AAR- Edukacyjny

Temat na forum 'EU II - AARy' rozpoczęty przez Szatan, 16 Październik 2009.

Status Tematu:
Zamknięty.
  1. Szatan

    Szatan Zbanowany

    AAR Edukacyjny NR. 1

    FRANCJA

    Dyplomacja

    Wielu z was myśli że budowa silnego kraju zależna jest od własnych umiejętności i jak najszybszego zajmowania komputera. Jednak w tym miejscu musze was zmartwić. Silny kraj potrzebuje dobrze rozwiniętej i przemyślanej dyplomacji. Każdy gracz tutaj pełni rolę monarchy, będzie zatem dbał o dobro własnego kraju zawierając różne porozumienia z innymi graczami, poczynając na NAPACH( paky o nieagresję zazwyczaj 50 lat) TA ( porozumieniach handlowych bardzo ważnych ale to opisze później) i wielu innych na umowach granicznych kończąc.

    Francja jest o tyle specyficznym krajem, że to zazwyczaj potęga lądowa. Nieda się ukryć że wiele zależy także od własnych umiejętności i tego jak poprowadzimy Francję ale nawet początkujący gracz jest zazwyczaj w stanie zjednoczyć kraj.

    W tym miejscu trzeba zwrócić uwagę, że od tego jakie podpiszemy umowy z innymi graczami zależeć będą losy naszego kraju. Ja zazwyczaj staram się zaplanować sobie całe około 400 lat gry odgórnie żeby później nie martwić się o dalsze losy mojego kraju. O czym mowię?

    Na początku trudno wam będzie przewidzieć to jak ułożą się losy waszego kraju, jednak ja jako już starszy gracz potrafie przewidzieć dalszy przebieg sytuacji znając poprostu poszczególnych graczy, bądź oceniając ich po tym jak grali w swoich poprzednich kampaniach.

    Przejdźmy zatem do bardziej szczegółowego opisu dyplomacji na naszej Francji.

    W zależności od tego na jakim scenariuszu będziemy grać, i od tego czy będziemy posiadać losowanych liderów( zjawisko praktycznie w każdej poważnej kampanii) musimy skupić się głównie na Paktach o Nieagresję ( NAPACH)

    Anglia- Początkowo Anglia ma nad nami przewagę w postaci liderów i prowincji na kontynencie, a także dość sporej floty która może zablokować nasz dostęp do wyspy poprzez ustawienie statków przy Calais.
    Jeżeli gracz na Anglii jest ugodowy, odda nam Gaskonie i Calais a później podzieli się Burgundią. Jeżeli jednak nie, to mamy dylemat czy my się ugniemy i odstąpimy żądań wobec Gaskonii i Calais, czy może jednak będziemy walczyć. ( ta część opisana będzie w kolejnym odcinku specjalnie dedykowanym samej walce)

    Z Eng zazwyczaj podpisujemy 50 letni nap, to wystarczy nam na całkowite zjednoczenie Francji i podjęcia walki o ile zajdzie taka potrzeba.

    Hiszpania - gracze na Spa są zazwyczaj bardzo ugodowi, zdają sobie sprawę z tego że , predzej czy później odbierzemy im Bearn i Nawarrę, zatem od razu podpisują z nami Napyi zrzekają się roszczeń względem Nawarry itp

    Austria - to nasz najpotężniejszy konkurent, ten kraj przy dobrym pokierowaniu może szybko przejąć prym w Europie ( wszystko zależy od tego czy będzie Wenecja, a jeżeli jej nie będzie to od naszej postawy wobec Włoch które dają ogromny MP- o tym w następnej części)
    Hab może prowadzić bardzo wyrównaną walkę z Francją i jest jej najsilniejszym konkurentem/sąsiadem w Europie. Oba kraje zazwyczaj mocno się zwalczają, jeżeli do tego zamiast Polski jest Brandenburgia, musimy sobie zapewnić dobry sojusz bo oba kraje mogą nas zmiażdzyć.
    Z permami Austrii napy zazwyczaj są bardzo krótkie, żeby jak najszybciej przejść do walki o hegemonię w Europie.

