Na wstępie formalna informacja – nadchodzący patch będzie miał przydomek „Blanks” (od Iain M. Banks – autor).

JEDNOŚĆ I TRADYCJA

Bardzo ważną cechą, jaką Paradox chciał wprowadzić dla Stellarisa, jest duży potencjał customizacyjny oraz roleplayowy. Jednocześnie prowadzone były rozmowy nt. umożliwienia istnienia „wysokich” imperiów (kontra wobec „szerokich” – czyli bardziej wyspecjalizowanych, niekoniecznie blobujących). Mechanizm jedności i tradycji to ma umożliwiać.

Jedność to będzie nowy, kumulowany zasób polityczny. Uzyskiwać go będzie można głównie poprzez stawianie budynków rządowych i religijnych. Wykorzystywać ją będziemy do odblokowania kolejnych Tradycji. Owe są zgromadzone w grupy po 5 sztuk, a skompletowanie grupy daje końcowy bonus (jak grupy idei w EU4).

Istnieć będzie 7 grup
*Ekspansja – wzrost i kolonizacja
*Dominacja – kontrola i utrzymanie poddanych i państw zależnych
*Dobrobyt – gospodarka
*Harmonia – szczęście i tolerancyjność
*Supremacja – rozwój poprzez wojnę
*Czystość – homogenizowanie społeczeństwa i etnocentryzm
*Eksploracja – poszukiwania i odkrycia

Koszt będzie progresywnie skalowany wraz z wielkością imperium oraz stabilności wewnętrznej kraju. Mnogość rywalizujących frakcji, mnogość mniejszości rasowych i etosowych czy niewolnictwo będzie sukcesywnie zwiększać koszt, nawet do wartości uniemożliwiających do odblokowania. Ogólnie więc małe, spokojne państwa, szybciej będą tworzyć tradycje niż bloby. Dodatkowo one same wpływać będą mogły też na etyki, zatem zły wybór może popsuć kraj.