Aż się łezka w oku zakręciła przy tym odcinku. Gratulacje za ten kawał znakomitej roboty jaki odwaliłeś przy Megakampanii. Czekam już z niecierpliwością a kontynuację w EU4, chociaż liczę jeszcze na jakiś odcinek podsumowujący.
Gratuluję gratuluję i będę oglądać na 101% EU IV. Czekam na obowiązkowe dwa lub więcej odcinków podsumowujących: Proszę wciel się w alternatywnego XX wiecznego historyka i poopowiadaj o historii średniowiecza w pierwszej osobie. Wiele spraw się zmieniło nie tylko polityka ale i gospodarka, kultura, sztuka... Gdzie zacznie się renesans? Italia przypomina Hiszpanie po rekonkwiście więc może południowa Francja? A może Pomorze, zafascynowane Greckim antykiem poznanym w czasie krucjat Komu najbardziej zależy na na orientalnych przyprawach? Czy Iberowie ruszą na otwarty ocean ku nowemu światowi? A może Norweskim wikingom przypomni się legenda o Winlandii leżącej daleko na zachodzie? Co z Madziarskimi Tengrystami. Buda musi być wspaniałą metropolią, stolicą imperium. To tam się zreformowali i założyli nową religię, a z nią kultura i sztuka weszła w złoty okres. Reformowany Tengryzm zasługuje na szacunek bo przestał być wiarą z dzikich stepów, a folklorem europejskiego imperium. Jaki miał wpływ na sztukę, mode i architekturę? Jak wygląda kultura i nauka Polski? to tu trwa silne i scentralizowane państwo pchające bardziej na zachód niż ku pogańskiemu wschodowi. To tu styka się świat zachodu z dzikimi rusinami, egzotycznymi tengrystami a okrety republiki kupieckiej przywożą towary i idee z całego świata (a jeśli nie to przynajmniej z skandynawii). Polski język i kultura na pewno znacząco się różni od obecnie stosowanego. Ciekawe czy Polak może dogadać się z Pomorcem bo językowo róznica jest chyba jak pomiędzy Polskim-Czeskim choć w alternatywnej rzeczywistości Czeski staje się powoli gwarą polską jak śląski. Dopiero w XIII wieku różnica pomiędzy językami zaczęła się pogłebiać, więc pewnie teraz różnica pomiędzy mową Krakusa a Prażana jest jak pomiędzy Berlińczykiem a Wiedeńczykiem. Co ty na to aby omówić kulturę najwazniejszych krajów ?
@ers Wątpię, by była taka możliwość, wstawiał już na swój facebook zdjęcia z konwersji i prawdopodobnie będzie tam normalny, Nowy Świat. 1. 2.
@krzan20 Niekoniecznie. Przy sprawdzaniu konwersji nikt raczej nie uruchamia RNW. Ja zrobiłbym to dopiero po zakończeniu konwersji i sprawdził w celu usunięcia ewentualnych bugów.
Nie wiem jak to będzie ale, moim zdaniem Hamburg i Skanie powiano się przekazać Szczecinowi a Chełmno i Kołobrzeg włączyć do Polski. Nie pamiętam czy ta prowincja w Niemczech (Wittenberga?), powinno się ją przekazać do Czech.
Skąd u was ten fetysz na losowy nowy świat? pamiętajcie że Trash ma po EU4 zająć się Vic, a tam stworzenie nowego kontynentu nie będzie takie proste P.S. Trash jeśli możesz to zwracaj uwagę na to co na fb pisze niejaki Piotrek Korban
Co do zdjęć co wstawił krzan20, to thrashing mad napisał na fb: "Jeżeli macie jakieś pomysły co do nowych narodowych idei dla Polski, Pomorza czy Czech do piszcie. Te ze zwykłej wersji EU4 oczywiście nie pasują, bo mamy tu do czynienia z diametralnie inną historią alternatywną." Więc wszystkich z pomysłami zapraszam do pisania, najlepiej na fb pod postem
Trochę pomysłów na Rusie. Dlaczego nimi warto się zająć? Bo w warunkach EU4 sojusz dwóch Rusi będzie w początkowych fazach gry główną blokadą ekspansji Polski na wschód. Ponieważ Polska-Czechy nie znajdują się blisko zachodniego wybrzeża no to droga ku chwale i potęgi Płock widzieć będzie raczej na wschodzie i południu. Bez odpowiedniego wysterowania pozycją obydwu Rusi będzie mógł szybko powstać potworek od Łaby do Kamczatki z białymi orłami - dlatego też zapewne nie będzie to wydawać się na zrównoważone, ale nie będą posiadać jednak bonusu posiadania ludzkiej inteligencji A zatem trochę poopiszę propozycje - zacznę od idei a jak się spodoba Thrashowi no to dodam kolejne koncepty dla Rusinów. Idee dla Rusi Kijowskiej Spoiler Tradycje: Siła ludzka +30%; Siła karawan +20% (komentarz - pierwsze ma na celu umożliwienie uzyskania efektu posiadania dużych, stereotypowych rezerw dla "Ruskich"; drugi ma efekt dominacji handlu w dorzeczu Wołgi, dominację mógł Kijów uzyskać po przejęciu ziem Joannitów a po ich analizie usprawnić własne praktyki) 1. Ulepszenie wałów Żmijowych. W starożytności południowa Ruś męczona była przez żmija Gorynycza. Jego terror uniemożliwiał rozwój wiosek i miast tej części świata. Jednak wielki Ruski witeź, Dobrynia Nikiticz, rzucił jemu wyzwanie i go pokonał. Upodlony żmij został zaprzężony do pługa i pogoniony przez całą południową Ruś. Dzięki temu wyczynowi ziemie te odzyskały dawną żyzność. Efektem ubocznym było powstanie wielkich przeszkód terenowych, które dobrze służyły plemionom i kniaziom w obronie przed stepowymi hordami. Ich modernizacja umożliwi wzmocnienie obronności Rusi Kijowskiej w nowej erze. Obronność fortów +15% 2. Grecko-żydowska diaspora. Kiedy islam i tengryzm napierał na Bizancjum zastępy Greków i Żydów uciekały przed