ORP Gryf, projekt, budowa, cele istnienia i finalne wykorzystanie...

Temat na forum 'Hyde Park' rozpoczęty przez brazylian24, 25 Sierpień 2014.

  1. Parsifal

    Parsifal Guest

    Zdaje się że w kontekście uznania polskich władz na zachodzie miało znaczenie istnienie (ciągłe, w przeciwieństwie do innych rodzajów wojsk) polskiej marynarki wojennej - jako przesłanki dalszego istnienia państwa.
     
  2. Kolczak

    Kolczak Ten, o Którym mówią Księgi

    Kontynuację państwa stanowił rząd Rzeczpospolitej na uchodźstwie, nie kilka okrętów. Za tym rządem dopiero stały dziesiątki tysięcy ochotników gotowych znów walczyć po klęsce wrześniowej, wśród nich załogi okrętów.
     
  3. Severian

    Severian Doctore

    Ok, biorąc pod uwagę Gryfa należy porównać go do innych jednostek podobnej klasy z innych krajów. Nie uwzględniam jednostek poniżej 1500 ton oraz klasyfikowanych jako trałowce lub pomocnicze stawiacze min.


    [TABLE="class: grid, width: 1000, align: center"]
    [TR]
    [TD="align: center"]Nazwa[/TD]
    [TD="align: center"]Kraj[/TD]
    [TD="align: center"]Wyporność[/TD]
    [TD="align: center"]Ilość min[/TD]
    [TD="align: center"]Uzbrojenie główne[/TD]
    [TD="align: center"]Szybkość (węzły)[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="align: center"]ORP Gryf[/TD]
    [TD="align: center"]Polska[/TD]
    [TD="align: center"]2227[/TD]
    [TD="align: center"]300 (600)[/TD]
    [TD="align: center"]6x120mm[/TD]
    [TD="align: center"]20[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="align: center"]Brummer[/TD]
    [TD="align: center"]Niemcy[/TD]
    [TD="align: center"]3010[/TD]
    [TD="align: center"]480[/TD]
    [TD="align: center"]8x105mm[/TD]
    [TD="align: center"]23[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="align: center"]HMS Abdiel[/TD]
    [TD="align: center"]Wielka Brytania[/TD]
    [TD="align: center"]2650[/TD]
    [TD="align: center"]156[/TD]
    [TD="align: center"]6x100mm (4x100mm)[/TD]
    [TD="align: center"]39,75 (38)[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="align: center"]HMS Adventure[/TD]
    [TD="align: center"]Wielka Brytania[/TD]
    [TD="align: center"]6850[/TD]
    [TD="align: center"]280-340[/TD]
    [TD="align: center"]4x4,7"[/TD]
    [TD="align: center"]27,75[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="align: center"]Hatsutaka[/TD]
    [TD="align: center"]Japonia[/TD]
    [TD="align: center"]1626[/TD]
    [TD="align: center"]93[/TD]
    [TD="align: center"]4x40mm[/TD]
    [TD="align: center"]20[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="align: center"]Wakataka[/TD]
    [TD="align: center"]Japonia[/TD]
    [TD="align: center"]1626[/TD]
    [TD="align: center"]93[/TD]
    [TD="align: center"]2x76mm[/TD]
    [TD="align: center"]20[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="align: center"]Pluton[/TD]
    [TD="align: center"]Francja[/TD]
    [TD="align: center"]5300[/TD]
    [TD="align: center"]220-270[/TD]
    [TD="align: center"]4x138mm[/TD]
    [TD="align: center"]30[/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]

    Jak widać, to generalnie jest bryndza. Jako taka, to ta klasa była bardzo uboga, a zarazem mocno zróżnicowana. Niemniej przebija się jeden główny trend - relatywnie słabe uzbrojenie przy sporawej wyporności. Nie zaskakuje, że Gryf jest powolny. Równie wolny, co mniejsze Hatsutaka i Wakataka (Wakataka to ulepszony Hatsutaka). Wolniejszy nawet, niż niemiecki Brummer, który pełnił podobne role jak Gryf, gdyż jednocześnie był okrętem szkolnym. Również szkolne funkcje pełnił francuski Pluton, który był 2,5x większy, niż Gryf i o połowę szybszy. Wielkościowo porównywalny jest tylko brytyjski Abdiel, który jest nieco większy i znacznie szybszy. Jak widać, ładowanie wielkich ilości min było raczej domeną jednostek znacznie większych, niż Gryf. U nas sobie wymyślono, że na relatywnie spory kadłub wpakuje się masę min i pośle okręt na jednorazową akcję. Serio, nie buduje się takiego okrętu do akcji jednorazowych, bo to mija się z celem. Lepiej już, żeby on zabierał 150 min, miał 4x102mm czy 4x100mm, ale rozwijał 30 węzłów. Wtedy mógłby iść na szybką akcję z niszczycielami i nie spowalniać ich za bardzo. Tak to czekał go los taki sam, jak krążownik Blucher pod Dogger Bank, gdzie jego niska prędkość zaważyła o jego zatopieniu.

    PS. Po zastanowieniu się to Gryf ma jedną, niepodważalną zaletę - był za darmo. Francuskiej pożyczki na jego budowę nie spłaciła ani IIRP, ani PRL ani tym bardziej IIIRP :mrgreen:
     
  4. Kolczak

    Kolczak Ten, o Którym mówią Księgi

    Niech się Francja porozumie z Wielką Brytanią w sprawie złota ;)
     

Poleć forum

  1. Ta strona wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu: utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam.Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.
    Zamknij zawiadomienie