Mini-AAR Niemcy na Semper Fi

Temat na forum 'HoI III - AARy' rozpoczęty przez finker, 4 Wrzesień 2010.

Status Tematu:
Zamknięty.
  1. finker

    finker Ten, o Którym mówią Księgi

    HoI 3: Semper Fi 2.03c (23.08.2010)

    kraj: Niemcy
    Start 1936
    Poziom: Bardzo Trudny
    Wersja angielska ze spolszczeniem Sz.P. Robaka


    Zaczynam pierwszą mą grę Niemcami na HoI3. Gram na SF 2.03c, przez wielu uznaną za pierwszą grywalną wersję gry. Zobaczymy :)
    Nie jestem wyjadaczem HoI. Drugą część znam dość dobrze, w trzeciej poznałem już dość dobrze mechanikę. Jednak ma wiedza jest w zasadzie teoretyczna, bazująca na czytaniu forów, zarówno Naszego WoW jak i Paradoksowego.
    Dość powiedzieć, że najdłuższa moja rozgrywka to gra Wielką Brytanią od roku 1936 na poziomie normalnym do roku 1940.
    W tej grze ustawiam sobie poziom trudności na bardzo trudny, nie zamierzam wczytywać gry w razie nieudanych działań. Zamierzam poprowadzić grę Niemcami przynjamniej do roku 1941 historycznie, czyli zamierzam powielić błędy Hitlera. Brak Operacji Lew Morski, wysłanie do Afryki Afrikakorps z Rommlem na czele, dyplomację będę starał się kierować zgodnie z linią historyczną. Jedyne co zamierzam zrobić inaczej, to wygrać wojnę z Sowietami. Jednak, przy moich ustawieniach/założeniach, zakładam, że nie będzie to proste. Może nawet gra moja zakończy się w po przegranej wojnie z Francją? Niemożliwe? Myślę, że nie ... choć nie jest to nieprawdopodobne. Zobaczymy. ;)
    Dodatkowo tym AARem mam nadzieje trochę pomóc początkującym graczom. Postaram się żeby był nieoficjalną pomocą dla średnio zaawansowanych graczy. Nie będę tłumaczył podstaw, to zrobił Alojzy, ja będę raczej tłumaczył niuanse gry, a jeśli ja o czymś nie napiszę, sądzę, że zrobią to inni.

    Rozdział I
    Ustawienia polityki wewnętrznej oraz bilansowanie surowców.

    [​IMG]

    Tak wygląda mój rząd. W przyszłości zamierzam wymienić von Neuratha na Robbentropa, ten jeszcze nie jest dostępny. Podobnie jak w HoI2, pula polityków rozszerza się wraz z kolejnym rokiem.

    [​IMG]

    Dzięki nakazaniu w Min. Wywiadu zbijania neutralności, ta spadła do 59 pkt, co umożliwia zmianę Prawa Służby Wojskowej. Niestety w Semper Fi każdorazowa zmiana polityki wew. kosztuje pewną wielokrotność dochodów. Dlatego z powodu braków kasy nie mogę sobie pozwolić na zmianę tego jakże istotnego dla Niemiec prawa. Teraz przechodzę do bilansowania surowców. Nie sądziłem, że będzie to takie trudne.

    Bilansowanie surowców.

    Niemcom na starcie brakuje w zasadzie wszystkiego. Brak stali, brak mat. rzadkich i przede wszystkim ropy. Gospodarka niemiecka nie generuje takich ilości pieniędzy jak gospodarki WB czy St.Zjedn. Dlatego jedynym sposobem na jej zrównoważenie jest eksport zaopatrzenia, a import brakujących surowców. Można zlecić to zadanie komputerowi, w zakładce dyplomacji jest opcja Automatycznego Handlu, bądź robić to osobiście. Ja wolę się do tego zabrać sam.

    Zaczynamy od sprzedawania zaopatrzenia, przed wybuchem wojny, największymi partnerami Niemców byli Sowieci i Francuzi...

    [​IMG]

    Zyskaliśmy ok 10 jedn. pieniędzy.
    Sprzedajemy zaopatrzenie do USA i kupujemy ropę z Wenezueli.

    [​IMG]

    W międzyczasie, zanim podpisane umowy weszły w życie, Francuzi proponują nam kupno 50 jedn. stali, oczywiście bierzemy.. Szybki rzut okiem na ekran produkcji...

    [​IMG]

    Czerwone liczby w kolumnie po prawej stronie, przy surowcach informują nas o brakach dziennych. Stal dzięki umowie francuskiej, właściwie się już zbilansuje, mat. rzadkie zostawiamy na koniec, największym problemem jest brak ropy naftowej. Podpisałem umowę z Wenezuelą na 50 jedn., wciąż będzie mi brakowało 28 jedn. Za to koszt tej umowy dla mnie, to 28 jedn. pieniędzy. będę miał zaraz dziurę budżetową.
    Krótki opis reszty produkcji, na początku nie wrzucam nowej produkcji, tylko kończę stare inwestycje, na razie chcę zbilansować surowce, żebym wiedział ile muszę poświęcić PP na produkcję zaopatrzenia, które dla mnie teraz jest jedynym dobrem eksportowym.

    Po wejściu w życie umowy z Wenezuelą, czerwona ikona w lewym górnym rogu informuje mnie, że za 7 dni stracę płynność finansową. Mam brak ok 8 jedn. pieniędzy dziennie, a mimo to wciąż nie mam dość ropy i jeszcze nie zakupiłem mat. rzadkich. Musze sprzedać znów zaopatrzenie! Żeby tylko ktoś chciał je kupić.