terrorem półksiężyca oraz hord. Udane krucjaty, antyjudaizm oraz potęga katolicyzmu spowodowała masową emigrację z terenów dawnego cesarstwa. Jedynym spokojnym celem wolnym od fanatyzmu oraz nie będącym wiecznym celem inwazji zewnętrznych była Ruś. Tolerancja niewiernych +1; Odsetki -1 3. Szkoła Tryglawa. Jednym z celów politycznych nowoczesnej Rusi kijowskiej jest przejęcie kontroli nad europejskimi stepami nad Morzem Czarnym. Ałtajcy, którzy panują nad tymi terenami, są mistrzami w walce konnej i bez studiów nad metodami walki konnicy nie ma szans na skuteczną walkę. Wielki Książę powołał zatem Szkołę Tryglawa (trójgłowy bóg wojny), w której szkolono kadrę dowódczą skoncentrowaną na walce z konnicą. Z czasem stała się najważniejszą szkołą oficerską na rusiach. Tradycja wojskowa +0,5 4. Wyjście z izolacji. Przez wielki Ruś kijowska nie była traktowana przez wielkich tego świata za byt ważny uwagi. Ot banda dzikusów, wyznająca prymitywną, etniczną religię. Z czasem jednak opór wobec poważnego traktowania Kijowian malał, a nieustanny wzrost znaczenia Polski spowodował szukanie nowych, alternatywnych partnerów na wschodzie Europy. To, w połączeniu z wpływami handlowymi Kijowa, spowodowało że świat zaczął przyjemniej patrzeć na ten ruski kraj. Dyplomatyczna reputacja +1 5. Czarnoziemy. Czarnomorskie stepy posiadają jedne z najbardziej żyznych ziem świata - czarnoziemy. Warstwy żyzne są bardzo głębokie i umożliwiają uzyskanie naprawdę wielkich plonów. Jednak ona nie jest całkiem prosta i przyjemna do uprawy. Ba, dla wielu roślin jest ona zbyt ciężka i uzyskanie z nich dobrych zbiorów jest niemożliwe. Rusini południowi, po wiekach gospodarowania oraz przy rozwoju nauki, doskonale opanowali rolnictwo na tych ziemiach. Produkcja dóbr +10%; Odnawianie manpoweru +10% 6. Ambicje czarnomorskie. Po zdominowaniu stepów Kijów zaczyna mieć ambicję aby basen Morza Czarnego został perłą w koronie Rusińskiej. Wprowadzono specjalne prawodactwo usprawniające handel morski, zaczęto krzewić propagandę o konieczności przejęcia kontroli nad południowymi wodami. Koszty utrzymania floty -5%; Kupcy +1 7. Adopcja kozaków. Obok oficjalnej kultury ruskiej nad stepami rozwinęła się kultura kozacka. Ta kontrkultura, bazująca na ideach swobody oraz kultu siły, była zwalczana przez Kijów jako źródło niepokojów oraz herezji w tym kraju. Po latach ścierania się w końcu kozacy zostali uznani jako pełnowartościowa część społeczeństwa. Siła piechoty +10% Ambicje - limit armii +20% Idee dla Rusi Nowogrodzkiej Spoiler Tradycje:Siła ludzka +30%; Misjonarze +1 (komentarz - pierwsze jak w kijowskiej; drugie jest skutkiem tego iż to północ stało się głównym centrum reformy religijnej a zatem i szkoły religijne muszą być tam poważniej traktowane) 1. Lasy i bagna. Północna Ruś nie była tak łagodnym miejscem do trwania jak Ruś południowa. Opanowanie tych rejonów było ciężkie, jednak w końcu udało się przejąć władzę nad tymi niegościnnymi ziemiami do takiego stopnia, że można było wykorzystać wady tych ziem jako zalety. Rozbudowano przeto metody walk podjazdowych, utrudniające najeźdźcom przejęcie władzy nad tymi ziemiami. Zużycie dla wrogich wojsk +1 2. Ekspansyjna administracja. Ruś północna była źródłem myśli jednoczeniowej obydwu Rusi, która umożliwiła reformę. Nowogród posiadał też sukcesy ekspansjonistyczne w kierunku zachodnim i północnym, na kompletnie inne etnosy i religijne. Wprawdzie nie udało się ich w średniowieczu wielowiekowo utrwalić, to jednak wielokrotne zdobywanie i opanowywanie umożliwiło wytworzenie się zdolności administracyjnych do łatwiejszej instalacji siatki biurokratycznej. Koszty corowania -15% 3. Wszech-chram. Wraz ze wzrostem możności i potęgi politycznej Nowogrodu rośnie też potęga i bogactwo Wielkiego Żercy. Nie można było pozwolić, aby główny kapłan prawowiernych Słowian żył w miernym ośrodku... szczególnie, że inne wielkie religie budują wspaniałe świątynie bądź kompleksy religijne dla swoich przywódców duchowych. Powstał zatem Wszech-chram, potężna świątynia połączona z kompleksem pałacowym dla Wielkiego Żercy, która jednoznacznie pokazuje wielkość i chwałę słowiańskich bogów. Prestiż +1 4. Wielkorusowie. Ruś północna miała styczność z Nordykami, Bałtami, Ugrofinami i Ałtajcami. Raz jedni trafiali pod zwierzchność drugich, jednak władza niczyja nad nikim nie była ani opresyjna ani krwiożercza. Wręcz przeciwnie, różne etnosy ze sobą żyły przyjaźnie i walczyły ramię w ramię. Wytworzyła się zatem pewna uniwersalistyczna idea, która zrywała z plemiennym bądź etnicznym kluczem - wszyscy byli takimi czy innymi Rusami. Idea Wszechrusów w końcu uzyskała realne życie. Warunki tolerancji kulturowej -30%; Morale +10% 5. Miasta-molochy. Urbanizacja na Rusi Nowogrodzkiej przebiega inaczej niż w wielu rejonach świata. Ze względu na trudne tereny zamiast siatki małych miast pojawiły się miasta-giganty. Koszty developmentu -10%; Podatki +10% 6. Potęga ostrzału. Na Rusi Nowogrodzkiej nie powstała jakaś wielka tradycja rycerska, elitarystyczna. Z tego też