W dzisiejszym DD ludzie od Paradoxu przedstawili nam wspaniałą wieść – koniec ze sztywnym kluczem kosztów technologicznych! Od najbliższej wersji to nie grupy technologiczne będą decydować o kosztach technologii, ale instytucje.

Ale zaraz, zaraz. Jakie instytucje, czym one są? Jest to nowy koncept, który ma usensownić i umniejszyć patologie progresu i rozkładu technologicznego w EU4. Instytucja to poziom rozwoju społecznego, pierwotnie związana jest z prowincją i jeżeli opanuje 10% całego krajowego developmentu możliwe będzie jego upaństwowienie. Brak nowej instytucji oznaczać będzie wzrost kosztów technologicznych o 1% w skali roku. Wprowadzenie kolejnej instytucji niweluje aktualne kary. Instytucja rodzi się w prowincji i rozprzestrzenia się na pozostałe graniczne. One przekazują ją dalej i dalej, tak jak roznosi się zaraza.

Aktualne instytucje
*Feudalizm – startowa dla większości cywilizowanych państw świata (z wyłączeniem hord, ludów czarnej Afryki oraz Nowego Świata). Upaństwowienie da bonus +1 do limitu wodzów.
*Renesans – po roku 1450 rodzi się w stolicy bądź bogatej prowincji włoskiej. Przenieść się może tylko na prowincje feudalne. Bonusem unarodowienia jest 5% redukcji kosztów podnoszenia developmentu i tańsze budynki o 5%. Brak, kiedy już jest na świecie, to kara 50% kosztów technologii.
*Kolonializm – pojawić się może od XVI wieku w porcie europejskiego kraju z Misją Nowego Świata i po odkryciu Nowego Świata. Może przenosić się drogą morską. Dla kraju daje bonus 10% prowincjonalnej siły handlu. Brak, kiedy już jest na świecie, to kara 20% kosztów technologii.
*Prasa drukarska – pojawić się może po 1550 roku w Niemczech lub prowincji protestanckiej/zreformowanej. Szybko rozprzestrzenia się na terenach protestanckich i reformowanych oraz w krajach z technologią dyplomatyczną 15+. Bonusem jest redukcja kosztów stabilności o 5%. Brak, kiedy już jest na świecie, to kara 20% kosztów technologii.
*Handel globalny – w najbogatszym centrum handlowym wieku XVII się narodzi a rozprzestrzeniać się będzie głównie w prowincjach z infrastrukturą handlową. Dodaje 1 kupca gratis. Brak, kiedy już jest na świecie, to kara 20% kosztów technologii.
*Manufaktury – rodzi się po 1650 roku w prowincjach z manufakturą oraz +30 developmentem. Zwiększa ilość produkowanych dóbr o 10%. Brak, kiedy już jest na świecie, to kara 20% kosztów technologii.
*Oświecenie – generuje się po 1700 roku w prowincji z miejscem w parlamencie lub europejskim kraju posiadanym przez monarchę nie gorszego niż 5/5/5. Jako państwowa koszty konwersji kultury o 25%. Brak, kiedy już jest na świecie, to kara 30% kosztów technologii.

Sumarycznie? Europa ma większe szanse bycia motorem postępu, ale nie ma na to gwarancji. Wprowadzenie kolejnych instytucji oznacza płacenie dukatami

Mapa instytucji z końca gry (zielony ma na full, żółty nie)

Mapa poziomów technologicznych z końca gry

Pzy okazji kilka zmian
*Reforma Indian nadaje wszystkie aktualnie dostępne instytucje
*Kompanie handlowe są dostępne dla wszystkich techgrup
*Sporo warunków przepisano z techgrup na instytucje