Najczęściej zadawane pytania i krótki poradnik dla początkujących, czyli FAQ

Temat na forum 'CK II - Pomocy!' rozpoczęty przez flodA, 20 Luty 2012.

  1. flodA

    flodA Znany Wszystkim

    Poradnik do CK2 autorstwa użytkownika "Meneth". Tłumaczenie by: fl0dA

    Witam,

    Wrzucam tutaj poradnik który znalazłem na oficjalnym forum i który przetłumaczyłem. Zaznaczam że to tłumaczenie a nie moje osobiste opinie i rady. Wszelkie błędy jakie wychwycicie wysyłajcie na PM by tutaj nie zrobić bajzlu.
    To I-sza część, kolejne wrzucę ASAP. Miłego czytania.

    System feudalny i jego konsekwencje

    W Crusader Kings II i feudalnej Europie, królestwa miały zhierarchizowaną strukturę, prawie każdy szlachcic służył komuś innemu. Jako suweren, twoim najważniejszym zadaniem jest trzymanie Twoich wasali zadowolonymi z Twych rządów, bo to oni stanowią o Twojej prawdziwej sile.
    Po pierwsze, aspekt ekonomiczny. Każdy wasal, którego posiadasz ma potencjalną możliwość do płacenia Ci podatków. To ile Ci zapłacą zależy od trzech czynników:
    1. Jak dużo zarabiają.
    2. Jakie prawo masz aktualnie w użyciu.
    3. Jak bardzo Cię lubią.

    Punkt 1-szy jest raczej oczywisty, im więcej wasal zarabia tym więcej jest Ci w stanie zapłacić. Numer 2-gi twoje prawa, decyduje jaki procent ich dochodu są zobowiązani Ci zapłacić. Zaczynasz od 20-30% dla miast i kościołów i od 0% dla baronii. Punkt 3-ci, jak bardzo Cię lubią, jest też bardzo ważny. Jeśli wasal ma o Tobie negatywną opinię, to podatek jaki będzie Ci płacił będzie niższy, o tyle procent o ile będzie on poniżej 0. Dla przykładu, jeśli książę powinien Ci płacić 10% swoich dochodów, ale ma o Tobie opinię -50, będzie Ci płacił 5% swojego dochodu.
    Zatem, jeśli będziesz niezdolny do utrzymania swoich relacji na plusie, otrzymasz bardzo niewielki przychód niższy od tego jaki dostaniesz ze swoich własnych posiadłości. Pamiętaj też o tym że biskupi będą Ci płacić tylko wtedy, jeśli lubią Cię bardziej niż papę.
    Ponadto, tak samo ważny jest system feudalny jeśli chodzi o sprawy wojskowe. Generalnie prawie całe Twoje wojsko będzie pochodziło od Twoich wasali, nie z Twoich posiadłości. Tak samo jak przy płaceniu podatków, wasale oddadzą Ci tyle wojska w zależności od trzech powodów:

    1. Siła ludzka w prowincji
    2. Jakie prawo masz w użyciu
    3. Jak bardzo Cię lubią.

    Te trzy czynniki działają podobnie jak przy podatkach. Łatwo się to może skończyć tym że Twojego następcy tronu wasale darzyć będą mniejszą sympatią co łatwo przekłada się na Twoją siłę wojskową. Jako przykład napiszę o mojej ostatniej grze, gdzie mój uwielbiany przez wasali król zmarł i moja siła wojskowa spadła z około 40 000 do 20 000 ludzi przez duży spadek opinii jaki miałem u moich wasali. Podatki spadły w podobnym stopniu.

    Podsumowanie: W system feudalnym największe znaczenie ma to czy potrafisz utrzymać ze swoimi wasalami dobre stosunki. Bez szczęśliwych wasali masz mały przychód i mało siły.



    Budowa; Gdzie?, kiedy? i co?

    W Cruader Kings II możesz wznosić budynki w stolicach hrabstw i w każdej posiadłości, która należy do Twojego wasala.
    Budowa jest zadaniem długofalowym i czasem potrzeba dużo czasu by jej koszty się zwróciły. Jako że gra ma dość dużą skalę czasową, trzeba najpierw przemyśleć co wybudować, gdzie i kiedy.