powodu kraj ten miał mniejsze opory od innych by wprowadzać w życie niehonorowe metody walki dystansowej. Tradycja zasypania wrogów deszczem pocisków istniała długo i kiedy przybyła nowoczesna broń palna dowódcy już wiedzieli jak je najlepiej używać. Umiejętności siły ognia dowódców +1; Siła piechoty +10% 7. Gra Welesa. Pod tym pojęciem kryje się to, co filhelleniści nazwaliby "sofistyką", czyli kręceniem kota ogonem. Wykorzystywanie niejednoznaczności słów, pokrętnej logiki, różnicy między pojęciami ścisłymi a potocznymi itp. itd. Wykorzystywanie "Gry Welesa" w dyplomacji umożliwiało Rusi Nowogrodzkiej dokonywanie ekspansji bez nadmiernego denerwowania sąsiadów. Agresywna ekspansja -15% Ambicje - limit armii +20% Wyzwalane modyfikatory (Triggered moddifiers) Spoiler Szkoła Chorsa - bóg księżyca oraz wiedzy tajemnej jest patronem największej szkoły teologicznej w Nowogrodzie. Tak długo, jak jest w rękach słowiańskich pogan, tak długo mają dostęp do dobrych duchownych. Potencjał: Religia słowiańska Wyzwalacze: Nowogród musi być słowiański; posiadacz Nowogrodu musi być słowiański oraz 3 idee narodowe Bonus: +0,5 siły misjonarzy
Czekamy na odcinek 120 wieści ze świata. Wtedy mam nadzieję że dostaniemy solidną dawkę państw którym będzie można tworzyć idee. Ruskie idee wyglądają spoko jedynie do Adopcja kozaków dałbym bonus do kawalerii. Niech mnie ktoś oświeci ale mam najnowszą wersje EU4 a tam nie ma słowiańskiej religii. Chyba kolejna kłoda pod nogi w konwersji dla trashing mad dodawanie nowej religii nie będzie takie proste i łatwe jak edycja państw na mapie.
W konwerterze CKII do EUIV słowiańska religia przenosiła się tylko, jeśli była zreformowana, jeżeli zaś nie, to zamieniała się na szamanizm.
Będzie powielić się z bonusami z kozackiego stanu, jeżeli @thrashing mad będzie grał z dodatkiem "Kozacy".
Konwerter już dawno nie pasuje ani nie działa bo gra była tworzona 2 lata temu... Przecież wszytko edytuje ręcznie on robi moda. Więc tej religii słowiańskiej pewnie nie ma. W sumie racja nie pomyślałem o tym. Jak dla mnie cały zestaw dla obydwóch rusi jest przekonujący.
Niekoniecznie - koncepcja Wszechrusi była efektem dziedzictwa myśli bizantyjskiej/rzymskiej. Bo aby być poważnym imperium oraz kultywować uniwersalistycznej myśli, skoro rdzeniu ziem swego bezpośredniego dziedzictwa się nie posiada w całości. W średniowieczu (CK2) Rusie starały się zunifikować przez prywatne, dynastyczne motywy. Tutaj w EU4, skoro już dochodzi do modernizacji koncepcji państwa, skończyło się parcie na unifikację pod jednym berłem. Dodatkowo ja proponowałem wcześniej im wzajemny parametr "historyczny przyjaciel", aby rozpoczęli jako równolegli sojusznicy i razem stanowili blokadę dla Polski. Dodatkowo będą mogły prowadzić niezależne od siebie ekspansje. I tak Ruś północna otrzymywałaby misje na podbój Permu, Finlandii i Skandynawii a Ruś południowa misje na stepy, Bułgarię i basem czarnomorski. Kiedy rozpocznie się upadek wielkich hord obie będą mogły szybciej i prężniej maszerować na Syberię.
@thrashing mad Trochę się chwale, bardziej pomagam - może Ci się przydać, Thrash EU4 Province Mass Editor
No to postaram się dalej rozgrzebywać kolejne kwestie w konwersji. Tym razem bardziej o toku dziejów aniżeli myśli ruskiej. Rozbite, bo się nie mieściło w 1 poście. Pomorze Spoiler Pomorze jest ugrzęźnione pomiędzy potężną Polską oraz młodą acz znieważoną Danią. Dlaczego znieważoną? Ponieważ nieucywilizowani wikingowie dawali ostatnio jej łupnia. Dodatkowo jej ekspansja na północ została zatamowana przez rosnącą w potęgę Szwecję. Polską wprawdzie nie rządzą już Piastowie, ale Lubomelscy zapewne będą opłacać odpowiednio historyków aby wyprowadzali ich prawa do Pomorza. Dania będzie chciała stworzyć sobie bazę aby móc walczyć równolegle ze Szwecją. Sytuacja nieciekawa... Są wprawdzie greckie włości, ale są one daleko i Szczecin może nie móc ich wykorzystać na czas. Kopiując metodę z wczesnych EU4 wzmacniającą de facti Szkotów we wczesnej grze (Highland Charge - dawał +1 do siły uderzenia dowódców) tak i Pomorze powinno otrzymać nieco sztuczne wsparcie we wczesnej grze. Co ja konkretniej proponuję? Wyzwalany modyfikator Spoiler Pomorska sztuka wojny - na katolickim wschodzie Europy to władcy pomorscy posiadali najszersze doświadczenia na tle wojny. Bili się skutecznie z rycerskimi armiami bliskich sąsiadów, hordami tengrystów oraz muzułmanów podczas bałkańskich krucjat. Te szerokie doświadczenia pomogą Szczecinowi we wczesnych epokach nowożytności. Potencjał: Pomorze; przed wielkiem XVII Wyzwalacze: Jest wiek XV ale nie XVI; LUB jest wiek XVI ale nie XVII oraz posiada się 10 prestiżu Bonus: +1 tradycji wojennej; +5% dyscypliny Zatem do wieku XVII Pomorze powinno mieć większe szanse na przetrwanie oraz ekspansję. Inaczej byłby po prostu łatwym kąskiem dla Polski i Dani aby to rozebrać. Poza tym dałbym dla Pomorza permanentny claim na Gdańsk (w końcu przez większą część historii to była ziemia de iure oraz de facto pomorska). Warto też zastanowić się nad