    [​IMG]

    Po podpisaniu szeregu umów, które jak widać zawierałem ze zmiennym skutkiem, skończyły mi się punkty dyplomacji, czasowo musiałem podnieść dwukrotnie nakłady punktów władzy na dyplomację.

    [​IMG]

    W końcu po miesiącu ostrego handlowania, zbilansowałem surowce.

    [​IMG]

    Mimo wielkiej ilości surowców transportowanych w konwojach z mojego kraju (w ramce)....

    [​IMG]

    ... moje zapotrzebowanie na statki je obsługujące je wzrosło tylko o 4. Dzieje się tak tylko dlatego, że zawsze tylko państwo kupujące obsługuje konwoje. Tak, więc mimo że sprzedaje na cały świat ok 250 jedn. zaopatrzenia, to nie zużywam konwojów ze swojej puli. Ma to znaczenie w późniejszej grze, kiedy to handlujemy z jedną stroną konfliktu. Na przykład Nacj. Chinami, te dość szybko tracą swą maleńką flotę, w konforntacji z flotą Wschodzącego Słońca, mimo to wciąż możemy od nich kupować, tak długo jak ich stolica ma połączenie lądowe z portem. Natomiast nie ma sensu im niczego sprzedawać, bo niestety towar nie dopłynie do Chin, a w zamian nie przypłynie gotówka.

    [​IMG]

    Na koniec odcinka jeden z bajerów Semper Fi. W grze skupionymi na lądzie Niemcami, mało efektowny. Screen mapy morskiej. Czerwone linie, to konwoje z zaopatrzeniem. Zielone to konwoje przywożące surowce, ta zielona linia uciekająca do Ameryki Płd, to konwoje z ropą latynoską.

    [​IMG]
     
  2. Avatrus

    Avatrus Ten, o Którym mówią Księgi

    Dlaczego nie masz spolszczonych nazw państw??
     
  3. Milven

    Milven Ten, o Którym mówią Księgi

    Ok,ładnie jak na początek. A mozesz wyjaśnić, co oznaczają te wskaźniki nad przyciskiem "mobilizuj"?
     
  4. finker

    finker Ten, o Którym mówią Księgi

    Nie wiem :) Na potrzeby tego AARa spolszczyłem sobie grę. Do tej pory grałem na angielskiej wersji. Spolszczenie wciąż nie jest chyba skończone, wiec może dlatego nie ma nazw spolszczonych?

    Masz na myśli Wyzwól Państwo i Stwórz Marionetkę?
    Te przyciski są w tej chwili nieaktywne, uaktywnia się gdy zaanektuje jakieś państwo. Ale tylko wtedy jeśli ono w momencie upadku nie wybierze opcji Stworzenie Rządu na Uchodźstwie.

    Na przykład. W każdej (chyba) grze podbita Polska przechodzi w Rząd na Uchodźstwie. Objawia się to tak, ze Niemcy tylko okopują tereny Polski (są one zakreskowane), zaś Polska wciąż może posiadać siły zbrojne, choć może przekazać je większym sojusznikom w ramach sil ekspedycyjnych.
    Natomiast dla Niemiec oznacza to, brak możliwości stworzenia sobie z Polski marionetki.
    Jeśli Dania zostanie podbita i jej rząd nie zdecyduje się na ucieczkę, wtedy będę mógł ja anektować, a potem ewentualnie Wyzwolić, bądź zrobić z niej marionetkę.
     
  5. Milven

    Milven Ten, o Którym mówią Księgi

    Chodzi o cyferki nad przyciskiem "mobilizuj" i pod listą partii politycznych.
     
  6. finker

    finker Ten, o Którym mówią Księgi

    Wybacz, ze nie zrozumiałem od razu. Nie mam teraz dostępu do gry, wiec nie pamiętam co oznaczają te flagi. Ale cyfry pod okrętem oznaczają: jeśli czerwona, wpływ negatywny na Twoja jedność. Wynika ona z tego, ze wróg topi Ci konwoje, jeśli zielone, to znaczy, ze Ty topisz konwoje i to sie pozytywnie odbija na Twojej jednosci. Analogicznie jest z cyframi pod bombowcem. Te jednak obrazują wpływ bombardowań strategicznych na jedność.
    Obejrzymy jak ten cały feature działa, później na przykładzie Anglii. Albowiem zamierzam zgodnie z doktrynami Donitza i Goeringa trochę Angoli pomęczyć, nie dokonując jednocześnie inwazji.
     
  7. Wojak

    Wojak Znany Wszystkim

    Finker skąd pobierałes flagę III Rzeszy ?
     
  8. Alojzius Pendergast

    Alojzius Pendergast Znany Wszystkim

    Screeny za małe i mało czytelne. Wiem, że można kliknąć i będą większe, ale to nie to samo co czytanie i oglądanie obrazków na jednej stronie.
     
  9. Maciey

    Maciey Guest

    Mógłbyś wycinać ze screenów to co jest najważniejsze. Robisz je w wysokiej rodzielczości i żeby przeczytać napis na zmniejszonym obrazku na forum, muszę go otwierać w nowym oknie.
     
  10. Dynamic

    Dynamic Ten, o Którym mówią Księgi

    Czy jest sens kupowania takiej ilości ropy od Wenezueli? :) Ropę masz z konwersji energii, małe ilości produkujesz sam, ewentualnie dokup od Rumunów. Nie potrzeba aż 50 jednostek dziennie :D

    Miałeś -78 jednostek ropy dziennie ponieważ konwertowała ci się do paliwa. Konwersja następuje gdy masz mniej niż 2x więcej paliwa niż ropy. Gdy osiągniesz 2x więcej paliwa to bilans ropy zmieni się na dodatni :)
     
  11. laskuna

    laskuna Ten, o Którym mówią Księgi

    Jak ja grałem Niemcami to nie przejmowałem się nadto że jakiegoś surowca ubywa z magazynów. Nie mówię że nie kupowałem brakujących zasobów. Ale kupowanie surowców żeby mieć więcej PP, który z kolei wydajemy na produkcję zaopatrzenia, które i tak sprzedamy :D. To już lepiej chyba ograniczyć trochę produkcję.
    [​IMG]
    Prawie nie produkujesz wojska, ja dawałem z 5-10 na modernizację i jakieś 1 na uzupełnienia, bardzo mnie ciekawi jak to się rozwinie dalej :).
     
