Götterdämmerung

Discussion in 'Inne Gry AAR' started by bunga_bunga, Jan 16, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. [FONT=&amp]Witam. Nie będzie to typowy AAR, a raczej prezentacja gry luźno posiłkująca się tego typu narracją. Gra o której mowa czyli Gary Grisbys War in the east, nie jest w Polsce specjalnie znana, a na pewno bardziej popularne są kiepski i mało rozbudowane gry w stylu Time of Wrath, która co prawda jest szersza (bo obejmuje całą Europę) to jednak jest na tyle mało szczegółowa, że po dłuższej grze odstraszy wytrawnego stratega.

    GGWITE jest grą skupiającą się na froncie wschodnim jednak jego odwzorowanie i szczegółowość jest porażająca. Gra przedstawia walkę od pułapu batalionu po OKW, jest pełno detali statystyk, sprzętu. Przy tym gra jest bardzo intuicyjna i zautomatyzowana w stopniu takim, że pozwala podziwiać jej szczegółowość a przy tym cieszyć się obmyślaniem strategii i prowadzeniem walki. Tyle tytułem wstepu.

    Teraz na szybko przedstawię co działo się do obecnego czasu czyli maja 1943 roku. (1 tura – 7 dni)[/FONT]
    [FONT=&amp]22 czerwca 1941 roku Niemcy uderzyli na ZSRR (wszystkie statystyki, rozłożenie wojsk wg historii). W bitwie granicznej udało mi się zniszczyć nieprzebrane zastępy czołgów, samolotów, dział i innego sprzętu. Do niewoli dostały się miliony czerwonoarmistów. Największym sukcesem w roku 1941 bez wątpienia był fakt, że udało mi się zdobyć Leningrad. Niestety mój kolega grający ZSRR ewakuował cały przemysł z miasta w tym fabrykę czołgów KW co teraz niestety odczuwam boleśnie co turę kiedy jestem zalewany przez hordy T 34 i KW. Utrata Leningradu nie okazała się zbyt bolesna dla Rosji, ponieważ w tej grze naprawdę odczuwalne są nieprzebrane zasoby ludzkie tego kraju.

    Mimo zniszczenia do grudnia 1941 roku ponad 3 mln żołnierzy, z 5 mln którymi dysponował ZSRR na starcie na początku 1942 roku na froncie znajdowało się 6 mln żołnierzy... Porażające :p . Z 24 000 czołgów ze startu zniszczyłem w kotłach bitwach w zasadzie wszystkie :p Zostało może 200? 300? Generalnie w grudniowej kontrofensywie mój przeciwnik atakował już tylko piechotą i korpusami kawalerii. Przyznać jednak muszę, że z moich 3200 czołgów z jakimi startowałem w analogicznym okresie zostało może 600 – 700, czyli bardzo mało. Jako, że ewakuował przemysł za Ural to na przełomie 41/42 odczuwał poważne braki w sprzęcie.

    Zimowa ofensywa RKKA mimo szumnych zapowiedzi rozbiła się o niemiecką obronę. Największe straty w dywizjach niemieckich przyniósł nie radziecki mużyk a mróz (Niemcy mają poważne kary w zimie 41 przez co ponoszą ciężkie straty od mrozu). Front ciągnął się od Leningradu, przez Wiaźmę, Kursk, Orzeł, Charków, po Stalino na południu.

    Na wiosnę roku 1942 przygotowałem wielką ofensywę na południu. Udało się nawet odnieść kilka zwycięstw, niemniej ostatecznie po dojściu do Woroneża i Donu, ofensywa straciła impet w związku z twardą radziecką obroną. Po długich walkach udało się zdobyć Rostów nad Donem i wedrzeć się na Kaukaz. Wojska niemieckie dotarły do Majkopu i Taupse. Dywizje były jednak bardzo wyczerpane, a siły przeciwnika stale rosły zasilane przez rozpędzający się przemysł. Front był bardzo rozciągnięty a RKKA nacierało z dziką furią. Armii Czerwonej udało się nawet odciąć i zniszczyć 2 dywizje piechoty na lewym brzegu Donu.