    Brandenburgia - To kolejny poważny i silny kraj, prawdziwe zagrożenie dla Francji. Najgorszą rzeczą jaka może być jest właśnie zawarcie sojuszu Hab + Bra vs Fra. Nie musze chyba wspominać że wszystkie 3 kraje będą mieć bardzo podobne parametry, zarówno w DP ( polityka wewnętrzna, te suwaki) morale, MP( man powerze) czy SUPORT( ilość jaką możemy utrzymać)
    Naszym zadaniem jest niedopuszczenie do zawarcia takiego sojuszu, który jednoznacznie będzie wymierzony w nas. Zazwyczaj nasze szanse w dyplomacji są marne, bo odgórnie narzucone jest że Bra i Hab razem przebijają się przez około 300 lat rozgrywki.

    Trzeba pamiętać żeby wszystkie NAPY z poszczególnymi graczami zawierać na początku gry, jednak niech daty ich zakończenia bardzo się różnią. Ja polecam różnicę 10 - 15 lat.

    Dla przykładu:

    [table="head"]Kraj|HAB|ENG|SPA
    Data zawarcia Napa|1453|1453|1453
    Data zakończenia Napa|1490|1480|1470[/table]​

    Dzięki takim zagraniom dyplomatycznym, nie dopuścimy do sytuacji kiedy będą nas Gangować.
    Gang to nieuczciwa wojna, np 5 na 1. W zasadzie już 3 na 1 to gangowanie. Ale powinniśmy dać sobie radę z gangiem 3 na 1. Francja w późniejszych etapach gry może pozwolić sobie na wystawianie armii po 1 200 000 żołnierzy, ale o tym w następnej części.
    W dyplomacji trzeba być naprawdę przebiegłym, bo nawet gracze którzy wydają się mili i przyjazni, knują intrygi przeciwko naszemu wschodzącemu Imperium.

    Dyplomacja w pierwszych 50-100 latach gry musi być ostra i nieugięta, od tego jakie umowy zarzemy zależeć będzie później to czy będziemy się liczyć w wojnach i czy będą się nas bać, czy najzwyczajniej oleją.
    Dalszą dyplomację każdy będzie już musiał sam pokierować w taki sposób aby najwygodniej układały mu się daty wojen z innymi graczami.

    Osobiście nie polecam łamania Napów, w prawdzie Nap to umowa między graczami, ale to świadczy o naszej kulturze gry i uczciwości, a w ostateczności po złamaniu wielu napów, nikt nie będzie chciał z nami je zawierac.
    Ja osobiście uważam że złamanie Napa to nic strasznego, bo to tylko gra, a nawet podpierając się rzeczywistością to przecież każdy monarcha łamał pakty i umowy z innymi władcami.
    Jednak i mi nie zdarza się już łamanie takiej umowy, człowiek nabywa pewnej kultury gry, kiedy zaczyna grywać z ludźmi ze "starej gwardii"
     
  2. Szatan

    Szatan Zbanowany

    AAR Edukacyjny NR. 2

    FRANCJA

    Wojna część 1

    Wybrałem scenariusz BF 1453- moim zdaniem najlepszy do Mp. Tutaj Fra ma trudniej niż w GC( wielka kampania) niema tylu wasali, ale- dzięki temu jest sporo ai od którego możemy sciagnąć sporo kasy w rezolucjach pokojowych (jak dobrze się zagra w 7 lat mamy zjednoczoną Francję z kilkoma wasalami i sporo kasy. Możemy wybrac kilka metod. Ja zawsze stawiam na szybkie zajęcie wszystkiego co jest żałośnie słabe ( czyta AI) Nie bój się prowadzić kilku wojen na raz, to twój klucz do sukcesu. Wielu graczy robi ogromny błąd wypowiadając wojny komputerowi po kolei, bijesz jednego dopiero jak skończysz bijesz drugiego- FAIL

    Ja zawsze rozgladam sie po mapie- kto z kim ma sojusz ( to jest najważniejsze bo czasem w jednej wojnie możesz podbić kilka krajów ktore wchodzic beda w skład twojego imperium) Podbijając mysl logicznie- Masz sojusz z jakimś państwem?
    Wspaniale. Podam przykład prostej i 100% skutecznej metody.