  12. finker

    finker Ten, o Którym mówią Księgi

    @ Alojzius Pendergast, Maciey

    Panowie dziękuje za konstruktywną krytykę. Jednak z przykrością decyduje się niczego nie zmieniać. Przede wszystkim boję się, że przez wycinanie i komponowanie screenów stracę chęć do AARa. Już jednego nieskończonego mam na koncie i doskonale pamiętam jak to z "chęcią" zabierałem się do kolejnego odcinka. Nie jestem grafikiem, ale z drugiej stronie lubię jak wszystko wygląda co najmniej starannie, więc 2-3 godziny spędzałem przy kompie dla jednego odcinka.... to trochę za dużo...
    Przykro mi jeśli ktoś uzna te za duże screeny za barierę nie do przejścia.
    Poza tym uważam, że suche, wycięte screeny z oknami eventów, to trochę chybiony pomysł. Każdy wie jak wygląda okienko a jego treść i tak jest opisana. Jeśli już to ma mieć wartość to dlatego, że pełny screen ekranu: raz wprowadza w klimat rozgrywki - wszak symuluje, że ktoś zagląda mi podczas gry przez ramię. Dwa na screenie jest cały interfejs, który niesie ze sobą wiele informacji, dla niezaznajomionych z grą szczególnie interesujących. Tak sądzę. Między innymi dlatego, że takie wielkie screeny pokazałem Milven zapytał mnie o coś, czego na małych screenach nawet by nie zobaczył.
    Kompromis widzę taki. Zobaczę czy HoI w mniejszej rozdzielczości dużo nie ucierpi, wtedy ewentualnie screeny byłyby mniejsze.

    @Milven
    Mam nadzieję, że poniższy screen rozwieje wszelkie wątpliwości. PS. Przepraszam za umieszczanie niepełnych i niesprawdzonych informacji, jeśli ten AAR ma mieć przynajmniej w części edukacyjny, takich odpowiedzi, które Ci udzieliłem być nie może.
    [​IMG]

    @Dynamic
    Ciekawe, sprawdzę. Dzięki.

    @Wojak
    Flagę Rzeszy wziąłem stąd dzięki uprzejmości kolegi Ensisa.

    @laskuna
    Też ciekawie piszesz, ale mimo wszystko wydaje mi się, że przy
    "kupowaniu surowców żeby mieć więcej PP, który z kolei wydajemy na produkcję zaopatrzenia, które i tak sprzedamy" wychodzimy lepiej niż mając mniej PP i zużywając dzięki temu. W końcu lepiej mieć więcej PP do rozdysponowania niż mniej. Wydatki an zaopatrzenie zawsze można wstrzymać na jakiś czas.
    A także dlatego, że braki surowcowe wydają mi się uciążliwe dla Niemców tylko na początku, później wydaje mi się, że będę miał znaczne nadwyżki, pomijając ropę. Tak więc dużo umów zamierzam zlikwidować.
    Zamierzam rozbudować przemysł (opis produkcji w następnym odcinku) i wiem, że do roku 1940 będę potrzebował więcej surowców niż będę mógł wyprodukować. Dlatego teraz staram się szybko mieć bilans dodatni. Raz, że z Niemcami wkrótce wielu przestanie chcieć handlować. Np. Alianci, i skąd wtedy wezmę kasę na ropę? A dwa umowy handlowe dają minimalny, ale dają bonus do stosunków międzynarodowych. A ja zamierzam odtworzyć realną Oś, co nie będzie łatwe i wolę teraz poświęcić więcej PP niż później pkt władzy.
    Co do produkcji, to nie jest ona jeszcze ustawiona, to że przeznaczam 75 PP na zaopatrzenie to dlatego, że nie przeanalizowałem jeszcze jakie mam/będę miał potrzeby.

    PS następny odcinek jutro.
     
  13. finker

    finker Ten, o Którym mówią Księgi

    Rozdział II
    Opracowanie celów, ustawianie dyplomacji oraz dysponowanie punktami władzy.

    Kontynuując początkowe ustawianie Niemiec, trzeba sobie jasno określić cele strategiczno-polityczne. Gram historycznie, więc nie dążę do konfliktów zbrojnych przed rokiem 1939. Natomiast staram się wypełnić "niemiecką powinność" względem sąsiadów. Nie powinno to być trudne. Zaglądamy do zakładki Dyplomacji, w lewym dolnym rogu mamy dwie decyzje. Bierzemy za cel tą drugą, remilitaryzacja Nadrenii.
    Czas naprawić szkody Traktatu Wersalskiego. Podpowiedź informuje mnie co muszę zrobić aby spełnić wymagania dla decyzji. Muszę zbudować dodatkowe dwie brygady oraz wprowadzić w wymienione prowincje wchodzące w skład Nadrenii wojsko. Do dzieła więc, wrzucam do kolejki produkcji dwie dywizje piechoty. Mam nadzieję, że będą gotowe na 7 marca ;)

    [​IMG]

    Na tym nie koniec. Czas zacząć budować świat na moją modłę. Niech faszyzm zagości na salonach Europy, im więcej krajów się przyłączy dobrowolnie, tym szybciej będę mógł się zająć bolszewikami.
    Zaczynamy od wpływania na Japonię i Węgry, które są trochę za daleko od nas w politycznym trójkącie. Z kolei na Irlandię wpływam, ponieważ jest ona zbyt blisko Wielkiej Brytanii, nie mogę sobie pozwolić, żeby ten anty brytyjski kraj przyłączył się do Aliantów.

