczerpaniem. Pierwszy naród, który tego dokona, dostanie 100 prestiżu, a każdy kolejny tylko 10 punktów.

Traktat z Tordesillas

W historii traktat ten dzielił Nowy Świat na hiszpańską i portugalską strefę wpływów, gdzie te państwa miały uprawnienia na kolonizację i władztwo. W grze natomiast narody katolickie będą mogły uzyskać bonus „Papal Grant”, czego efektem będzie wzrost prędkości osadnictwa o 10 punktów oraz spowolnienie jej dla pozostałych katolików o 20. Efekt ten działać będzie tylko w konkretnym regionie kolonialnym, zaś katolicy próbujący tam swych sił uzyskują -50 relacji pomiędzy państwem mający tą cechę oraz z Państwem Kościelnym.

Aby uzyskać papieskie nadanie trzeba być pierwszym kolonizatorem w danym regionie oraz mieć dobre relacje z Papieżem.