    Gdzie?

    Kiedy budujesz, Twoim priorytetem powinna być stolica. Są ku temu twa powody.
    Po pierwsze, stolicę najprawdopodobniej przejmie Twój następca, nawet jeśli używasz sukcesji typu „Gavelkind”(jak ktoś zna na to jakieś polskie określenie to chętnie poznam). To ważne bo budynki często „nie spłacą się” w czasie panowania jednego monarchy.
    Po drugie Twoja stolica ma najczęściej najwyższy poziom technologii więc budynki tam spłacą się najszybciej.
    Ponadto powinieneś skoncentrować się na swoich posiadłościach nie na biskupstwach czy miastach Twoich wasali. Twoje włości dają Ci 100% ich przychodu, a te od wasali tylko jakąś ich część. Poza tym jak już wiesz 1części ten przychód jest też uzależniony od relacji, a w przypadku Twoich posiadłości nie ma to znaczenia.

    Co?

    Powinieneś położyć nacisk na sytuację ekonomiczną. Im wyższy dochód, tym szybciej możesz podnosić poziom budynków i budować nowe, więc na początku będziesz zapóźniony jeśli chodzi o wojsko ale szybko nadgonisz tą stratę kiedy budynki ekonomiczne spłacą swój koszt. Kiedy już znacząco poprawisz swoją ekonomię ( z co najmniej „Castle Villages” w każdej posiadłości), wtedy możesz zabrać się za ulepszanie budynków wojskowych. W tym momencie będziesz miał całkiem niezły dochów więc zrobisz to w całkiem krótkim czasie. Tak jak poprzednio koncentruj się na stolicy, a dopiero później na prowincji.
    Przy wzniesieniu każdego budynku wojskowego Twoja siła militarna się poprawi (thx cpt. Obvious ;) ). Ta liczebność Twojej armii przyda Ci się bardzo w czasach kryzysu jak wojna domowa ale też w czasie innych konfliktów.

    Kiedy?

    Ogólnie rzecz biorąc buduj nowe rzeczy tak szybko jak to możliwe. Im szybciej to zrobisz tym szybciej inwestycja się zwróci. Ale pamiętaj o tym żeby zawsze mieć trochę złota w rezerwie. Wielkość tej rezerwy zależy od rozmiaru Twojej domeny. Zasadniczo przy konstruowaniu tej rezerwy weź pod uwagę najczarniejszy scenariusz jaki może Ci się przytrafić. Na małe władztwo jak Szkocja 50 sztuk złota powinno wystarczyć, chyba że będzie trzeba szybko nająć oddział najemników. W takich wypadkach rekomenduję 100g jako najmniejszą liczbę rezerwy, będziesz zawsze gotów nająć trochę wojska zaciężnego i zapłacić jego utrzymanie przez co najmniej 4 miesiące z samej Twojej rezerwy.

    Trochę Matmy

    Dla budynków ekonomicznych ich zwrot z inwestycji jest łatwy do obliczenia. I tak, dla „castle town” wynosi:
    • Poziom 1, koszt 100, dochód 1.5 – 67 lat
    • Poziom2, koszt 120, dochód 2.0 – 60 lat
    • Poziom3, koszt 200, dochód 2.5 – 80 lat
    • Poziom 4, koszt 300, dochód 3.0 – 100 lat
    • Poziom 5, koszt 400, dochód 4.5 – 114 lat

    Jak łatwo zauważyć poziom drugi zwraca się szybciej niż pierwszy, ale wolniej niż 3. W takim przypadku Twoim pierwszym celem powinien być poziom 2 w każdej prowincji zanim zaczniesz ulepszać wyżej.

    Dla „Castle wall buildings” wygląda to tak:
    • Poziom 1, koszt 50, dochód 0.2 -250 lat
    • Poziom2, koszt50, dochód 0.2 – 250 lat
    • Poziom3, koszt 100, dochód 0.2 – 500 lat
    • Poziom 4, koszt 150, dochód 0.2 – 750 lat
    • Poziom 5, koszt 150, dochód 0.2 – 300 lat

    Z ekonomicznego punktu widzenia tylko 2 pierwsze poziomy zwrócą się w czasie trwania kampanii, ale inne plusy z rozbudowy murów są wartościowe dlatego warto je ulepszać.