    [​IMG]

    W Semper Fi AI jest tak zaprogramowane, aby nie wydawać zbędnie punktów władzy na wpływanie na trzeciorzędne kraje. Tak więc nie zdarza się już więcej wpływanie Niemców na Danię czy Polskę. Również nie zdarzy się już więcej wejście Japonii do Kominternu. Każdy z wielkich graczy ma listę krajów, które może poddać wpływowi. To dodatkowo jest modyfikowane, przez działania gracza. Na przykład załóżmy, że gramy Rep. Hiszpanii i zamierzamy przyłączyć się do Komich. Jak tylko zaczniemy wchodzić w czerwony róg trójkąta, Brytania powinna zacząć na nas oddziaływać, aby powstrzymać nasz dryf. Skutecznie studząc nasz zapał.
    Dodatkowo kraje nie przeznaczają z reguły więcej pkt władzy na wpływ niż 4. Ewentualnie mniej. Mój wybór wpływania na 3 kraje, wynika z tego, że aby narysować mapę Europy w moim kolorze, muszę zdecydować się nietylko na zachęcanie krajów do Osi, a także oddziaływanie na kraje, aby zniechęcić je do wejścia do Aliantów czy Komich. Trochę to kosztowne i ryzykowne. Co dodatkowo podnosi mi poprzeczkę w tej rozgrywce.
    Wiadomo jest, że lepiej przeznaczać pkt władzy na technologię, a listę sojuszników ograniczyć do minimum. Ale to zabija klimat.


    Zakładka technologii zachęca nas do rozdysponowania punktów władzy. Celem nadrzędnym w tym momencie jest dyplomacja. Stąd niemal 7 pkt, na nią przeznaczanych, po zgromadzeniu odpowiedniej ilości pkt dyplomacji obniżę tą wartość do 6, tak aby pokrywała jedynie zapotrzebowanie na wpływ dyplomatyczny.
    Na szpiegostwo przeznaczam 1 pkt, w zasadzie jeszcze nie wiem czy jest to wystarczająca ilość. Zobaczymy później.
    Na oficerów przeznaczam jedynie symboliczny jeden punkcik, do budowania kadry oficerskiej przystąpię później.
    Zostało do rozdysponowania 20 pkt. Nie jest to wiele. Znacznie więcej ma USA, a nawet WB. Ale z kolei technologicznie Niemcy są dość zaawansowani, szczególnie jeśli chodzi o przemysł. Wychodzę z założenie, że nie warto rozwijać technologii ponad wiek, ponieważ zysk z przewagi technologicznej nad przeciwnikiem, jest mniejszy niż kara do wynajdywania technologii.
    Tak więc skupiam się na początku na tych techach, których daty są mniejsze lub równe rokowi 1936.
    Będą to:
    4 techy związane z czołgami lekkimi, 8 z piechotą, 2 z bombowcami taktycznymi, 2 techy dla pancerników oraz aż 6 z artylerią. Faktem jest, że w grze HoI3 nie opłaca się budować i rozwijać jednocześnie wielu artylerii. Znacznie lepiej wychodzi koncentrowanie się na kilku rodzajach artylerii. Obniża to znacznie koszty.
    Jednocześnie skutecznie zabija to skutecznie klimat oraz stwarza sztuczną przewagę nad AI, które tej sztuczki nie zostało "nauczone". Nie chcę mieć takiej sztucznej przewagi, dlatego nie rezygnuje ani z Paków, ani StuGów, ani 88-mek czy innych Grillów. ;)

    [​IMG]
    [​IMG]

    Nowością dla HoI3 w stosunku do poprzedniczki są nauki teoretyczne, AI je pomija i z tego i co mi wiadomo 99% graczy również... Ja zrobiłbym to również gdyby nie to, że wyczytałem gdzieś, że bez rozwijania teorii fizyki jądrowej nie mam co myśleć o zbudowaniu bomby przed końcem gry... Tak więc będziemy ją rozwijać, aby w przyszłości pomścić Japończyków.

    [​IMG]

    W następnym odcinku. Organizacja wojsk i ich produkcja.
     
  14. Maciey

    Maciey Guest

    W sumie masz rację, ja się nieraz wyprztykałem z "weny" kilka godzin obrabiając screeny.
     
  15. drag

    drag Znany Wszystkim

    Może warto jeszcze pomyśleć o badaniach rakietowych. Pomyśl tylko... V2 z głowicą nuklearną w locie balistycznym nad Londyn o poranku :Devil:
     
  16. finker

    finker Ten, o Którym mówią Księgi

    Przeprowadziłem symulacje. Skupiłem jedynie stal, mat. rzadkie w zamian sprzedałem trochę zaopatrzenia.
    Węgiel miałem na plusie, a ropę na minusie ok -86 dziennie. Na paliwa konwertowało się dokładnie 32 j. węgla i 96 j. ropy naftowej.
    Tak było do 5 kwietnia 1936. Potem ropa przestała się konwertować na paliwa. Stopniowo przyrost paliw spadał, aż do minimum, z początkowego +107 j. do ok. +10 j.