sprawą Grecji. Konsolidacja Hellady oraz Pomeranię będzie niemożliwa - za wielki dystans i teren niezbyt przyjazny (po odziedziczeniu Grecji Pomorze zapewne będzie traktować te ziemie jao Overseas). Pomimo najszczerszych chęci - będzie musiało dojść do rozdziału między tymi dwoma królestwami. Zanim do tego dojdzie Pomorze będzie działać tak, jakby było w stanie władać tak. Kiedy jednak rozpocznie się reformacja - Pomorze porzuci Grecję. Eventy - Pokój Rzymsko-Szczeciński (dla Pomorza i/lubu Grecji) Spoiler Jako ostatni wierni krzyżowcy możesz liczyć na wsparcie papiestwa. W tej chwili bronisz zdobyczy krucjat przed naporem islamskich i tengryjskim - papież wymusił na katolikach ustanowienie pokoju z Tobą. Warunki: niepodległe Pomorze lub niepodległa Grecja; posiada się bezpośrednio lub przez państwo podległe 3 prowincje w Grecji, na Bałkanach, w Anatolii lub Bliskim Wschodzie; jest się w stanie wojny z państwem muzułmańskim lub tengryjskim Efekt: +3 prestiżu; -1 zmęczenia wojennego; -5 wpływów papieskich; 30% szans na stabilność +1; wszystkie państwa katolickie otrzymują event "Pokój Rzymsko-Szczeciński II"; 75% szans na +1% reform desire Eventy - Pokój Rzymsko-Szczeciński II (dla reszty świata) Spoiler Ostatni krzyżowcy bronią się przed naporem tengryjsko-islamskim. Papież wymusił na wszystkich katolikach podpisanie paktów ze Szczecinem aby umożliwić im spokojną obronę zdobyczy krucjat. Warunki: brak - event jest wyzwalany Efekt: zawieszenie broni z Pomorzem na czas 5 lat; jeżeli jest się w stanie wojny z Pomorzem - podpisanie Białego Pokoju Eventy - Ochotnicy-krzyżowcy Spoiler Jesteśmy ostatnimi krzyżowcami a teraz trwa właśnie święta wojna! Ludzie, którzy mają jeszcze respekt wobec Matki Kościoła, przybyli do nas aby wesprzeć nas w obronie zdobyczy ostatniej krucjaty. Warunki: niepodległe Pomorze lub niepodległa Grecja; stan wojny z tengrystami lub muzułmanami; posiada się bezpośrednio lub pośrednio 3 ziemie w Grecji, na Bałkanach, Anatolii lub Bliskim Wschodzie; nie ma reformacji Efekty: 4 pułki piesze i 2 pułki konne się pojawiają w stolicy; -1 zmęczenia wojennego; +10 dukatów; +2000 manpower; +1 wpływów papieskich; 30% szans na darmowego dowódcę; 20% szans na reform desire -1% Eventy - Zbiórka dla krzyżowców Spoiler Jako ostatni krzyżowiec możesz czasami liczyć na pomoc finansową od Kościoła. Tak też teraz się stało i Matka Kościół zorganizowała zbiórkę dla Ciebie, byś mógł odeprzeć pogan. Warunki: niepodległe Pomorze lub niepodległa Grecja; stan wojny z tengrystami lub muzułmanami; posiada się bezpośrednio lub pośrednio 3 ziemie w Grecji, na Bałkanach, Anatolii lub Bliskim Wschodzie; nie ma reformacji Efekty: +100 dukatów; 75% na reform desire -1% Eventy - Ostateczny upadek idei krucjat - szukanie drogi Spoiler Przez wiele dekad idea krucjat była już właściwie upadła, ale jednak na hasło "Deus Vult" była pozytywna reakcja i można było liczyć na jakieś wsparcie a zarządzanie Grecją miało sens. Teraz, kiedy egoizmy narodowe a reformacja pędzi, nikt nie wierzy już w sens i ideę krucjat. Defetyzm dotarł nawet do naszego społeczeństwa i elit. A zarządzanie ziemiami tak odległymi robi się coraz cięższe, zwłaszcza iż tamtejszy lud uzyskuje nową tożsamość tak różną od tożsamości ludu nad Łabą. Warunki: Pomorze nie jest katolickie Reform Desire wynosi 80%; Pomorze jest w unii z Grecją lub posiada Grecję Opcja A (Porzucamy Grecję): Zerwanie Unii z Grecją (jeżeli jest); przekazanie prowincji w Grecji, Anatolii, na Bałkanach i na Bliskim Wschodzie dla Grecji; prestiż -10; +1-roczny przychód Opcja A (Porzucamy Pomorze): Zerwanie Unii z Grecją (jeżeli jest); Grecja uzyskuje monarchę z Pomorza; Pomorze uzyskuje losowego monarchę; przekazanie prowincji w Grecji, Anatolii, na Bałkanach i na Bliskim Wschodzie dla Grecji; Grecja = { +1-roczny przychód }, Pomorze = { -10 prestiżu } I na razie tutaj wszystko
Ciąg dalszy (wcześniejszy post był za wielki) Dania i Szwecja Spoiler Te dwa kraje niedawno przyjęły chrzest oraz zaczęły się cywilizować. Otoczone są plemiennymi państwami, władanymi w sposób prymitywny. Sami do końca nie wykrzewili plemiennej mentalności oraz pogańskiej wiary wśród swej ludności, zatem doświadczyć będą musiały reakcji pogańskiej oraz antyfeudalnej - zwłaszcza, że jest to czyn rewolucyjny a nie ewolucyjny. Disaster - Reakcja pogańska Spoiler Wymagania: Szwecja lub Dania; religia oficjalna nie-pogańska; w Skandynawii istnieje animizm/szamanizm/staronordycyzm; nie posiada się religijnego disasteru. Progres: +1% za monarchię feudalną lub despotyczna +1% za posiadanie kardynała +1% za jedność religijną niższą niż 90% +1% za jedność religijną niższą niż 50% +0,5% za stabilność niższą niż 1 +1% za stabilność niższą niż 0 +2% za zmęczenie wojene wyższe niż 3 +2% za religijne idee -1% za idee humanistyczne -1% za inkwizytora -1% za mistrza szpiegów -1% za monarchę z MIL +4 Zatrzymanie progresu: * Na półwyspie nie ma animistów/szamanistów/staronordyków Zakończenie disasteru: *Stabilność +1 *Brak rebeliantów Eventy - Początek