    Atakujesz Alzację( 1 prowincjonalne państwo) masz sojusz z Lotaryngią ( która jest twoim wasalem), zdobywasz twierdzę w Alzacji, wasalizujesz ją zabierasz kase i bierzesz SEPARATE ( nie jako lider sojuszu) tym samym zostawiasz Lotaryngię na wojnie z Alzacją która niema wojsk. Ai jest tak głupie że anektuje Lotaryngię ( jeden wasal anektował drugiego) tym samym oszczędziłes sporo kasy na pokojowe aneksje i teraz pakować bedziesz tylko w poprawe stosunków z Lotaryngią po czym ją anektujesz i masz spokój. Wasala wziąłeś jednak na wypadek gdyby Lotaryngia nie dała rady wygrac wojny. Proste nieprawdaż?

    Trzeba uzywac takich tricków, bo w mp każdy rok a przynajmniej w pierwszych 10-20 latach jest najważniejsze ( jeżeli nie podpisywałeś z kimś umowy granicznej którą gracze dość często zawierają)
    Ale nam zależy na jak najszybszym zjednoczeniu kraju = poteżne państwo, szybki wzrost gospodarczy, sporo wojsk, szansa na odskoczenie sąsiadom w techach i tym samym ogromna przewaga nad resztą ( simowanie, hiperteching itd).


    Kwestie dyplomacji mamy zakończoną. Załóżmy zatem że Anglik oddał nam Gaskonię w zamian za napa na 40 lat i połowę Burgundii.

    Czas działać.
    Mamy 250$ w skarbcu i jakieś 30-35 tysięcy wojsk z czego 25 to sama kawaleria. Do tego mamy 2 świetnych liderów Dunoisa i Richemonta. To dzięki ich pomocy ( i kawalerii) zmiażdzymy wroga mimo słabo ustawionego DP ( polityka wew, przy okazji pierwszą zmianę w DP proponuje dać w Land)

    Wyrzucamy Prowansję z Sojuszu bo jest nam zupełnie niepotrzebna skoro nie jest naszym wasalem- zresztą zaraz i tak będziemy ją zapinać tymbardziej że jest w stanie wojny z Orleanem ( którego pozwolimy jej anektować żeby oszczędzić czas)

    Burgundia
    Pierwszym naszym celem staje się Burgundia. Ona ma najwięcej naszych ziem więc to naturalne że pójdzie na pierwszy ogień. Jak już wspominałem mamy 250 dukatów i 30 000 wojsk. W tej sytuacji zamiast marnować czas na stawianie poborców, kase zamieniamy na kawalerię ( za 250$ robimy ile się da kawalerii)
    Zapytacie kiedy postawie poborców? Za chwilę :D Jak to możliwe? Podbije Burgundię i sciągne z niej kase + domintuje do 2pct inflacji. Nie bójcie się inflacji, przy odrobinie szczęscia dostaniesz wyjątkowy rok, jeżeli nie ( napiszesz AARa z sesji, praktycznie w każdej kampanii nagrodami za AARy jest - 2/1,5% inflacji.

    Kawaleria + Richemont załatwi sprawę. Nasze szczęscie że Szwajcaria i Alzacja jest w sojuszu z Burgundią- pamietasz co pisałem ? Korzystamy z okazji.
    Zdobylismy przewagę nad Burgundią, możemy więc zająć się Alzacją i Szwajcarią.

    Alzacja i Szwajcaria

    o ile do Alzacji wyślesz Dunoisa to do Szwajcarii koniecznie musimy Richmonta. To nasz najlepszy lider 5-5-5 ( faza shock jest teraz na tym lt najdłuższa a on ma 5 shocka i 5 fire)
    Zostawiamy go na czele 5 tysięcznej kawalerii i dokładamy 16k samej piechoty. Taką mieszaną armię możemy wysłać w Szwajcarskie góry nie obawiając się o wynik potyczki.
    Kiedy już Richmont zdobył stolicę przesuwamy go do kolejnego Szwajcarskiego prowa tym samym zdobywając 100pct i wasalizując Szwajcarów.
    Przerzucamy spowrotem wojska na front z Burgundią tam już czeka na nas Dunois który zdobył Alzację i oblega Pikardię na czele samego kawa.
    Oddzielamy od Richmonta piechotę, dorabiamy z 15 k samej kawy ( z rocznego po zrobieniu poborców będzie sporo kaski)
    I wysyłamy go do Północnej Burgundii, niech oblega coś.
    W tym samym czasie Orlean anektowała Prowansja. Świetnie- Teraz czas na nią.
    Burgudnia się poddała zabralismy to co chcieliśmy ( wg umowy z anglikami Pikardię Luxemburg Artois i naturalnie Franche Comte oraz Burgundię)