    To potwierdza Twoją teorię o tym, że ropa konwertuje się tylko gdy jest iks razy więcej niż paliw.
    Fajnie. Tylko to nie rozwiązuje problemów. Niemcy na początku mają tylko 3 j. ropy naftowej produkowane na swoim terytorium. Najbliższe złoża są w Rumunii, której nie zamierzam anektować. Potem w Baku, te z kolei osiągnę najbliżej w 1942. Czy sądzisz, że 11k paliw wystarczy na finansowanie najbardziej ropo żernej armii świata, przez 3 lata działań zbrojnych? Chyba nie. Ograniczanie importu ropy byłoby ok, gdyby konwersja węgla w paliwa byłaby wydajniejsza. Niestety mimo sporej nadwyżki węglu, ta niezmiennie jest na stałym poziomie 32 j. na ok. 10 j. paliw. Mało.
    Oczywiście będę rozwijał technologię zwiększające przelicznik, ale to nie zmieni faktu, że powinienem szczególnie teraz przed wojną kiedy jeszcze WB, USA i ZSRR chcą ze mną handlować, budować zapasy.
    Ktoś już na forum Naszym pisał, że ilość konwertowanego węgla zależy od PP, a nie od ilości posiadanego węgla czy jego nadprodukcji.
    Tak więc dziękuje za zwrócenie uwagi, ale ja w tej grze ryzykował nie będę, że zabraknie mi ropy w późniejszym okresie. Jednakże dla innych graczy Twój sposób może przynieść znaczne oszczędności zasobów.

    Ośrodek Peenemünde i rakiety zarówno V1 jak i V2 będą również, a jakże ;)
     
  17. Alojzius Pendergast

    Alojzius Pendergast Znany Wszystkim

    Bardzo fajnie :) Podoba mi się. Cieszę się, nie wiem czy mój aar Finlandią był dla ciebie inspiracją, ale podoba mi się to co robisz i coraz bardziej przekonuje się do takich aarów "praktycznych" zwłaszcza w odniesieniu do nowych gier. Człowiek ma przyjemne z pożytecznym.
     
  18. finker

    finker Ten, o Którym mówią Księgi

    Był, a jakże. Czego nawet nie próbuje ukrywać :) Zerżnąłem od Ciebie rozmiary czcionek i styl. Właśnie po to żeby było to łatwo zidentyfikować. Mam nadzieje, że godnie napiszę drugą część ;)
     
  19. finker

    finker Ten, o Którym mówią Księgi

    Rozdział III
    Organizacja Armii. Kalendarium, Produkcja i Technologie za okres 8 lutego 1936 - 1 maja 1936

    Zbilansowanie budżetu zdefiniowało moje potrzeby na zaopatrzenia na 41 PP.
    Od całości 176 odejmujemy zapotrzebowanie na:
    - zaopatrzenie 41 PP
    - dobra konsumpcyjne 38 PP
    - uzupełnienia 0,5 PP (na screenie chwilowy skok)

    Zostaje ok 100 PP, sporo. Chwilowo modernizacje traktuje drugoplanowo.
    Decyduje się na pierwszy plan w kolejce puścić. Dwie dywizje piechoty, potrzebne do odpalenia decyzji o remilitaryzacji.
    Dziesięć PP. Koszt na początku trochę wysoki (4,51 PP), ale z każdą ukończoną kolejką koszt i czas będzie malał. Traktuję to jako długofalową inwestycję.
    Dorzucam 4 konwoje, i 2 eskorty, nie jest dobro podstawowej potrzeby, ale Niemcy ich ich za wiele na początku nie mają. Koszt ich jest dość mały, a w przyszłości gdy zabraknie, będzie za późno na produkcję. Poza tym konwoje i eskorty zbudowane już w 1936, nie różnią się od tych w 1943. Nie potrzebują inwestycji w modernizacje i podejrzewam, że koszt ich utrzymania jest niewysoki.

    [​IMG]

    Struktura Wojskowa
    Niemieckie OoB (Order of Battle) jest bardzo przejrzyste, dwa teatry (wschodni zachodni), potem jedna Hereesgruppe (Grupa Armii) i kilkanaście Armeekorps (korpusów). Na każdy korpus składa się ok 2-4 dywizji. W HoI3 obowiązuje zasada 5. A więc maksymalnie 5 dywizji na korpus, 5 korpusów na armię, 5 armii na grupę armii, za to do teatru może być podpięta dowolna liczba jednostek.

    Ja wiele nie zmieniłem. Istniejące zostawiłem na swoich miejscach, gdzieniegdzie poczyniłem korekty aby jednostki stacjonowały w prowincjach ważnych strategicznie. Docelowo wszystkie te ważne prowy będą osłaniane przez korpusy garnizonowe. W tej chwili z braku takowych oraz z braku potrzeby koncentrowania wojsk w konkretnym rejonie, korpusy pełnią ich rolę.

    Wolne jednostki podpiąłem pod Hereesgruppe pod dowództwem von Rundstedta. Należy do niej ok 5 DPiech i 3 DPanc zorganizowane w Panzerkorps. Armię te przesunąłem w tej chwili na zachód, w pobliże granic Francji. Szykując się do remilitaryzacji Nadrenii, HG A ma stanowić odwód w razie zdecydowanej reakcji Francji. Rzecz jasna ta nie nastąpi ;) Ale gdyby, to będę gotowy ;D

    Dywizje można komponować dowolnie. Na początku większość niemieckich dywizji jest tworzona z 3 brygad piechoty. Nie będę przerabiał tego i będę tylko dodawał dywizjom brygadę pomocniczą. A po osiągnięciu odpowiedniej technologii, kolejną tak aby skład był taki 3 + 2

    Stan początkowy na kwiecień 1936 Armii Niemieckiej to:
    110 brygad piechoty (36 dywizji)
    2 dywizje pancerne (2 LkCz + Zmot)

    Lotnictwo jest bardzo szczątkowe, jedynie 3 dywizjony myśliwców przechwytujących. Za to aż 8 bombowców taktycznych.

