W dzisiejszych stroniczkach devsów rozwiano nieco chmur dotyczących wzmiankowanych ostatnio Projektach Specjalnych oraz Logach Sytuacyjnych.
Jak to było mówione wcześniej – Projekty Specjalne będą głównie oparte o odkryte Anomalie, jednakże będzie możliwość ich tworzenia w wyników wydarzeń. Wydarzenia te mają być mocno powiązane z aktywnością gracza zaś sama czynność inicjacji projektu przypominać będzie używanie decyzji w innych grach typu EU.
Większość projektów będą posiadały centralną lokalizację (przeważnie planety, ale inne rzeczy w kosmosie też mogą mieć w końcu duże dziwactwa do wykorzystania) zaś sam proces potrzebować będzie okrętów naukowych oraz uzdolnionych naukowców. Mogą oczywiście zaistnieć też inne warunki typu obecność okrętu wojennego, wojsk lądowych czy coś innego.
Jeżeli projekt zostanie już uruchomiony to przeważnie pozostanie jedynie odczekać. Niekiedy jednak wymagane mogą być dodatkowe punkty badawcze np. z fizyki. Będzie można zastopować projekt lub badania bez utraty aktualnych postępu, zatem nie powinno być całkowitego zatrzymania w rozwoju aby zakończyć jakiś projekt.
Przykładowymi Projektami Specjalnymi są badania nad porzuconym, antycznym okrętem kosmicznym; wykopaliska archeologiczne na wymarłej planecie – ojczyźnie nieznanej cywilizacji; połowy (fishing) w Gazowym Olbrzymie.
Co niektórzy mogą zacząć myśleć nad skutkami takich projektów. Mają być one różne, zależne od samego projektu oraz podjętych decyzji gracza. Można uzyskać nową technologię, jakieś stałe bonusy czy też jednostkę wojskową – nagród jest multum.
Aby gracz miał lepsze rozeznanie w sytuacji ze Specjalnymi Projektami wprowadzono do gry menu „Logi Sytuacyjne”. W nim będzie można śledzić nie tylko postępy oraz sytuację z Projektami, ale także co jest/było przy rozbudowanych łańcuchach eventów, zaznaczone nieprzeanalizowane obiekty kosmiczne itp. Przy pojawieniu się czegoś nowego w tym menu gracz uzyska alert.
A za tydzień trochę o mechanice planet – budynki, modyfikatory i takie tam.