    Teraz musisz wziąć pod uwagę że przed każdą rozbudową miasta musisz wcześniej rozwinąć mury co daje nam takie wyliczenia:
    • Poziom 1 miasta, poziom 0 murów, koszt 100, dochód 1.5 – 67 lat
    • Poziom 2 miasta, poziom 1 murów, koszt 170, dochód 2.2 – 77 lat
    • Poziom 3 miasta, poziom 2 murów, koszt 250, dochód 2.7 – 93 lata
    • Poziom 4 miasta, poziom 2 murów, koszt 300, dochód 3.0 – 100 lat
    • Poziom 5 miasta, poziom 2 murów, koszt 400, dochód 3.5 – 114 lat

    Zauważ że dwa najwyższe poziomy nie potrzebują ulepszeń murów. Z ulepszeniami tych drugich weź pod uwagę to że inwestycję zwrócą się szybciej. Wychodzi z tego że ulepszenie do pierwszego poziomu we wszystkich posiadłościach, a dopiero potem dalsza rozbudowa ma największy sens.

    Posiadłości wasali

    Jak już wcześniej wspominaliśmy posiadłości wasali dają tylko pewien procent swojego dochodu, warto jednak zwrócić uwagę na pewne budynki w miastach i w kościołach. Każda z tych posiadłości ma jednen ważny budynek: Szkołę kościelną i Uniwersytet.
    Szkoła przyśpiesza wzrost technologii w prowincji o 10% na pierwszym poziome, na drugim o 20% , co daje w sumie 30%. Uniwersytet przyśpiesza wzrost technologii o 20% na pierwszym poziomie i o czy na drugim, ale 2 poziom staje się dostępny dość późno w grze. To może zrobić różnicę po pewnym czasie, dlatego jeśli podchodzisz poważnie do technologii inwestowanie w te budynki jest niezłym pomysłem.

    Notki

    Tak długo jak masz dobry poziom zarządzania (stewardship), zwrot inwestycji budowalnych może być szybszy, bo dostajesz 2% dochodu za każdy punkt zarządzania powyżej 5. Wynika z tego że z zarządzaniem 30 (ty+twój steward) masz 50% dochodu więcej, co zmniejsza czas zwrotu inwestycji nawet o 1/3.
    Przy sukcesji gavelkind, staraj się utrzymać najlepiej rozwinięte budynku w swoim księstwie, bo inne po śmierci Twojego monarchy mogą przejść w obce ręce. Rozbudowa hrabstwa i potem jego strata w ciągu 20 lat nie jest genialnym pomysłem.

    Podsumowanie
    • Na początku rozbuduj stolicę
    • Nie rozbudowuj posiadłości wasali, oprócz szkoł przyklasztornych i uniwersytetów.
    • Każdy typ budynku rozbuduj do tego samego poziomu w każdej prowincji, zanim będziesz ulepszał dalej.
    • Priorytetem powinny być budynki ekonomiczne.
    • Zawsze trzymaj złoto w rezerwie (minimalnie 100, nalepiej więcej).
    • Kiedy masz sukcesję typu gavelkind ulepszaj swoje księstwo tak bardzo jak to możliwe.




    Technologie; Czemu? i Jak?

    Tak jak konstrukcje, technologie to długofalowa perspektywa. W przypadku technologii jednak, progres może zająć dekady, a efekt będzie niewielki. Przejdę do tego czym technologie są i jak zmaksymalizować ich korzyści.

    Co one robią?

    Podstawy działania technologii w CK2 są proste ale nie oczywiste. Technologie oddziaływują na każde hrabstwo osobno; technologia w jednym hrabstwie nie daje bezpośrednich plusów w drugim.
    Za każdy awans dostajesz bonus tylko w danym hrabstwie.

    Jak się rozprzestrzeniają?