    Flota mała choć dość nowoczesna. Uwagę zwracają 3 ciężkie krążowniki. Zupełny brak pancerników i lotniskowców oraz niszczycieli. Oczwyście wkrótce położymy stępkę pod Tirpitza i Bismarcka. Scharnhorst i Gneisenau także powstanie. Zeppelina zrobimy dopiero gdy ZSRS upadnie, jeśli upadnie...

    [​IMG]

    [​IMG]
    Na screenach widoczny jest dodatek, który się pojawił w Semper Fi.
    Jest to ten panel po lewej stronie. Na panelu jest widoczna struktura armii. W stylu eksploratora windows. Co ważne można dowolnie chwytać całe grupy jednostek i je przełączać pod inne teatry. Dzięki temu bardzo łatwo się organizuje armię.
    Na screenach również są widoczne różne rozmiary żetonów, największe są zarezerwowane dla sztabów teatrów. Pomiędzy sztabami są pociągnięte linie. Im grubsza linia tym ważniejsze podmioty wiążą, największe są zarezerwowane dla relacji Teatr - Grupa Armii. Niebieska linia oznacza relację w dół, a zielona w górę. Tak więc gdybym zaznaczył sztab armii, to niebieskie linie prowadziłyby do wszystkich jednostek mu podległych, a zielona linia od sztabu do teatru. Czerwona linia pokazuje się wtedy gdy odległość pomiędzy jednostką a sztabem mu nadrzędnym jest za duża.


    Po wynalezieniu szeregu technologii z dziedzin artylerii, piechoty i czołgów, dorzucam bardzo ważne doktryny lądowe.
    [​IMG]

    KALENDARIUM

    12 lutego 1936 zakończona została wojna włosko-abisyńska. Włochy zainstalowały w afrykańskim państwie marionetkowy rząd.

    [​IMG]

    23 marca 1936 zmarł król Wielkiej Brytanii Jerzy V. Na tron wstąpił książę Walii, przyjął imię Edwarda VIII.

    8 kwietnia 1936
    Abdykował król Edward VIII. Ku zmartwieniu ambasadora Rzeszy w Londynie Joachima von Ribbentropa ten sympatyzujący z faszystami król został zmuszony do abdykacji przez premiera Stanleya Baldwina.

    30 kwietnia 1936
    Hitlerowskie Niemcy wkroczyły zbrojnie do Nadrenii, gwałcąc traktat wersalski. Remilitaryzacja wzbudziła w kraju radość, centra werbunkowe licznie oblężone zostały przez młodych mężczyzn, chcących uczestniczyć w budowie 1000 letniej Rzeszy.

    [​IMG]
     
  20. Dynamic

    Dynamic Ten, o Którym mówią Księgi

    Na początku chciałbym powiedzieć, że AAR prowadzony solidnie, całkiem nieźle Ci idzie. Widać, że masz plan rozgrywki i zamierzasz go zrealizować, a to jest bardzo ważne.
    Teraz przejdę do uwag technicznych :)

    To nie jest dokładnie tak. Jedynie ropa naftowa przekształca się w paliwo. Węgiel nie przekszałca sie w paliwo, jest konwertowany, ale w ropę naftową. Wygląda to mniej więcej tak:
    Węgiel (konwersja w stosunku 0,2 0,4 itd zależnie od technologii) + wydobycie ropy naftowej -> ropa naftowa
    Ropa naftowa (konwersja w stosunku 1:1) -> Paliwo.
    Owszem, Niemcy produkują śladowe ilości własnej ropy, ale dostają ją również codziennie z konwersji węgla (kilkanaście jednostek). Razem daje to pewną ilość ropy naftowej.

    Tak jak napisałem, Ropa konwertuje się do paliwa wtedy i tylko wtedy gdy ilość paliwa jest >2x ilość ropy.

    Nie stwierdziłem, że staczy Ci to na całą wojnę, podałem jedynie w wątpliwość importowanie ropy z Wenezueli z kilku różnych powodów. Po pierwsze import odbywa się przez konwoje, a od 39 roku będziesz blokowany na morzu przez UK. Drugi powód to cena, od Rumunów można kupić ropę taniej i z łatwiejszym transportem. Oczywiście można importować z Wenezueli, ale korzystanie z własnych źródeł i ropy rumuńskiej jest zupełnie wystarczające.

    Nie sądzę, aby wydatki na dyplomacje trzeba było utrzymywać na aż tak wysokim poziomie. Ja grając, przeznaczam w styczniu/lutym sporo władzy na dyplomację tak aby nastukać powiedzmy 60 pkt, a później przerzucam władzę na badania. Nie próbowałem wpływania na inne państwa, ponieważ w Hoi3 grałem dłużej jedynie Niemcami i Japonią. Gdy grałem Niemcami to państwa same garnęły się do mnie, z kolei wpływanie na inne państwa podczas gry Japonią było dla mnie bezcelowe. Niemniej nie będziesz musiał ładować w to aż tyle punktów, wystarczy narobić trochę wpływu na zapas, a potem utrzymywać tylko poziom niezbędny do wpływania na inne kraje (o ile dalej będziesz wpływać).

