W dzisiejszych stroniczkach devsów poczytamy troszku o okrętach naukowych – wysoce istotnych elementach floty kosmicznej we wczesnej fazie gry.

Flota jajogłowych będą konieczne do okrywania oraz badania nieznanych nam planet i innych obiektów kosmicznych. Dzięki ich pracy dowiemy się czy ta, są jakieś interesujące zasoby, jest bezludna, nadaje się do zamieszkania czy też w ogóle do czegokolwiek. Z poprzedniego DD wiemy, że będzie istnieć klasa specjalistów-naukowców, którzy docelowo powinni kierować takimi okrętami. Inne postacie także będą mogły nimi kierować, jednak ich skuteczność będzie rzecz jasna mocno zredukowana.

Doomdark, czyli devs który opublikował dzisiejsze stroniczki, przyznał się że lubi porównywać postacie odkrywców z bohaterami w RPG-ach. Latają po przestrzeni kosmicznej, zwiedzają, mają swoje małe przygody, zdobywają doświadczenie i być może zdobywając nowe umiejętności. W końcu galaktyki są pradawne oraz pełne cudów. Trochę to też ma zostać oddane w grze – po zakończeniu misji badawczej naukowiec ma szansę na odkrycie jakiejś Anomalii. Każda posiada swój poziom trudności i badania nad nią mogą spowolnić zwykłe badania jeżeli nie będzie się posiadać odpowiednio zdolnych kadr. Ich zbadanie wymaga czasu oraz umiejętności (zapewne też i kapitału) a efekty mogą być różniaste. Przykładowo podczas badań nad asteroidą naukowiec znalazł rozległą sieć jaskiń. W wyniku ich badań może rozwikłać jakiś problem genezy swojego gatunku, może uzyskać jakieś błędne wnioski albo np. doprowadzić do eksplozji i skierować samą asteroidę na kurs kolizyjny z rodzinną planetą.

Niezależnie od tego co się wydarzy – amonali nie można ponownie zbadać.

Anomalie należy zatem traktować jako zadania poboczne. Mogą wymagać dokonania jakiś decyzji od gracza (podobnie jak w eventach z klasycznych gier Pdx), niektóre opcje mogą być dostępne tylko w odpowiednich warunkach było to częste w CK2, w EU4 znajdowały się śladowe ilości a w pozostałych właściwie w ogóle) np. przez cechę charakteru dowódcy czy władcy.

W przypadku Anomalii twórcy stoją przed wyzwaniem – powinny być one dość różnorakie. Planowo nawet po kilku przejściach gry powinno móc się nadal natrafić na nową Anomalię lub inną formę zakończenia badań.

Okręty naukowe będą mogły też wykonywać inne zadania – zaawansowane projekty badawcze, analiza pobojowiska (do inżynierii wstecznej) itd.

W następnym DD będzie mowa o logach sytuacyjnych oraz specjalnych projektach badawczych.