    Postęp technologiczny jest oparty na procentowych szansach. Każdego miesiąca masz szansę na postęp w każdej technologii w każdym hrabstwie, liczoną przez rok. Poprzez rzut kostką możesz zrobić postęp albo zostać tam gdzie jesteś.
    Za każdym razem kiedy będzie to udany rzut twój poziom rośnie o 0.1 Kiedy poziom technologiczny wzrośnie o cały numer, otrzymujesz bonus wynikający z danego poziomu; nie dostajesz 50% efektu poziomu 2 kiedy jesteś na 1,5 , wtedy dostajesz efekty poziomu 1. Większość technologii osiągniesz poprzez rzut kostką.

    Procentowa szansa na postęp zależy od:
    • Roku
    • Atrybutów
    • Priorytetowi danemu technologii
    • Misji doradców
    • Budynków
    • Ościennych hrabstw

    Każdy z tych czynników zwiększa finalną szansę na postęp. Podstawowa zawsze wynosi 1.2% na rok ale może być zwiększona do znacznie większego poziomu.
    Efekty

    W grze są 24 różne technologie, po 8 w każdej dziedzinie : militarnej, ekonomicznej i kulturalnej.

    Dziedzina Militarna:
    • Łuki – Zwiększają atak łuczników i konnych łuczników o 10% na pierwszym poziomie, później o 5% na każdym następnym;
    • Lekki pancerz – Zwiększa pancerz lekkiej piechoty, lekkiej kawalerii, łuczników i konnych łuczników o 10% na pierwszym poziomie, o 5 na każdym następnym;
    • Ciężki pancerz – Zwiększa pancerz ciężkiej piechoty, ciężkiej kawalerii i pikinierów od 10% na pierwszym poziomie, o 5% na każdym następnym;
    • Broń piechoty – Zwiększa atak piechoty o 10% na poziomie pierwszym, o 5% na każdym następnym;
    • Bron kawalerii – Zwiększa atak kawalerii o 10% na pierwszym poziomie, o 5% na każdym następnym;
    • Sprzęt oblężniczy – Przyśpiesza oblężenia o 10% na poziom;
    • Fortyfikacje – Spowalnia oblężenia przeciwnika o 10% na poziom;
    • Taktyka – Zwiększa morale o 0.1 na poziom

    Dziedzina Ekonomiczna:
    • Farmy – Zwiększają podatek z zamków o 10% na poziom;
    • Praktyki handlowe – Zwiększają podatek miejski o 10% na poziom;
    • Podatki kościelne – Zwiększają podatki kościelne o 10% na poziom;
    • Infrastruktura zamkowa – odblokowuje nowe budynki w zamku;
    • Infrastruktura miejska – odblokowuje nowe budynki w miatach;
    • Infrastruktura kościelna – odblokowuje nowe budynki w kościele;
    • Ulepszone wieże – odblokowuje mury, fosy i garnizony;
    • Budowa – Redukuje czas konstrukcji o 5% na poziom;

    Dziedzina kulturalna:
    • Zwyczaje szlacheckie – Zwiększa opinię u szlachty o 3/6/8/10/12;
    • Zwyczaje ludowe – Zwiększa opinię u mieszczan o 3/6/8/10/12;
    • Zwyczaje kościelne – Zwiększa opinię u biskupów o 3/6/8/10/12;
    • Majestat – Zwiększa przyrost prestiżu o 10% na poziom;
    • Sztuka duchowa – Zwiększa przyrost pobożności o 10% na poziom;
    • Elastyczność kulturalna – Zmniejsza modyfikator „cudzoziemiec” o 10% na poziom;
    • Elastyczność religijna – Zmniejsza modyfikator „Niewierny/Heretyk” o 10% na poziom;
    • Legalizm – Redukuje długość modyfikatora „Krótkie rządy” o 1 rok na poziom. Zwiększa rozmiar domeny o 1 na poziom; każdy poziom dla królów/cesarzy; każdy oprócz 3 i 5 dla książąt; każdy oprócz 1 i 3 dla hrabiów i 2 dla baronów;

    Co rozwijać?