reakcji pogańskiej Spoiler Narody nordyckie jeszcze nie przyzwyczaiły się do nowej, cywilizowanej i prawdziwej wiary. Część jawnie a część po kryjomu oddaje część dawnym bałwanom. Staraliśmy się jak można było, aby chrystianizm wbił się w plebejskie głowy, ale się nie udało - wybuchło wielkie, pogańskie powstanie. Efekty: -3 stabilności; w losowych prowincjach pojawiają się animistyczne/szamanistyczne/staronordyckie armie buntownicze (rozmiar 2); dwie losowe prowincje katolickie stają się animistyczne/szamanistyczne/staronordyckie Event cyklu comiesięcznego (charakterystyczny dla disasterów) - Reakcja się powiększa Spoiler Reakcja pogańska zatacza coraz większe kręgi. Warunki: istnieje prowincja kontrolowana przez rząd, która nie jest oblegana Opcja A(OK): W losowej prowincji, która jest kontrolowana przez rząd, nie jest oblegana i nie ma modyfikatoru "pacyfikacja", pojawia się animistyczna/szamanistyczna/staronordycka armia (rozmiar 2) Opcja B(Szybko powiesić kogo się da): Państwo traci 10 MIL-pointów; W losowej prowincji, która jest kontrolowana przez rząd i nie jest oblegana, pojawia się animistyczna/szamanistyczna/staronordycka armia (rozmiar 1) Event cyklu comiesięcznego (charakterystyczny dla disasterów) - Ujarzmienie pogan Spoiler W tej prowincji jawnie się oddaje część nordyckim bałwanom. Trzeba złapać ich za mordy zanim dołączą do powstania. Warunek: istnieje kontrolowana przez rząd i nieoblegana prowincja animistyczna/szamanistyczna/staronordycka, która nie ma modyfikatoru "Pacyfikacja" Opcja A(Spacyfikuj ich): Losowa prowincja, która jest animistyczna/szamanistyczna/staronordycka, nie jest oblegana i nie ma modyfikatoru "Pacyfikacja" uzyskuje modyfikator "Pacyfikacja" na rok; utrata 5% posiadanego manpower i 10% rocznego przychodu Opcja B(Ignoruj): Prowincja ta uzyskuje +3 niezadowolenia Event cyklu comiesięcznego (charakterystyczny dla disasterów) - Inkorporacja do dzikusów Spoiler Powstańcy oficjalnie złożyli propozycję aneksji zdobytej ziemi do swoich współwyznawców. Warunki: prowincja jest okupowana przez buntowników; prowincja nie jest oblegana; prowincja sąsiaduje z państwem pogańskim Efekt: Inkorporacja tej prowincji przez pogańskiego sąsiada Event cyklu comiesięcznego (charakterystyczny dla disasterów) - Ruscy agenci Spoiler Ruscy poganie wykorzystują niepokoje w naszym państwie aby zgarnąć kolejne dusze do ich kultu. Warunki: Ruś Nowogrodzka ma dostęp do morza; Ruś Nowogrodzka lub Kijowska nie jest objęta embargiem Efekty: Losowa prowincja konwertuje się na słowiańskie pogaństwo; prowincja uzyskuje +25% autonomii; prowincja uzyskuje modyfikator "religijna emigracja" na 2 lata; inna losowa prowincja dostaje +3 niezadowolenia Event cyklu comiesięcznego (charakterystyczny dla disasterów) - Piractwo wikingów Spoiler Poganie plądrują nadmorskie prowincje tak, jakby nadal żyli w epoce wikingów. Warunki: posiada się nadmorską prowincję Efekt: losowa nadmorska prowincja uzyskuje modyfikator "plaga" (brak jest efektu splądrowania, zatem tylko plaga może być) na rok; losowy pogański kraj skandynawski otrzymuje +50 dukatów Event losowy, spoza cyklu comiesięcznego - Niemoralna propozycja Spoiler Słowiańscy poganie wysłali do nas propozycję - porzućmy krzyż, przyjmijmy kolovrat a w naszym kraju zapanuje spokój. Warunki: istnieją Rusie pogańskie; w kraju panuje Disaster "Reakcja pogańska" Opcja A(Pogoń ich): Relacje z Rusiami -50; Relacje z Papiestwem +50; +5 wpływów papieskich; w losowej prowincji pojawiają się słowiańscy buntownicy (siła 3) Opcja B(Odmów): -25 ADM i DIP pointów Opcja C(Przyjmij propozycje): disaster się końcy; zmiana wiary na słowiańskie pogaństwo; wszystkie pogańskie prowincje stają się słowiańskie; stabilność +3; relacje z Rusiami +100; relacje z Papiestwem, Pomorzem, Grecją oraz Polską -100; Ruś Nowogrodzka = { prestiż +10 } Event losowy, spoza cyklu comiesięcznego - Pomoc zachodniosłowiańska Spoiler Kiedy u nas poganie niszczą kraj przybyły do nas ochotnicy z państw zachodniosłowiańskich, aby bronić Chrystusowej Wiary. Warunki: aktywny disaster "Reakcja pogańska", relacje z Polską, Pomorzem lub Czechami 0+ Efekty: +1000 manpower; pojawiają się dwa pułki piesze i jeden pułk konny w stolicy Event kończący - przegrana Spoiler Dzikusi zwyciężyli - nasz kraj staje się znów pogański. Warunki: Żadna prowincja nie jest kontrolowana przez siły rządowe LUB stolica okupowana przez powstańców dłużej niż rok Efekt: Koniec disasteru; zmiana ustroju na "Demokracja plemienna"; Zmiana religii na animizm/szamanizm/staronordycyzm; stabilność +3; prestiż -50 Event kończący - wygrana Spoiler Udało się ujażmić dzikusów. Teraz cywilizacja i prawdziwa wiara mogą zapanować na półwyspie! Warunki: brak - event wyzwalany zakończeniem pozytywnym Efekt: Koniec disasteru; stabilność +3; prestiż +10; 2 losowe prowincje stają się katolickie Modyfikator eventowy - pacyfikacja Spoiler Prowincja została spacyfikowana, aby uspokoić sytuację Efekty: -30% manpower; -30% produkcji dóbr; -30% podatków; -10 lokalnego niezadowolenia