    Nastała zima i w związku z zwiększaniem się naporu nieprzyjaciela zdecydowałem się skrócić front i wycofać z Kaukazu. 2 Armia Pancerna wycofała się na Krym, a 3 Armia Pancerna, 17 Armia i 3 Armia Rumuńska wycofały się za Don pod Rostowem. Nie było wyjścia ponieważ, na moje dywizje pancerna mające po 30-40 czołgów raz po raz uderzały watahy radzieckich T 34 liczące po 800-1000 czołgów. Tylko dzięki zimie nie doszło do katastrofy, gdybym nie cofnął wojsk z pewnością na wiosnę zostałyby rozbite. W czasie zimy odbudowałem siły pancerne, które pod koniec roku 42 liczyły niecałe 900 czołgów i dział szturmowych.

    Z początkiem roztopów nadeszło pytanie jaką strategię obrać na rok 1943? Atakować czy przejść do obrony i bić na odlew. Doświadczenia roku 1942, kiedy atak pochłaniał ogromne ofiary w ludziach i sprzęcie raczej skłaniają mnie do obrania strategii defensywnej. Biorąc pod uwagę jak wielkimi siłami dysponuje przeciwnik to chyba nawet nie bardzo mam inne wyjście :p Dostałem jednak kilka bardzo silnych jednostek np. II Korpus Pancerny SS w składzie 3 dywizji grenadierów pancernych: LSSAH, Das Raich, i Totenkopf, razem mają ponad 60 tys. weteranów SS i ponad 600 czołgów w tym 2 bataliony Tygrysów. Przedstawie teraz kilka aspektów gry a nie tylko suchy tekst.[/FONT]

    [​IMG]

    Na tym obrazku widzimy wszystkie głowne sztaby wojsk Osi i ich dowódców. Po prawej stornie widać siły poszczególnych państw. Liczba w nawiasie to liczba właściwa przedstawiająca ilość ludzi czy sprzętu na froncie, ta bez nawiasu pokazuje łączną liczbę z kuracjuszami, czy np. czołgami w warsztatach remontowych. Jak widzimy przewaga ZSRR jest dość wyraźna :p Niemniej Niemcy dysponują już długolufowymi Panzer IV, Panterami i Tygrysami, więc ilość mała ale jakość wielka J

    [​IMG]

    Tu widzimy straty Osi i ZSRR do maja 1943. Tak naprawdę zniszczyłem prawie 35 tys czołgów a mimo to teraz ZSRR ma prawie 20 tys nowych :p. Dzięki temu widać jak świetnie oddany jest potencjał ZSRR, pokonać go jest prawie niewykonalne. Grając nim można pozwolić sobie na wiele błędów a i tak ogromne rezerwy ludzkie i przemysłowe rekompensują to.

    [​IMG]

    Tu widzimy produkcje niemieckich czołgów i dział szturmowych. Jak widać produkcja jest dość skromna bo tylko 20 Panter i 8 Tygrysów na 7 dni :p Potrzeby frontu są oczywiście o wiele większe, dlatego bardzo wolno odbudowuje się ewentualne straty u Niemców L

    [​IMG]

    Tu mniej wiecej widać jak przebiega obecnie front(duże oddalenie)


    [​IMG]

    Tutaj widać chyba moją najsilniejszą jednostkę obecnie, czyli dywizję grenadierów pancernych Grossdeutschland. Po lewej stornie widać wszystkie elementy z jakich się składa. Każdy z nich można kliknąć i poznać szczegóły techniczne. Dywizja jest na razie uzupełniana w czołgi średnie. Po prawej stronie z dołu widać czym dywizja jest złączona(do każdej dywizji można dołączyć do 3 brygad). I tak przydzieliłem jej batalion pionierów, batalion stugów(30 stugów) i batalion Panter(96 Panter).