    Kulturalne technologie są specjalne bo ich efekt działa jedynie w stolicy. Poziom kulturalny nie ma żadnego znaczenia w innych prowincjach. Kulturalne technologię są też najbardziej użyteczne, szczególnie zwyczaje i legalizm. Obydwie pomogą Ci rządzić rozległym państwem i uczynią sukcesję łatwiejszą. Technologie elastyczności są pomocne jeśli prowadzisz ekspansję na tereny o innej kulturze czy religii i pomagają przy zagranicznych wasalach.
    Dla kulturowych technologii rekomenduję legalizm jeśli jesteś królem/cesarzem bo to ułatwia sukcesję dwojako (większa domena, mniejsze kary za krótkie rządy). Drugie z kolei są zwyczaje szlacheckie bo to oddziałuje na praktycznie każdego w twoim państwie z jakąś realną siłą.
    Dla ekonomicznych technologii dwie najważniejsze to Farmy i infrastruktura zamkowa. Farmy zwiększają dochód o 10% a infrastruktura odblokowuje lepsze budynki, dające lepszy dochód i więcej wojska.
    Dla militarnych technologii polecam taktykę, jest ona użyteczna dla wszystkich jednostek. Poza tym skoncentruj się na jednostce która występuje w Twoim unikalnym budynku wojskowym.

    Jak zmaksymalizować wzrost technologii?

    Po pierwsze nie skupiaj się tylko na jednej technologii. Jeśli będziesz zbyt rozwinięty dostaniesz kary do rozwoju. Zamiast tego staraj się być parę dekad do przodu od innych państw.
    Po drugie postaraj się zdobyć najlepszą radę jak tylko się da, szczególnie Kapelana. Twój poziom punktów nauki (twoja nauka + nauka rady + połowa nauki małżonka) zwiększy postęp o tyle samo procent.
    Po trzecie, używaj „tech focus” by dostać tą technologię którą chcesz.
    Po czwarte, skup się na stolicy. Cała gałąź kulturalna opiera się na Twojej stolicy, nie ma właściwie powodu by rozwijać ją poza nią.
    Po piąte, wznoś budynki przyśpieszające postęp. Ulepszając szkoły i uniwersytety możesz łatwo otrzymać o 50% szybszy rozwój.
    Po szóste, używaj swoich doradców jeśli to tylko możliwe. Niech przyśpieszają rozwój w Twojej stolicy. Przyśpieszają oni rozwój o 5% za każdy punkt ich umiejętności.
    Skupiając się tylko na stolicy, pośrednio zwiększasz rozwój innych prowincjach. Sąsiadując z hrabstwem o wyższym poziomie technologii dostaje się bonus 15% na hrabstwo, a posiadanie hrabstwa o wyższej technologii w tej samej domenie zwiększa ten bonus do 25%.

    Podsumowanie

    Maksymalizując technologie możesz sobie poradzić pomimo niesprzyjającym wydarzeniom i kolejnym sukcesjom. Inwestowanie w nie wcześnie da Ci duży bonus w czasie trwania całej kampanii.
    • Skup się na stolicy
    • Skup się na Legaliźmie, Zwyczajach szlacheckich, Farmach, Infrastrukturze zamkowej i taktyce
    • Zdobądź najlepszych doradców
    • Użyj ich do zwiększenia postępu w stolicy
    • Używaj funkcji „tech focus”.
     
    sexiorz84 lubi to.
  2. Prusak

    Prusak Znany Wszystkim

    Dzięki za spolszczenie,leci rep.
     
  3. Medievista

    Medievista Ten, o Którym mówią Księgi

    W orginalnej formie ten poradnik jest troche "pierdołowaty". W sumie daloby się go skrócic o 70 % uwzgledniajac tylko te ważne rzeczy , ale nie bede Ci robił konkurencji i jak chcesz to tłumacz :)
     
  4. flodA

    flodA Znany Wszystkim

    Może i pierdołowaty ale mam nadzieję że to zmniejszy liczbę powtarzalności pytań(tych, na które odpowiedzi są w manualu) w temacie z pomocą..
     