    Prowansja i Burbonia

    Wypowiadamy wojnę Prowansji która ma sojusz z Burbonią. Dwie pieczenie na jednym ogniu.
    Dunoisa wrzucamy do Orleanu , Bureau ( to trzeci lider ale pionek zwykły ktory jest tragiczny, ma 5 fire, a teraz faza fire jest bardzo krotka do niczego poza obleganiem sie nie przyda bo ma 3 siege) do Mainu.
    Bardzo szybko padną te fortece, Richemonta ponownie wyślemy w góry żeby nie ryzykować , podobnie dajmy mu z 5 000 kawa i z 15 piechoty. Do prowansji wejdzie bardzo szybko i bardzo szybko ją zdobędzie.
    Teraz kiedy padł Orlean i main przerzucamy naszych liderów do Burbonii.
    Overanię zostawiamy dla Richemonta.
    Przewage w wojnie zdobyliśmy całość wojsk przerzucamy pod Bretanię która ma sojusz z Sabaudią.
    Po raz kolejny 2 pieczenie na 1 ogniu

    Bretania i Sabaudia

    W między czasie zawieramy pokój z Prowansją i Burnonią zabierając im wszystkie prowy, ile się da gotówki i wasalizujemy je.
    Bretania padnie bardzo szybko, znowu używamy samego kawa i naszych 2 liderów ( Dunois i Bureau) oni będą oblegać Bretanię a Richemont załatwi sprawę w Sabaudii.

    Po tak krótkim czasie zaledwie 7 lat, czyli w 1460 francja posiada 85pct swoich terenów. Szybko nieprawdaż?
    Reszta krajów jest zwasalizowana czyli Saubadia,Bretania,Prowansja,Burbonia,Lotaryngia,Szwajcaria.

    To oznacza że za 10 lat nasz kraj będzie zjednoczony ( dyploanektujemy te małe słabizny)

    Bardzo ważne wskazówki przy dyploaneksji:

    Wrzucaj do kraju którego masz zamiar dyploanektować 2x więcej wojsk niż on posiada
    Bierz sojusz tylko z jednym wasalem podczas dyploaneksji ( bo te małe słabizny bardzo często lubią zrywać wasala kiedy są z nami w sojuszu itd)
    Kiedy masz już +180 wystarczy zaproponować sojusz i automatycznie nasze stosunki poprawią się o 20- nie trzeba pakować kase na darmo


    Tutaj są wszystkie obrazki w odpowiedniej kolejności, obrazujące wszystkie czynności które opisałem. Obrazki celowo są oddzielnie. Są ludzie którzy wolą oglądać same obrazki niż czytać treść, osobiście nie polecam - ale ja sam jestem wzrokowcem, dlatego zrobiłem takie ułatwienie. Napewno łatwo znajdziecie odpowiedni obrazek do odpowiedniego fragmentu tekstu bo treść i kolejność obrazków jest taka sama( czyli pisałem wszystko na podstawie tych screenów)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    To nie koniec tego odcinka, w drugiej części skupie się na czynnikach i dokładnie opisze np fazy walki, tu jest sposob na zjednoczenie ziem w 7 lat, samą walkę postaram sie zobrazować przy pomocy jakiegoś gracza mp, opisze wam fazy shock, fire i podpowiem na którym lt jakie rodzaje wojsk ( odcinek bedzie do niedzieli)

    temat zamknięty, upłynął miesiąc od ostatniego postu, w razie kontynuacji pw

    Aux Teergois
     
Status Tematu:
Zamknięty.

Poleć forum

  1. Ta strona wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu: utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam.Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.
    Zamknij zawiadomienie