    Oczywiście takie wpływanie na inne państwa tworzy klimat, ale możesz później żałować tego, że nie wykorzystałeś tego potencjału w inny sposób. To już kwestia wyboru gracza ;)
    Podobnie jest z wywiadem, który ja marginalizuję do wzmacniania jedności narodowej i zbijania neutralności. Minusem gry jest z pewnością brak możliwości wykradania technologii, co w jakiś sposób obniża wartość szpiegostwa. Ciekawym pomysłem mogłoby być wykradanie nie technologii, ale informacji które by zwiększały naszą wiedzę teoretyczną. Może kiedyś to wprowadzą ;)

    Z badaniami teoretycznymi dobry ruch, jedynie technologie nuklearne i te dotyczące zaopatrzenia/obrony cywilnej są godne rozwoju w grze SP. Co innego MP.

    Widzę, że planujesz rozbudowę przemysłu. Nie wiem czy jest akurat to koniecznie w grze Niemcami. Na początku masz już niezły PP, do tego dojdzie ci 100% potencjału z Austrii, Czech, Pomorza, Wielkopolski i Kłajpedy oraz dodatkowe ilości PP z terenów okupowanych w całej Europie (do czego mam nadzieje wkrótce dojdzie ;) )

    Jakieś tam niszczyciele masz - choćby w Baltische Flote w Królewcu, jednak flota jest niepełna (jeśli porównać z danymi z 1936 roku). Zbudowanie 1 lotniskowca Ci nie pomoże, więc jeśli już do tego dojdzie, to produkuj co najmniej 3 :) Na początek możesz bazować na flocie podwodnej ;)

    Ostatnia uwaga - widzę, że w doktrynach lądowych nie rozpocząłeś badań nad Organizacją na szczeblu operacyjnym - mam nadzieję, że nadrobisz tą zaległość, gdyż to klucz do Blitzkriegu.

    Życzę powodzenia w rozgrywce i wytrwałości w pisaniu ;)
     
  21. Alojzius Pendergast

    Alojzius Pendergast Znany Wszystkim

    Świetny aar. Widać, że rozwijasz skrzydła z każdym odcinkiem. Kurcze ja ciągle pozostaję przy hoi3 1.4, ale jak wyjaśniłeś te nowinki w SF to faktycznie to poprawiać musi rozgrywkę.

    Jak najwygodniej zakupić SF? Nie mam paypala.

    ps. Ja bym z tym Zeppelinem, aż tyle nie czekał. Jeśli faktycznie chcesz mieć lotniskowiec to zacznij go jak najwcześniej budować.
     
  22. Goliat

    Goliat Forumowy Mędrek

    Założenie konta to 3 minuty, a jak masz kartę płatniczą z możliwością płacenia przez neta to najszybsze rozwiązanie. Co do sklepu co kto woli. Ja bym korzystał prędzej z GG ni Steam.
     
  23. finker

    finker Ten, o Którym mówią Księgi

    Jak ja kupowałem Semper Fi, to wersja ze Steama była kompatybilna tylko z podstawka zakupiona ... na Steamie. Nie wiem czy to się zmieniło czy nie. Dlatego ja musiałem kupić SFi na GG, choć miałem konto na Steamie i byłoby mi wygodniej.

    Co do AARa to powoli kończą się nowinki Semper Fi. Te niektóre jak edycja teatrów, przyda się naprawdę późno. Sam Semper Fi usprawnia dość znacznie AI i mam nadzieje, ze to w tej grze będzie widoczne. Trzeba się będzie wziąć do roboty żeby tej gry nie przegrać.
    W każdym razie dzięki za pozytywny feedback. :)
     
  24. Dynamic

    Dynamic Ten, o Którym mówią Księgi

    Fajną sprawą są też efekty strategiczne, mógłbyś o nich wspomnieć, bo to ciekawa sprawa ;)
     
  25. finker

    finker Ten, o Którym mówią Księgi

    Rozdział IV
    III Rzesza i świat za okres 2 maja 1936 - 11 listopada 1936

    Pierwszy krok do utworzenie Nardowosocjalistycznej Unii Europejskiej zrobiony. Po Nadrenii czas na Anschluss Austrii. Na screenie widzimy warunki jakie musimy spełnić. Niestety nie jestem pewien co do dwóch modyfikatorów Kryzys polityczny w Austrii oraz Odbudowa Francji. Domyślam się, że oba wyskakują w obu państwach około 1938 roku. Więc na razie zamierzam skupić się jedynie na zdobyciu odpowiedniego poparcia Austrii dla Naszej polityki. Tak więc niech propaganda rozpocznie swe przebiegłe działania, niech NSDAP rośnie w siłę.

    [​IMG]

    Wspomniane przez Dynamica cele strategiczne będą przeze mnie traktowane jako cele pomocnicze. W mojej historycznej rozgrywce, nie mogę się nimi kierować bo wiele z nich godzi w historię i neutralność wielu krajów, ale jest kilka, które zrealizuje (mam nadzieję) i będę mógł się cieszyć z małych bonusów ;) Najbliższy to Pakt Stali.

    Pierwsze 4 miesiące minęły, czas na podsumowanie i ewentualne korekty w ustawieniach.

    Raport Szpiegowski Kwartalny 1/05/1936/001SP Szef Wywiadu Rzeszy Wilhelm Canaris.


    Zanim zaczniemy jakiekolwiek działania musimy zbudować siatkę szpiegowską. Zmniejszyłem priorytet w większości krajów do zera. Zostawiłem tylko u tych najważniejszych, choć numerem jeden jest teraz zbudowanie mocnej siatki w kraju (10 szpiegów jest maks). Dopóki liczba szpiegów nie osiągnie co najmniej 7-8 szpiegów, nie ma sensu dawania im jakiejkolwiek misji. W starciu z kontrwywiadem szybko się ich utraci a skutek ich działań będzie mizerny.
    Spróbujemy użyć szpiegów do zbierania informacji o armii nieprzyjaciela.[Tylko w ten sposób będziemy czerpać wiedzę na jego temat, edycja sejwa nawet na potrzeby AARa nie wchodzi w grę.] Tak więc koncentrujemy się na Aliantach oraz Polsce. Nie chcemy być niemile zaskoczeni.
    Tu na screenie niewidoczne, ale zwiększyłem priorytet na Austrię i po osiągnięciu tam liczby pożądanej liczby agentów włączyłem im wspomaganie Naszej partii. Efekty będą widoczne później.