  5. filip133

    filip133 Ten, o Którym mówią Księgi

    Przy technologiach wpisałeś dwa razy dziedzina ekonomiczna :p
     
  6. flodA

    flodA Znany Wszystkim

    Poprawione ;) dzięki ;)
    Dzisiaj wrzucę 2 ostatnie cześci, o prawach dziedziczenia i o podatkach.
     
  7. matatiah

    matatiah Aktywny User

    Bardzo mnie interesują właśnie te części :)
     
  8. Nuke

    Nuke [heinkel intensifies]

    Zasady ogólne


    • Jeżeli nie potrafisz odnaleźć odpowiedzi na Twój nurtujący problem, to zanim założysz nowy temat , sprawdź, czy problem nie został poruszony wcześniej na forum za pomocą funkcji SZUKAJ.
    • Jeżeli nadal nie znalazłeś odpowiedzi na Twoje pytanie, dopiero wtedy masz prawo założyć nowy wątek na naszym forum.
    • Przed zadawaniem pytań, przeczytaj wcześniej instrukcje gry, następnie przejdź cały samouczek gry.
    • Przeczytaj Regulamin oraz FAQ forum.


    Launcher


    [​IMG]


    • Launcher służy do uruchomienia gry, jej aktualizacji oraz rejestracji i uruchamiania gry z modami.
    • Po lewej stronie otrzymujemy wiadomości od developerów.
    • Poniżej mamy dostępne DLC i mody.
    • Po prawej możemy sprawdzić czy powstały nowe patche do gry (Check for update) i zarejestrować grę (Register). Kliknięcie w któryś z przycisków przeniesie nas na forum Paradoxu. Kwestia rejestracji będzie opisana poniżej.
    • UWAGA! By móc swobodnie przeglądać działy dotyczące CK2 na forum Paradoxu, a także ściągać patche musimy mieć zarejestrowaną grę.


    Rejestracja gry na forum Paradoxu

    [​IMG]


    • Aby zarejestrować grę musimy posiadać konto użytkownika na forum Paradoxu.
    • Po pomyślnej rejestracji i zalogowaniu się wybieramy zakładkę My Games.
    • Następnie w polu 'Choose game:' wybieramy Crusader Kings 2, natomiast w polu 'Enter your code here:' wpisujemy kod gry, który możemy znaleźć na stronie wydawcy, u którego kupiliśmy grę (Gamersgate, Steam itp.).
    • Klikamy 'Register', nasza gra jest już zarejestrowana, a my zyskujemy dostęp do ukrytych działów na forum Paradoxu.

    Uruchomienie gry


    • Po uruchomieniu gry klikamy w 'Jeden gracz', a następnie z listy po lewej wybieramy nowy scenariusz lub wcześniej zapisaną grę.
    • Na mapie wybieramy interesującą nas postać. Nie można grać poganami, muzułmanami i innymi innowiercami, a także chrześcijańskimi teokracjami (Papiestwo, Krzyżacy itp.) i republikami.
    • Po prawej mamy kartę postaci, przewidywaną trudność rozgrywki i ewentualnych wasali.
    • Na górze, gdzie mamy daty są przyciski '<' i '>' dzięki którym możemy ustalić dokładnie od którego okresu chcemy zacząć grę (pomiędzy 15.09.1066 a 1.01.1337).

    Pytania ogólne

    Jak zrobić screena z gry?
    Wciskasz F11 i zrzut ląduje w folderze Documents\Paradox Interactive\Crusader Kings II\Screenshots (z rozszerzeniem *.bmp).

    Czym edytować zapisane gry i inne pliki tekstowe z gry?
    Najlepiej bezpłatnym programem Notepad++, ewentualnie zwykłym Notatnikiem. Nie zaleca się natomiast używania aplikacji typu Word czy OpenOffice.org Writer, gdyż programy te pozostawiają w pliku swoje ślady (co może prowadzić do błędów).

    Gdzie znajdują się zapisane stany z gry?
    W folderze Documents\Paradox Interactive\Crusader Kings II\save games.

