Witam wszystkich, nadszedł czas na kolejny pamiętnik dev! Dziś jest Dzień Zwycięstwa, data, która oznaczała koniec II wojny światowej w Europie po kapitulacji Niemiec w 1945 roku. Zespół będzie świętować grając trochę HOI4 multiplayer, ale dla reszty z was przygotowaliśmy pamiętnik!
Na początek, zrobiliśmy kilka zmian do wcześniej prezentowanych rzeczy. Kiedy ostatni raz rozmawialiśmy o partii i ideologii były tylko 3 skłonności ideologiczne dla krajów: demokratyczne, faszystowskie i komunistyczne. Po pewnym czasie grania (testowania) czuliśmy, że było to zbyt ograniczające, więc dodaliśmy 4 grupę, którą nazwaliśmy Neutralny. Funkcjonuje on jako rodzaj ideologii catch-all dla narodów, które tak naprawdę nie pasują do Wielkiej Trójki. Kraje jak Polska, Grecja, czy Jugosławii pasują tutaj, na przykład, w zamian za grupowanie ich w ramach ideologii możemy oczekiwać gdzie przyłączymy się. Kraje neutralne, w większości po prostu chcą być same i zadbać o swój los, ale ich brak stałego stanowiska oznacza, że członkom głównych ideologii łatwiej na nie wpływać.
Kraje neutralne mają pewne ograniczenia i specjalne zasady, np. że nie będą w stanie promować swojej ideologii w innych krajach, takich jak komunistów i innych (o tym w przyszłym pamiętnikach) i są one bardziej podatne na zakłócenia zewnętrzne, które przyciągają je do innej ideologii. To prowadzi nas do następnego tematu: Światowe Napięcie. Jest to nowa koncepcja w HOI4 i ma na celu zastąpienie systemu zagrożeń i neutralności z HOI3. Napięcie światowe jest globalną wartość w grze i podnosi się kiedy wykonywane są agresywne działania. Wartość zależy od charakteru działań i wielkości narodu. Aneksja dyplomatyczna Sudetów generuje dużo mniejsze napięcie niż nieuzasadnione wypowiedzenie wojny i wojny rozstrzygnięte z niewielkimi zmianami granic, a nie całkowitej okupacji i aneksji będzie również generować mniejsze napięcie. Mówiąc o nieuzasadnionym wypowiedzeniu wojny naród w HOI4 będzie potrzebować powodu, żeby kogoś zaatakować. Nawet jeśli tylko uzasadniając tą wojnę miejscową ludnością (mniejszością narodową), gdy nikt inny nie przyjmuje twoich argumentów. Wojna może być uzasadniona w oparciu o specjalne Narodowe Cele lub generowane w czasie normalnej rozgrywki. Czasu generowania napięcia zależy od ideologii danego kraju, chyba że mają jakieś legalne powody, jak roszczenia do rdzennego terytorium w obcym państwie.
Światowe Napięcie działa jako ogranicznik w sprawie niektórych działań, w zależności od konfiguracji i ideologii w danym kraju. Naród jak USA, który ma odwzorowane szczególne warunki wewnętrzne państwa oraz do przyłączenia się do wojny światowej wymagają 100% napięcia aby przyłączyć się do danej frakcji. Porównując niezaangażowane kraje takie jak Polska, która potrzebuje tylko 40% napięcia światowego, aby móc dołączyć do frakcji. Podobnie jak USA są też inne narody, które przyjęły zasadę neutralności lub izolacjonizmu, jak Szwecja czy Szwajcaria, narody te aby usunąć te ograniczenia na ogół muszą wykorzystywać łańcuch Narodowych Celów.
Dla ekspansjonistycznych mocarstw faszystowskich Światowe Napięcie jest wrogiem. Będziemy chcieli upewnić się, że twoje działania nie doprowadzą napięcia (światowego) do granic, gdzie demokracje mogą swobodnie poruszać i zatrzymać się pozwalając na rozpad napięcia, oczywiście jest to wartość globalna gdzie mogą istnieć inne siły działające na całym świecie, więc zrobienie tańca dyplomatycznego może być trudniejsze niż się wydaje, a może okazać się, że wszystko dzieje się o wiele szybciej niż jesteś przygotowany na to. Światowy Napięcie to również coś, co można obejść przez specjalne traktaty i taki zestaw można uzyskać poprzez Narodowe Cele, ale są to na ogół konkretne rozwiązania krajowe i będziemy patrzeć na nie bardziej szczegółowo, kiedy obejmować będą decyzje każdego narodu.
Do zobaczenia za miesiąc do następnego pamiętnika, a po nim powinniście zobaczyć, cotygodniowe pamiętniki dev prowadzące do wydania (gry)!