    [​IMG]

    W ogóle w HoI3 szpiedzy to trochę taki bajer niż rzeczywista pomoc. Ja właściwie grając aliantami używam ich tylko do zbijania neutralności (aby móc wprowadzać bardziej restrykcyjne prawa) albo podbijam jedność narodową. Grając Niemcami nie bardzo wiem co z nimi robić. Przecież event o wojnie pojawi się bez względu na moją neutralność.


    Raport Kwartalny na temat Sytuacji Międzynarodowej 1/05/1936/002D Szef Dyplomacji Rzeszy Constantin von Neurath


    Pierwsze miesiące roku zaserwowały demokratycznemu światu dwie gorzkie pigułki. Potępiona przez Aliantów wojna abisyńska została zakończona. Ku niezadowoleniu większości Mussolini zupełnie sobie podporządkował największe niezależne państwo Afryki. Brak stanowczych reakcji mocarstw światowych tylko zachęcił Fuhrera do jawnego pogwałcenia postanowień Traktatu Wersalskiego. Wkroczenie do Nadrenii wywołało co najwyżej słaby pomruk niezadowolenia. Dyplomacja i propaganda nazistowska nie próżnuje. Wszak odbieramy jedynie co Nasze...

    Po kilku miesiącach wpływania na Japonię i Węgry, dajemy zasłużony urlop tamtejszym ambasadorom. Z kolei zaczynamy namawiać do Naszych poglądów niezdecydowane do tej pory kraje Kolumbii i Rumunii.

    Działalność międzynarodowa Wielkiej Brytanii i Francji koncentruje się na krajach należących do Brytyjskiej Korony, tj. Kanada, Australia tudzież RPA.

    [​IMG]

    PILNE
    Raport Kwartalny na temat Sytuacji Międzynarodowej 29/08/1936/003D Szef Dyplomacji Rzeszy Constantin von Neurath


    29 sierpnia w Republice Hiszpanii wybuchła wojna domowa.

    [​IMG]

    Dwie frakcje znalazły poparcie poza granicami kraju. Lewicowców wsparł ZSRS, a nacjonalistów Włochy i oczywiście Niemcy. Trzymamy kciuki za chłopców Franco.

    [​IMG]

    Wywiad donosi, że republikanie dominują środkową i wschodnią Hiszpanię. Frankiści natomiast mocno trzymają się na północy i na południu. Warte uwagi jest szybkie wzięcie przez rebeliantów stolicy Republiki. Wydaje się to zaważy na wyniku wojny.

    [​IMG]

    Dalszy ciąg raportu zawiera skrót działań Naszej Dyplomacji.
    Węgry rozpędzone pędzą w Naszym kierunku w "trójkącie czci i wiary". Irlandia wciąż za blisko Brytanii, wymaga Naszych interwencji. Fuhrer zwalnia wysokiego dyplomatę, który był autorem pomysłu w wpływaniu na daleką Kolumbię. Za namową von Neuratha decyduje się spróbować przekonać do swojej polityki St. Zjednoczone.


    Raport o Stanie Gospodarki Kwartalny 29/08/1936/004PR Szef Ekonomii Rzeszy Hjalmar Schacht.


    Szykujemy do oddania do użytku sieć bunkrów na granicy z Francją. W tej chwili żelbetonowe konstrukcje już stoją, trwa ich uzbrajanie w sieci łączności oraz karabiny i działa. Lada dzień dokończona zostanie rozbudowa floty handlowej. 40 statków handlowych już zasiliło flotę, czekamy teraz na zwodowanie 20 lekkich okrętów eskortowych, mając odciążyć w wypadku działań zbrojnych główne siły Kriegsmarine.
    W połowie drogi jesteśmy do oddania 10 potężnych ośrodków produkcyjnych.
    Trwały wzrost rezerw ropy i zaopatrzenia również nie jest bez znaczenia.

    [​IMG]


    Raport o Stanie Badań 29/08/1936/005NT Szef Nauki i Szkolnictwa Rzeszy Bernhard Rust.


    Opracowywanie nowych broni oraz sposób ich użycia trwa w najlepsze. Wdrożenie do armii standardów jakich nie posiada dotąd żadna inna armia, pozwoliło nam dostrzec potrzebę wyspecjalizowania jednostek w walkach w nietypowych warunkach. Rozpoczęto badania nad wynalezieniem optymalnego ekwipunku do walki w górach oraz zimie.

    [​IMG]


    Raport o Zakończeniu Produkcji 11/11/1936/006PR Szef Ekonomii Rzeszy Hjalmar Schacht.


    Zakończono produkcję południowej części Linii Zygfryda. Fortyfikacje ciągnące się wzdłuż Renu od granic z Belgią przedłużono wzdłuż granic z Luksemburgiem i Francją. Fortyfikacje mają być odpowiedzią na francuską Linię Maginota. W przyszłości Schacht planuje wzmocnić fortyfikacje o drugi pas równoległych umocnień.

    [​IMG]

    Na rozkaz Wodza moce produkcyjne zostały przesunięte na budowę tajnego obiektu doświadczalnego nad Morzem Bałtyckim.

    [​IMG]
     
Status Tematu:
Zamknięty.

Poleć forum

  1. Ta strona wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu: utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam.Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.
    Zamknij zawiadomienie