    Właśnie zainstalowałem nowego patcha. Czy mogę używać sejwów, które zrobiłem na poprzedniej wersji?
    Możesz, ale nie zdziw się, jeżeli wyskoczą różne błędy. Nowe patche wprowadzają z reguły istotne zmiany do mechaniki gry i nie jest wskazane korzystanie ze starych sejwów (zresztą, nie tylko w grach Paradoxu).

    Dlaczego nie mogę wypowiedzieć wojny?
    Przede wszystkim najedź kursorem na przycisk 'Declare war' i w pojawiającym się oknie sprawdź co nie pozwala Ci na takie działanie. Najczęściej jest to brak casus belli lub zmobilizowane wojsko.

    Jak zmienić prawa dziedziczenia?
    Wejdź w zakładkę 'Laws', a poniżej będziesz miał zmianę praw według płci (Gender Laws) i według sukcesji (Succession Laws).

    Gender Laws:

    • Agnatic - dziedziczą tylko mężczyźni;
    • Agnatic-Cognatic - w pierwszej kolejności dziedziczą mężczyźni, jeśli władca nie ma męskiego dziedzica wtedy dziedziczą kobiety;
    • Absolute Cognatic - kobiety dziedziczą na takich samych prawach jak mężczyźni.

    Succession Laws:

    • Gavelkind - tytuły i domena władcy jest dzielona pomiędzy wszystkich jego potomków, najstarszy otrzymuje najważniejszy tytuł;
    • Seniority - dziedziczy najstarszy członek dynastii;
    • Primogeniture - dziedziczy najstarszy potomek władcy;
    • Elective - nowy władca jest wybierany poprzez nominacje uprawnionych do tego wasali, jak np. w HRE.
    Jak wykluczyć innych potomków z dziedziczenia nie zmieniając praw?
    Nadaj pretendentom biskupstwa lub arcybiskupstwa, co wykluczy ich z sukcesji.

    Jak sfabrykować żądania do jakiegoś hrabstwa?
    Wydaj swojemu kanclerzowi (Chancellor) rozkaz 'Fabricate claims', a następnie wyślij go do interesującej Cię prowincji.

    Jak poprawić stosunki z inną postacią?
    Możesz wysłać swojego kanclerza z misją 'Improve diplomatic relations', wysłać danej postaci podarunek, nadać jej ziemię lub tytuł. Możesz także oddać jej na wychowanie jednego ze swoich potomków.

    Jak przyspieszyć zmianę religii danej prowincji?
    Wyślij swojego nadwornego kapelana (Court Chaplain) z misją 'Head Local Inquisition'.

    Czego nie wolno umieszczać na w dziale CK2 i na naszym forum?
    - niezmodyfikowanych plików z gier Paradoxu;
    - zmodyfikowanych plików *.exe z gier Paradoxu (instrukcje jak to zrobić oraz programy te pliki modyfikujące są dozwolone);
    - linków do wszelkiego rodzaju stron torrentowych, warezowych zawierających nielegalne oprogramowanie.

    Co więcej ostrzeżenia za propagowanie piractwa są przyznawane także za:
    - prośby o przesłanie oryginalnych plików (UWAGA! Posiadanie oryginalnej wersji gry nie daje prawa do takich próśb);
    - proponowanie przesłania oryginalnych plików;
    - prośby o udostępnie linków do pełnej wersji gry, a także za udostępnianie takich linków;
    - chwalenie się posiadaniem pirackiej wersji gry.

    Dodatkowo


    Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie w FAQ i na forum możesz zadać je w którymś z tych tematów:
    Dyskusja ogólna
    Szybkie pytania
    Wiele odpowiedzi można znaleźć tutaj:
    Poradnik do CK2
    Oraz: Gdzie kupić CK2?

     
  9. Kwasek_Zul

    Kwasek_Zul Aktywny User

    FlodA będą te części nowe, może jakoś pomóc?
     
  10. Po łacinie jest to paragiu​m, forma dziedziczenia senioralnego. W wolnym tłumaczeniu gavelkind po polsku znaczy tenuta, chodź my nazywamy tę zasadę pryncypatem.
     

Poleć forum

  1. Ta strona wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu: utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam.Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.
    Zamknij zawiadomienie