Witam ponownie w kolejnym developer diary o HoI IV. Dziś mam zamiar opowiedzieć o nowym kreatorze dywizji, który tworzymy. W HoI spędzasz mnóstwo czasu ze swoją dywizją i jesteś w stanie ją spersonalizować – nie używasz po prostu dowolnej dywizji piechoty, używasz kombinacji piechoty, niszczycieli czołgów i artylerii, która sprawia, że wygranie bitwy będzie bardziej satysfakcjonujące.
Dla tych, którzy nie pamiętają, przypomnę jak działa to w HoI3. Podczas tworzenia dywizji mieszasz i dopasowujesz od 2 do 5 brygad, które tworzą dywizję. Gdy zbadałeś technologię pozwalającą na dodanie piątej brygady, a w TFH combined arms bonus był otrzymywany za używanie różnych brygad, twoje działania nie były przez nic ograniczane. Oznaczało to, że gracze mogli zastosować swoją wiedzę o IIWŚ i mechanice gry by natychmiast zreorganizować swoją armię na potrzeby obecnej sytuacji. Co ważniejsze, kiedy tylko chciałeś zmienić skład swojej dywizji, musiałeś rozmieścić nową brygadę i podczepić ją do dywizji, a to wymagało wielu kliknięć! W HoI4 chcemy zachować ideę customizacji dywizji, ale sprawić, by trudniej było osiągnąć optymalny skład i łatwiej przeprowadzić zmiany.
Tak więc, co nowego? Kluczową sprawą jest to, że teraz nie projektujesz każdej dywizji, a tylko szablon dywizji danego rodzaju, po czym budujesz kopie tego szablonu. Jeśli zdecydujesz się na zmianę szablonu, wówczas gra poinformuje cię ile sprzętu i zasobów ludzkich będzie to kosztować (lub przeciwnie, możesz chcieć zmniejszyć swoje jednostki lub zmienić np. działa ppanc. na niszczyciele czołgów itd.) by zmodernizować wszystkie dywizje. Modernizacja zacznie się natychmiast, z zastrzeżeniem, że będziesz miał dość sprzętu i zaopatrywanych, niewalczących dywizji.
Szablon dywizji jest tworzony z brygad, które składają się z batalionów, jest to reprezentowane przez siatkę komórek z 6 kolumnami i 5 rzędami. Każda kolumna jest brygadą, a każda komórka – batalionem. Większość kolumn (z wyjątkiem tej po lewej) reprezentuje jednostki wsparcia różnych rozmiarów. Jednostki wsparcia różnią się umiejętnościami, jak na przykład ulepszona możliwość przeprowadzenia rozpoznania czy pośredni lub bezpośrednie wsparcie ogniowe dla twoich frontowych jednostek.
Jeśli będziesz mógł zbudować dany rodzaj dywizji, dostaniesz dostęp do podstawowego i historycznego szablonu, a następnie dostosować go używając doświadczenia zdobytego w walkach na lądzie (Land Combat Experience). Możesz użyć doświadczenia do zamiany batalionów lub odblokowania nowych brygad lub batalionów, ale nie możesz po prosty zoptymalizować szablonu dywizji pierwszego dnia gry. Pomimo nazwy, zdobywasz niewielką ilość LCE nawet podczas pokoju, ale główny przyrost wywodzi się z walki. Tempo przyrostu zależy od proporcji twoich jednostek w walce, im więcej z nich walczy, tym szybciej zdobywasz doświadczenie. Oznacza to także, że mniejsze państwa nie muszą zdobywać mniej LCE niż duże państwa, ponieważ nie liczy się całkowita liczba jednostek, a duże państwa nie zdobędą zbyt wiele doświadczenia rozjeżdżając mniejszego sąsiada.
Niektóre technologie mogą dać ci combined arms bonus wywodzący się z połączenia pewnych typów jednostek w dywizji. Kiedy odkrywasz te technologie możesz po prostu cieszyć się mocniejszymi dywizjami, ale możesz też zmniejszyć je i ponownie wykorzystać uzyskany sprzęt do uzbrojenia większej liczby jednostek o mniej więcej tej samej sile bojowej, jak przed wynalezieniem technologii.
Okno kreatora dywizji daje także przegląd dywizji zawierający jej zachowanie w różnym terenie. Pojazdy o trakcji gąsienicowej mają przewagę ruchu na pustyni, ale dostają kary za przeprawę przez rzekę, pomimo posiadania jednostki saperów.
Będziesz mógł mieć wiele szablonów dywizji danego typu, na przykład liniową dywizję piechoty jako główną jednostkę frontową i ciężką dywizję piechoty do szturmowania silnie bronionych rejonów. Możesz kopiować i dzielić szablony jak chcesz, jednakże musisz kupować ulepszenia dla każdego szablonu oddzielnie, więc posiadanie ich zbyt wielu ograniczy możliwość customizacji każdego z nich.
Aha, i nie zwracajcie uwagi na statystyki, są jeszcze niedokończone.