Kolejny czwartek – kolejne strony dzienniczka devsów EU4. Dzisiaj przedstawione zostaną ficzery dotyczące wszelkich chanatów, w większości związanych ze zbliżającym się dodatkiem. Na wstępie Wiz zaznaczył, że żadnej daty publikacji na razie nie będzie. Ale do rzeczy…
Jedność Hordy (ficzer z dodatku)
Pierwszą z omówionych mechanik będzie Jedność Hordy (Horde Unity). Jest ona charakterystyczna dla ustrojów nomadycznych i wchodzi w miejsce legitymizacji. Parametr mów i o stopniu, w jakim chan „trzyma za twarz” podległe mu plemiona i inne organizmy społeczne. W przeciwieństwie do innych parametrów ustrojowych Jedność, w warunkach normalnych, nieustannie spada. Aby mieć wysoką Jedność trzeba będzie plądrować i podbijać sąsiadów. Dodatkowo rewanżyzm daje premię. Co sam parametr daje? Ingeruje w dyscyplinę i poziom niepokojów – wysoki na korzyść a niski na niekorzyść. Mechanika ta powoduje kasację eventu, spawnującego pretendentów jeżeli Horda miała za długi czas pokoju.
Zrównanie z ziemią (ficzer z dodatku)
Co to za chan, który nie buduje piramid z czaszek? Żaden! Tak też ten ficzer umożliwi stepowemu władcy wydobyć na światło dzienne swego „wewnętrznego, małego Timura” poprzez niszczenie podbitych prowincji. Dowolna, niescorowana prowincja (której jest się właścicielem, nie kontrolerem) może zostać Zrównana z ziemią. Dzięki temu prowincja traci ok. 30% swego developmentu a państwo otrzymuje Monarch Power (odpowiednie względem konkretnego Base-Cośtam, zatem obniżka BaseTax daje ADM-Pointy itp.) oraz podnosi Jedność. Dodatkowo prowincja jest automatycznie splądrowana, jeżeli plądrowana nie była. Ten sposób zdobywania punktów powinien być wykorzystywany do utrzymywania miejsca w wyścigu technologicznym bądź do zreformowania się. Akcja ta może być wykonywana na prowincji tylko raz na 30 lat (okres ok. 1 pokolenia).
Synkretyzm tengryjski (ficzer z dodatku)
Tengryzm wszedł na stałe do gry wraz z path 1.12. Teraz otrzyma swoją mechanikę to jest Synkretyzm. W okresie EU4 tengryjscy nomadzi często mieszali swoje wierzenia z wiarą sąsiadów lub podbitych ludzi. Postacią wzorcową, która była inspiracją dla devsów, był ojracki kagan Esen, który mieszał elementy wiary by pasowało mu do dyplomatycznych rozgrywek. W grze tengryjskie państwo będzie mogło wybrać aspekt synkretyczny w oparciu o mniejszości religijne w swoim państwie lub bezpośrednim sąsiedztwie. Przyjęcie aspektu synkretycznego powoduje utratę domyślnych tengryjskich bonusów i zastąpienie ich nowymi. Dodatkowo synkretyczna wiara traktowana jest jako rodzima tak wewnątrz kraju (podlegać będą pod „tolerancję prawdziwej wiary” oraz nie będą obniżać Jedności Religijnej) oraz na zewnątrz (brak kar dla innowierców, nie może być celem Świętej Wojny itd.).
Jednostki stepowe (ficzer z patcha)
Częścią dawnej filozofii dla Hord (tj. „Zreformuj się lub zgiń”) było zablokowanie rozwoju jednostek wojskowych. Po prostu po dłuższym czasie wojska plemiennych hord były tak beznadziejnie słabe, że nie mogły stanowić zagrożenia nawet przy przewadze liczebnej, kadrowej i technologicznej. To zostanie porzucone i w najbliższym patchu dostaną nowe jednostki.
Zwracanie i sprzedaż prowincji (ficzer z patcha)
Nomadzi nie mają przywiązania do ziemi, przez co nie będą tracić prestiżu.