Cześć! W tym tygodniu dostaniecie dosyć krótkie dd, ponieważ wszyscy jesteśmy bardzo zajęci przygotowaniami do Gamescomu i Paradox Fan Gathering w Kolonii, ale, ponieważ bardzo kochamy naszych fanów, postanowiliśmy wypuścić chociaż trochę nowych informacji.

Dużym problemem podczas tworzenia historycznych gier jest to, że gracze wiedzą, co się wydarzyło. Wiedzą co działa, a co nie, i rushują technologie w obranym kierunku. W HoI4 chcemy, by gracze musieli rozgrywać wojnę by zdobywać doświadczenie, które będzie konieczne do dokonywania technologicznych wyborów. By to osiągnąć, podzieliliśmy system technologii na część teoretyczną, która jest po prostu starym systemem badań, który odblokowuje nowy sprzęt, jak np. P-51 Mustang, który z kolei może być produkowany itd. Druga część opiera się na rzeczywistych doświadczeniach w wojnie i pozwala zmieniać oraz modyfikować swoje modele do tworzenia nowych (które możesz sam nazywać).

Pomówmy przez chwilę o wariantach okrętów. Podobnie jak z Division Designerem, kluczowym zasobem jest tutaj doświadczenie, chociaż w tym przypadku używamy morskiego doświadczenia (NXP – Naval Experience). Korzystając ze swojego NXP możesz zmieniać każdy model okrętu, który obecnie produkujesz. Każdy okręt może być unowocześniany na czterech obszarach, chociaż nie są one takie same dla każdego typu okrętu.

Na powyższym przykładzie widzimy lotniskowiec i jego cztery możliwe modernizacje:
Pancerz – zwiększa ochronę przed ataki z powietrza, ale zmniejsza szybkość i przestrzeń pokładową.
Przestrzeń pokładowa – zwiększa liczbę samolotów na lotniskowcu.
Silnik – zwiększa szybkość okrętu.
Niezawodność – ten parametr jest nieco bardziej skomplikowany od innych. Pozostałe 3 modernizacje zmniejszają niezawodność, podczas gdy ta modernizacja kontruje ten efekt. Może być traktowana jako 'systematologia’ lub 'ukształtowanie okrętu’, w zasadzie określa jak dobrze skonstruowany jest okręt. Niska niezawodność czyni okręt bardziej narażonym na trafienia krytyczne podczas walki.

Możesz modernizować wszystkie cztery obszary okrętu i uzyskać wszechstronny okręt za wysokie koszty, albo poprawić tylko kilka parametrów i dostać bardziej wyspecjalizowany okręt. Ciekawostka – możesz zmienić wariant okrętu podczas produkcji, chociaż będzie to powodować zwiększenie czasu produkcji zależnego od tego na jakim etapie jest produkcja. Jeśli więc zdecydujesz, że twój pancernik po prostu musi mieć osiemnastocalowe działa lub lepszy silnik, nie musisz budować okrętu od początku. Nie będziesz mógł jednak przeprowadzać większych zmian po jego ukończeniu.