    [​IMG]

    Tu widzimy wspomniany wcześniej II Korpus Pancerny SS a właściwie jego sztab. Na górze widać jego dowódce(można kliknąć i zerknąć na jego dokładne statsy), widać też niżej jakim wsparciem dla swoich jednostek dysponuje. ( w fazie walki korpus wspomaga swoje dywizje swoją artylerią stugami, pionierami zależy co ma) Ten np. ma 2 bataliony nebelwelferów, batalion stugów i 2 bataliony artylerii 105 mm. Też można na nie kliknąć i obejrzeć szczegółowo.

    CDN.
     
  2. W ciągu ostatnich 7 dni daje się wyczuć widoczną wzmożoną aktywność Armii Czerwonej, która przerzuca znaczne siły w rejon Tuły i Bogucharu.

    [​IMG]

    Tu widzimy prognozowane kierunki radzieckiej letniej ofensywy. Wg niemieckiego wywiadu i dezerterów w rejonie Tuły skoncentrowano przynajmniej 8 armii ogólnowojskowych i 4 pancerne. Natomiast w rejonie Boguczaru rozpoznano przynajmniej 12 armii. Prawdopodobnie STAWKA będzie starała się uzyskać przełamanie na zaznaczonych kierunkach, odciąć a następnie zniszczyć wojska niemieckie i węgierskie zajmujące pozycje obronne na linii Donu w pobliżu Woroneża.

    [​IMG]

    Tam gdzie widnieje znaczek czołgu, rosjanie zaatakowali niemiecką dywizję piechoty wspieraną przez węgrów. Po ciężkich walkach zostały zmuszone do cofnięcia się, jednak jak widać przewaga wroga była znacząca.

    [​IMG]

    Tu widzimy 268 dywizje piechoty która odparła pierwszy zmasowany atak, jednak AC nie dawala za wygraną i za drugim razem zmusiła Niemców do cofnięcia się.

    [​IMG]

    Tu widzimy atak radziecki w rejonie kolana Donu na 3 niemieckie dywizje piechoty na umocnionych stanowiskach bojowych. Jak widać mimo 4 krotnej przewagi w ludziach i wielokrotnej w czołgach i artylerii radzieckie dywizje straciły 10krotnie więcej ludzi niż obrońcy.

    [​IMG]

    Jako ciekawostkę na przykładzie 5 dywizji grenadierów pancernych Wiking widzimy po lewej stornie jak powinien wyglądać etat takiej dywizji a po prawej stronie widać co dywizja ma w danym momencie fizycznie.

    W obecnej turze widać, że STAWKA próbuje wyczuć na ile niemiecka obrona jest twarda na odcinkach frontu gdzie będzie przeprowadzona ofensywa. Spodziewam się, że w najbliższym czasie zacznie się już walka na całego.
     
  3. [FONT=&quot][​IMG][/FONT]

    [FONT=&quot] [/FONT]

    [FONT=&quot]Zgodnie z przewidywaniami OKW zmasowany atak radziecki nastąpił na odcinkach 4 i 6 Armii. Na tym obrazku widzimy wielokrotne uderzenie korpusów zmechanizowanych na pozycje 262 Dywizji Piechoty. Jak widać atakujący mieli wielokrotną przewagę w ludziach i sprzęcie. Jednak za pierwszym razem do walki włączyła się Dywizja Grenadierów Pancernych GD dzięki czemu natarcie zostało zastopowane przy dużych stratach. STAWKA nie rezygnowała jednak i kilka dni później przypuściła kolejne uderzenie. Do walki rzucono prawie 2000 czołgów T 34 i KW, jednak i tym razem 262 Dywizja została wsparta szybką interwencją 11 Dywizji Pancernej oraz Dywizji Das Reich. Jak widać konfrontacja skończyła się masakrą radzieckich czołgów, przy minimalnych stratach własnych.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot][​IMG][/FONT]

