Oto piąty i ostatni wpis z pamiętniczka twórców. Tym razem będzie o usprawnieniach dla imperiów kolonialnym, zwiększających rentowność odkrywania złota w Nowym Świecie.

Przy okazji także lista nowych osiągnięć

Flota skarbów
Hiszpański podbój Nowego Świata napędzany był głodem złota i srebra. Korona posiadała wyłączne prawo do zysków z kopalni metali szlachetnych w swoich koloniach, które ładowano do okrętów i wysyłano do Europy. Wielki potok bogactw zwrócił na siebie uwagę piratów i korsarzy, prowadząc do złotego wieku piractwa atlantyckiego.

W rozszerzeniu „El Dorado” zamontowana zostanie mechanika symulacyjna 'Flotę Skarbów’. Państwa Kolonialne nie będą już czerpać korzyści ze złota, a uzbierane fundusze będą gromadzone w 'liczniku floty skarbów’ – jeżeli ten będzie już pełny (przeważnie 2 razy w roku) wysyłana jest Flota Skarbów. Ona płynie wzdłuż szlaków handlowych (z góry na dół) do metropolii. Jeżeli po drodze działają korsarze to będą oni zabierać część bogactw z płynącej floty, zależnie od względnej siły floty korsarskiej w danym węźle handlowym. Niemniej każdy, kto zarabia na tej flocie, dostaje zastrzyk inflacji (uzależniony od wielkości złota oraz wielkości gospodarki).

Kraje, które nie mają głównego punktu handlowego na trasie o nadanych warunkach, nie uzyskują przychodów ze złota swoich CN. W takim przypadku ekonomia złota funkcjonuje na standardowych zasadach.

Polowanie na piratów
Jeżeli z powodu aktywności korsarzy obserwuje się nadmierne utraty wpływów (czy to z Floty Skarbów czy to z handlu morskiego) można będzie z nimi walczyć bez wypowiadania wojny. Lekkie i ciężkie okręty uzyskują operację polowania na piratów, które redukuje ich siłę.

Usprawnienia terenowe
Tereny na mapie zostaną poprzepisywane, aby lepiej odwzorować realną sytuację. Nadane zostaną też nowe tereny.

  1. Highlands – tereny górskie, ale w regionach o słabym zalesieniu (np. Szkockie Highlandy)
  2. Drylands – tereny suche, nadające się do dobrej uprawy roli (np. południowa Hiszpania)
  3. Grunty rolne – tereny z żyznymi glebami oraz dużym zagęszczeniem ludności (np. północne Włochy)
  4. Sawanna – otwarte regiony o porach suchych i mokrych (np. sawanny afrykańskie)

Nowe osiągnięcia

  1. Arabska kawa – sformować Arabię i być największym producentem kawy na świecie
  2. Jeszcze lepszy niż Piet Heyn – uzyskać 100 złota z cudzej Floty Skarbów
  3. Bóg-Słońce – sformować Inków, zwesternizować się i posiadać całą Południową Amerykę
  4. Na krawędzi szaleństwa – osiągnąć ponad 95% 'Doom’, utrzymać przez 20 lat nie doprowadzając do Doomsday.
  5. Rejs Magellana – jako pierwszy opłynąć świat
  6. Imperio español – jako Hiszpania posiadać Meksyk, Panamę, Havanę i Cuzco w swoich Państwach Kolonialnych
  7. Blokader – blokować 10 portów nieprzyjaciół
  8. To jest Persja! – sformować Persję, podbić Egipt, Anatolię i Grecję
  9. Kirishitan Japan – jako japońskie daimyo przejdź na chrześcijaństwo i schrystianizuj wszystkie japońskie ziemie
  10. Najemnicy hescy – jako Hesja posiadać 50 regimentów najemników