Europa północno-wschodnia + Polska Spoiler Wielu zapadnich historyków przczyn Wielkiej Smuty upatruje wyłącznie w skutkach polityki batiuszki Iwana (a przodują tutaj Polacy). W rzeczywistości kluczowym tutaj była pogoda - od śmierci Iwana Groźnego rok w rok lato było palące, jesien króta przechodząca w suchą i ostrą zimę, a na wiosę lało i lało. Ziemia nie rodziła, sprowadzać żywności w dużych ilościach nie było za bardzo jak (bliska okolica albo wroga albo niezdolna a daleka zagranica miała problemy przez zamarzające morze. W takich warunkach to nikt by sobie nie dał rady i chaos by ogarnął kraj bez względu na wszystko. Niezależnie od wszystkiego - pogoda w alternatywnej rzeczywistości nie powinna się zmieniać. Tak też taki mały potworek Event - Wielka Katastrofa Rolna Spoiler Północno-wschodnią Europę nawiedziła seria anomalii pogodowych, uniemożliwiających praktycznie normalne życie społeczne i gospodarcze! Niewydolność handlowa pogarsza sytuację na tyle, by w kraju zapanował chaos. Warunki: Między rokiem 1584 a 1600; obecność w regionie "Russia region"; nie jest się liderem w produkcji zboża; nie jest się liderem w handlu zbożem; zyski z handlu mniej niż 30%; brak flagi WKR Efekt: Państwo otrzymuje stały modyfikator "Wielka Katastrofa Rolna"; nadanie flagi WKR Event - Koniec Wielkiej Katastrofy Rolnej Spoiler Pogoda się unormowała, stosunki rolno-handlowe powróciły do normy. Społeczność może wrócić do normy. Warunki: Rok 1600; posiadanie flagi WKR Efekt: Zdjęcie modyfikatora "Wielka Katastrofa Rolna"; stabilność +1 Event - Fala plagi Spoiler Niedożywienie, zła pogoda oraz ostre, północno-wschodnie warunki powodują, że zarazki mają pole do popisu. Warunki: Modyfikator "Wielka Katastrofa Rolna"; brak modyfikatoru "Severe Plague" Opcja A(Tak być musi): Kraj uzyskuje "severe_plague" na 5 lat Opcja B(Spróbuj coś zrobić): Kraj uzyskuje "contained_plague" na 5 lat; utrata 10% rocznego bogactwa Event - Dzikie migracje Spoiler Warunki u nas są nieznośne do życia - masy plebejskie i szlacheckie przemierzają przez kraj gdzie i jak chcą Warunki: modyfikator "Wielka Katastrofa Rolna" Opcja A(Użyj siły by zablokować): Utrata 20 ADM i MIL-pointów; utrata 10% bogactwa Opcja B(Zostaw w spokoju): 70% szans na stabilność -1; utrata 10% manpower Event - Prorok Spoiler Wraz z głodem i zarazą pożywkę dostają wszelkiej maści szaleńcy. Teraz ten szaleniec przybrał szaty proroka. Warunki: modyfikator "Wielka Katastrofa Rolna" Efekty: W losowej prowincji pojawia się rebelia heretycka (rozmiar 1) Event - Samozwaniec Spoiler Wraz z głodem i zarazą pożywkę dostają wszelkiej maści szaleńcy. Teraz ten szaleniec przybrał szaty samozwańca. Warunki: modyfikator "Wielka Katastrofa Rolna" Efekty: W losowej prowincji pojawia się rebelia z pretendentem (rozmiar 1) Modyfikator wyzwalany Spoiler Ruska plaga - Ze wschodu do Polski przybyła groźna choroba, która dziesiatkuje naszą ludność. Zaraza ta przeszła do historii jako "Ruska plaga" gdyż Polacy uznali Rusinów i Rusów za źródło plagi. Widoczność: Polska lub kraj z polską kulturą; jakikolwiek kraj posiada modfikator "Wielka Katastrofa Rolna" Warunki: Dowolny kraj posiada "Wielka Katastrofa Rolna" Bonus: -30% manpower; -20% produkcji dóbr
@Maciej-Kamil, Piterdaw - dzięki @manuelcastro - zrobię wasali @cobran - czekać nie będę, zapewne po premierze będą jakieś bugi, trzeba będzie czekać na patcha, etc. @moskal - dzięki za sugestie, ułatwi mi to prace. Nie wiem czy uda mi się wszystkie je wprowadzić, ale się postaram. @ers - nie @MaksKKK - religię Słowiańską wmoduję @Genialdo - dzięki, może się przydać Ostatni odcinek z CK2:
Doczekałem się (ale takie w pozytywnym sensie) Czy zamierzasz przyłączyć te pojedyncze ziemie wewnątrz Imperium Frankijskiego do Cesarstwa, czy będą taką "pustą plamą" wewnątrz niego? Jak zamierzasz rozwiązać wojnę domową w Italii? jakaś duża rebelia? czy może państwo które od początku będzie w stanie wojny, a po okupacji całego terytorium przez jedną lub drugą stronę wyskoczy event o zakończeniu wojny domowej (zależy o co poszedł konflikt bo jak wojna o niezależność to buntownicy powinni zacząć jako walczący o niepodległość wasal, a w tedy to Włochy powinny mieć event o aneksji w razie zwycięstwa). Ponadto zamienił bym jedną z idei krzyżackich np. Expand the Marches na coś związanego z flotą, w końcu mają do tego świetny przyczółek. Węgry powinny mieć misje na odzyskiwanie utraconych przez Mongołów ziem. Timuridzi są tu silniejsi niż na początku EU4, mógłbyś zatem "nakarmić" ich ziemiami Uzbekistanu i Baluchistanu. Nie będzie to duża strata a powinna poprawić imersję w grze pisałem na Fb, Nod bałtycki powinien zostać przesunięty do Truso. Mógłbyś także informować o postępach w konwertowaniu nie tylko na Facebook'u, ale także tutaj w tym lub nowym (chyba nikt się nie obrazi ) temacie. P.s. Mało znacząca prośba, czy mógłbyś zmienić nazwę stolicy nowej marchii na Królewiec (ewentualnie Chojna, ale to nie będzie w tedy tłumaczenie dosłowne tylko kalka z beznadziejnego Polskiego tłumaczenia)?