    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Tutaj z kolei na sąsiednią 218 Dywizje Piechoty spadło potężne uderzenie które początkowo zostało powstrzymane, jednak ponawiane ataki w końcu zmusiły Niemców do cofnięcia się.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot][​IMG][/FONT]

    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Jak widać na obrazku na odcinku 6 Armii doszło do groźnego przełamania na odcinku 75 Dywizji Piechoty, która została zmuszona do odwrotu na druga linie obrony, gdzie zdołała powstrzymać nacierające czołówki pancerne przeciwnika. [/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot][​IMG][/FONT]

    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Tutaj widzimy podobną sytuacje na odcinku 101 Dywizji Strzelców, która przez ostatni tydzień toczyła nierówną walkę z elitarnymi korpusami Gwardyjskimi( czerwony kolor żetonu) . Wróg do walki rzucił ogromne ilości piechoty wspierane przez 1000 czołgów. Walki były tak ciężkie, że 101 Dywizja strzelców straciła w ciągu tygodnia blisko 25% stanu.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Sukcesy nieprzyjaciela mogłyby być większe, jednak spadł deszcz który z pewnością spowolni i utrudni mu działania. Korzystając z tego faktu w zagrożone rejony ściągnięto już pancerne odwody w celu przypuszczenia kontrataku na przełamujące się korpusy pancerne. O ile oczywiście pogoda pozwoli. W obecnej turze AC udało się w kilku miejscach groźnie włamać, ale te sukcesy okupiły stratą blisko 50 tys żołnierzy i 1200 czołgów. Włamań jest tak wiele, że bardzo ciężko będzie je połatać a jeśli się wypogodzi to bardzo ciężko będzie powstrzymać nacierające pancerne hordy.[/FONT]
     
  4. Gra nie jest dostępna w Polsce. Można ja pobrać ze strony matrixa za 260 zł albo zamówić wersje pudełkową za 300 zł :D Cena kosmiczna ale ogrom i szczegółowość tej gry jest warta tej ceny. Teraz z tego co wiem robią wersje o walkach we francji i włoszech w 1944 roku a docelowo ma powstać gra obejmująca europe, zsrr i afrykę. Wtedy to będzie po prostu miazga i całe to bitter glory może się schować :)


    • 4 major campaigns starting at 1941, 1942, 1943, 1944
    • 10 scenarios range in length from 10 turns to 25 turns
    • Map stretches from 100 miles west of Berlin to Ural mountains
      • 10 miles per hex with weekly turns
    • Up to roughly 4000 units in the game database with the ability to create many more!
    • Division sized maneuver units with thousands of battalion and regiment sized support units
      • Many different classes of support units like artillery, engineer, ski, anti-tank, pioneer, tank destroyer, and much more
    • German Corps/Army HQ's and Soviet Army/Front HQ's
    • Air units are organized group and can run both night and day air missions, complete with night fighters
    • Manually upgrade aircraft within units or automate new aircraft allocation
    • Detailed production with Russian factory evacuations realistically modeled with production penalties and rebuilding delays
    • Extensive spreadsheets and reports representing tons of data and information
      • Detailed yet automated accounting for support personnel and supplies/fuel/ammunition
      • Losses in individual vehicles and squads
      • Display of the various modifiers affecting how efficient units receive what they need
    • More than 500 historical commanders with a detailed promotion and rating system
      • Leaders can be dismissed, executed, fired, killed in action
      • 8 rating fields measuring different attributes from combat skill to political rating
    • Very detailed system to account for troops/vehicles that are disrupted, disabled and fatigued
    • Accurate modeling of the need for training units before entering combat
    • Detailed weather zones and ice levels for rivers with the option to randomize or fix weather patterns for each scenario
    • Intricate Fog of War rules and unit detection levels - units are rated based on their ability to conceal themselves and their ability to recon other units
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Share This Page

  1. This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
    By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.
    Dismiss Notice