Teraz koncentracja na jednym temacie, który dotykać może kilka państw. Może to wydawać się trochę prostsze niż me wcześniejsze propozycje, no ale to jest urok rozproszenia uwagi Wojny fińskie Spoiler Chociaż Finlandia nie jest ani bogata ani nie jest wielkim źródłem ważnych surowców, to jednak stanowić winien kluczowy element wczesnej oraz średniej geopolityki wśród głównych graczy północnej Europy (Szwecji, Permu i Rusi Nowogrodzkiej). Szwecja wstrząśnięta jest przez reakcję pogańską i Finowie mogą spróbować wybić się na niepodległość a to może oznaczyć zablokowanie bądź znaczne opóźnienie marszu Szwecji ku mocarstwowości. Perm, jako ostatnie katolickie państwo ulokowane daleko od cywilizowanego świata, potrzebować będzie fińskich portów by nie cofać się w rozwoju. Ruś Nowogrodzka w podboju Finlandii widzi szansę na repoganizację Permu, zaszczepienia tam swej wiary i uzyskanie w ten sposób kolejnego sojusznika a samej słowiańskiej religii prestiż (kompleks niższości - katolicy, tengryści i muzułmanie są wielcy terytorialnie oraz panują nad wieloma etnosami a oni posiadają jedynie Ruś). Event - Powstanie fińskie (dla Szwecji) Spoiler Słabnący autorytet oraz siła naszego dworu spowodowały narodziny idiotycznej idei "Wolnej Finlandii". Poddani ze wschodnich rubieży naszego państwa coraz śmielej i głośniej odmawiają wykonywania swoich obowiązków wobec korony, gdyż to jest obca władza. Warunki: Nie istnieje Finlandia; jest wcześniej niż rok 1650; Szwecja posiada ziemie Finlandii, jakakolwiek prowincja fińska posiada kulturę fińską; stabilność niższa niż 3; Szwecja jest pod wpływem dowolnego disasteru ALBO legitymizm niższy niż 60% ALBO tradycja republikańska niższa niż 60% ALBO dewocja niższa niż 60% ALBO wysokie zmęczenie wojenne ALBO rządzi nieudolny regent ALBO rządzi kobieta ALBO { mniej niż 25% manpoweru oraz mniej niż 25% rocznego przychodu w skarbcu } ALBO jest się bankrutem ALBO { posiada się 5 pożyczek i mniej niż 10 prestiżu } ALBO posiada się mniej niż -10 prestiżu Efekt: -5 prestiżu; wszystkie prowincje Finlandii otrzymują +15 niezadowolenia oraz +30% autonomii; w 2 losowych prowincjach pojawiają się bunty separatystyczne (rozmiar 2 i 3); 25% szans na stabilność -1; Misje - Podbój Finlandii (Perm) Spoiler Aby nasz kraj mógł liczyć na świetlaną przyszłość i nie aby nie wpadł w mroczne odmęty ignorancji, musimy uzyskać nowe porty. Najbliższymi portami są te nadbałtyckie wśród nich - fińskie. Warunki: Perm nie jest w zachodniej grupie technologicznej ALBO się nie westernizuje; Perm nie posiada (bezpośrednio lub przez państwa podległe) portów nad Bałtykiem, Morzem Czarnym ALBO Morzem Północnym; Perm jest katolicki i niepodległy Efekt przyjęcia: Perm dostaje claimy na ziemie Finlandii Warunki zwycięstwa: Perm jest posiadaczem dowolnego portu w regionie fińskim Sukces: Uzyskanie modyfikatora "Inspirujące zwycięstwo" na 10 lat Modyfikator wyzwalany Spoiler Kontakt z zachodem - posiadamy aktualnie trwały i pewny dostęp do zachodniego świata. Dzięki temu możemy uniknąć prymitywizacji naszej społeczności i państwa. Widoczność: Perm niepodległy; chrześcijański; inna techgrupa niż zachodnia Warunki: Posiadać port nad Bałtykiem, Morzem Czarnym ALBO Morzem Północnym Bonus: koszty technologii -15%; efektywność handlu +10% Misje - Podbój Finlandii (Ruś nowogrodzka) Spoiler Szans na ekspansję naszej wiary jest niewiele, ale nasi żercy wypatrzyli specjalną okazję. Na północy istnieje królestwo Permu, które zostało wprawdzie ochrzczone ale jest to młode i raczej płytkie. Odizolowanie ich od zachodniego świata chrześcijańskiego, połączone z aktywnością naszej agentury, winno umożliwić repoganizację Permskich Komiaków pod batutą Peruna i Welesa. Warunki: Rok wcześniejszy niż 1650; Ruś Nowogrodzka jest słowiańska i niepodległa; Perm jest chrześcijański; nie jest się posiadaczem wszystkich ziem Finlandii Efekt przyjęcia: Nowogród dostaje claimy na ziemie Finlandii Warunki zwycięstwa: Nowogród posiada całą Finlandię LUB państwo podległe posiada ziemie Finlandii Sukces: Uzyskanie modyfikatora "Inspirujące zwycięstwo" na 10 lat Modyfikator wyzwalany Spoiler Izolacja i mrok - Teraz zostaliśmy permanentnie odizolowani od mądrości zachodu i blasku chrześcijańskiej wiary. Biada nam! Widoczność: Perm niepodległy; chrześcijański; brak portów nad Bałtykiem, Morzem Czarnym ALBO Morzem Północnym; rok wcześniejszy niż 1650 Warunki: Brak dużego, niepodległego chrześcijańskiego państwa; brak portu nad Bałtykiem, Morzem Czarnym ALBO Morzem Północnym Bonus: siła misjonarza -10%; koszty technologii +10%; -25% siły handlu Event - Nawrót pogaństwa (Perm) Spoiler Brak silnego nadzoru duchowieństwa nad nowoochrzczonym ludem, który aż tak mocno nie zawraca głową "detalami wiary". Czy to oddolnie ludzie przechodzą na pogaństwo czy jest to inspiracja agentury ruskiej? Nie wiadomo - wiadomo, że mieszkańcy w tej prowincji porzucili chrześcijaństwo. Warunki: aktywny modyfikator "Izolacja i mrok"; istnieje państwo o wierze słowiańskiej; dowolna posiadana i kontrolowana prowincja nie jest słowiańska Efekt: losowa prowincja zmienia wyznanie na słowiańskie, +10 niezadowolenia i modyfikator "religijni fanatycy"; legitymizacja -2; 70% szans na zespawnowanie się słowiańskich buntowników (rozmiar 2) Event - Repoganizacja Permu (Perm) Spoiler Wpływowi możni okazali się nie być prawowiernymi chrześcijanami. Kolaborowali z niewiernymi i dokonali teraz zamachu stanu. Warunki:Warunki: aktywny modyfikator "Izolacja i mrok"; istnieje państwo o wierze słowiańskiej; jedność religijna mniejsza niż 75%; dowolna prowincja jest słowiańska Efekt: zmiana religii na słowiańskie pogaństwo; zmiana ustroju na oligarchiczną republikę Dodatkowo - Permskie idee Spoiler Tradycje: Tolerancja niewiernych +3; +1 dyplomatycznej reputacji (komentarz: Komi Permscy są właściwie ostatnim schrystianizowanym ludem w Eurazji, wewnątrz kraju nadal silne są wpływy szamanów a kraj graniczy z mocarnymi tengrystami oraz ucywilizowanymi slawinistami. Ponieważ Permscy Komiacy za bardzo nie wojowali z obcymi i mało ze swoimi, tak też i stosunek do niewiernych nie jest tak ostry jak spośród innych okolicznych ludów. Zwłaszcza, że ich pogaństwo nie było wojownicze <jak nordyckie> czy też restrykcyjne <jak słowiańskie>. Bonus do dyplomatycznej reputacji wynika z faktu, że przez setki lat nie byli oni agresorami i prezentują się jako kraj godzień zaufania). 1. Rewolucja monastyczna. W Permie nie było za bardzo czasu i okazji, by wytworzyła się klasa duchowna w stylu zachodnioeuropejskim. Duchowieństwo jest głównie "sprowadzane" z bardziej rozwiniętych państw, jednak ich liczba nie była dość wystarczająca. W takich warunkach na sile zyskały bractwa zakonne - nie w nich takiego rygoru jak wśród księży. Kult religijny zmieszany z kultem pracy polepszyła kulturę pracy persmkich komiaków. Efektywność produkcji +10% 2. Integracja danin obronnych. Późna, oraz bezproblemowa, feudalizacja plemion persmkich zaowocowało zachowaniem związku emocjonalnego między ludem a błękitnokrwistymi. Bazując się na tej więzi powiązano systemy danin, w oparciu o które lud pielęgnuje forty. Koszty utrzymania fortów -10%; Rozmiar garnizonów +10% 3. Błahostki reformacji. "Sola scriptula"? "Sola fidei"? A na co to komu? Permscy Komiacy niezbyt się przejmują problemami, jakimi wstrząsnęły zachodnie chrześcijaństwo i swoją mentalnością skutecznie mogą walczyć z heretykami. Siła misjonarzy przeciwko heretykom +1% 4. Zimna okupacja. Pod tym określeniem historycy ukryli po prostu bardzo łagodne traktowanie przez Komi-permiaków nowopodbitych ludów. Czy to wynikało z bycia zimnokrwistym ludem, egzystencji na granicy wpływów różnych kultur i religii czy po prostu przypadku - nie wiadomo. -5 lat nacjonalizmu 5. Żołnierze tajgi. W głębokiej północy, z dala od wszystkich potężnych miast Rusi czy stepów, istnieją gęste i pradawne lasy borealne. Nasi wojownicy potrafią bezproblemowo manewrować pomiędzy nimi - służy im w tym celu ich wiedza oraz zrozumienie podstawowych zasad panujących w tajdze. To my decydujemy kogo, gdzie i jak złapiemy. Umiejętności manewrowania dowódców +1 6. Konna adaptacja. Pomimo spokojnego charakteru lud permski posiada jednak ambicje do rozszerzania granic. Naturalnym kierunkiem jest Wielki Step Eurazji a tam jednoznacznie panuje tengryjska konnica. Szpiegując manewry i ćwiczenia wojskowe naszych południowych i wschodnich sąsiadów - sami uczymy się jak dobrze używać koni. Siła kawalerii +15% 7. Lud Niedźwiedzia. Niedźwiedzie są obdarzone silną wolą, dobrym charakterem, wysoką samokontrolą oraz wieloma innymi, pozytywnymi cechami. Od kiedy wielki permski artysta Welizyranyis napisał epos o starożytnej historii Permu tak tuziemcy zaczęli widzieć w siebie potomków antycznych niedźwiedziołaków "Gurahl" tak też wiara w to spotęgowała przejmowanie cech niedźwiedzia przez lud oraz ogólną kultywację tego zwierzęcia w kraju. Stabilność -10%; spadek prestiżu -0,5% Ambicje: Efektywność handlu +10% Prosiłbym o krytykę jednak, bo "Warto rozmawiać"
Nie pytaj się Thrasha co on zrobi z dziedzicami Timura - sam złóż propozycję! Thrash grać najpewniej będzie z dodatkiem "Kozacy", zatem problemy ustrojowe hord będą się zwiększać wraz z wielkością terytorialną. Jednak z doświadczeń z DeI wiemy, że wielkie hordy potrafią być odporne na naturalny antyblobizm, zatem jakiś disaster czy też cykl eventowy przydać się może. Jednak lepiej, aby to widzowie zaproponowali jakąś paczkę aby uzyskać jakiś efekt - zawsze jest to odciążenie twórcy z jakiegoś tematu.
Można by zrobić jakiś cykl eventowy związany z niepokojami w Persji. Od drobnych lokalnych rozruchów po fale ogólnoperskich buntów.