Automatyczny transport morski
Nowym dla Art. of War ułatwieniem jest możliwość automatycznego transportu wojsk do terenów zamorskich. Do tej pory wymagało to mikrozarządzania gdyż musiałeś znaleźć flotę, wysłać ją do właściwego portu, załadować wojsko, przekierować flotę do nowego punktu i rozładować… i robić to ponownie, jeśli nie miałeś wystarczająco transportowców dla całej armii.
W Art. Of War wystarczy, że klikniesz prawym przyciskiem na zamorskiej prowincji, gdzie chcesz przemieścić swoje wojska, tak jakbyś to robił drogą lądową. Jeśli masz dostępną flotę statków transportowych ustawioną na automatyczny transport otworzy się okienko z zapytaniem czy chcesz użyć automatycznego transportu do wybranego celu. Wystarczy, że klikniesz na tak a gra zajmie się całą resztą – skierowaniem do portu, ładowaniem, wyładowywaniem a nawet dzieleniem armii i wysyłaniem jej w kilku kursach, jeśli wielkość armii przekracza uniemożliwia wysłanie całości za jednym razem.

Nowe osiągnięcia
Dodano 10 nowych osiągnięć:
Totalna Kontrola – posiadanie 100 prowincji, brak autonomii lub niepokoju.
Centrum uwagi – Posiadanie zarówno protestanckiego jak i reformowanego ośrodka reformacji.
Ta rewolucja została zmiażdżona – Kontrolowanie stolicy i posiadanie >99 WS przeciw celowi rewolucji.
Mandżurski kandydat – Rozpoczęcie gry jako Manchu Jurchen i sformowanie Qing.
Ziemia wschodniego jadeitu – Skolonizowanie Meksyku grając krajem buddyjskim.
To jest Jedwabny Szlak – Posiadanie wszystkich prowincji z jedwabiem.
Mój prawdziwy przyjaciel – Pomóż stronnictwu buntowników wygrać w innym kraju ( przez wypowiedzenie wojny).
Bagnista Marchia (Marshy March) – Posiadanie marchii z przynajmniej dwiema bagnistymi prowincjami.
Szachinszach – Utworzenie Persji przez Tabarestan.
Umrzyj Proszę Umrzyj –Posiadanie monarchy z <2 we wszystkich wskaźnikach, który osiągnął wiek 80 lat.

 

Aneksja I Integracja
Wcześniej, anektowanie innego państwa kosztowało 15 punktów dyplomatycznych każdego miesiąca i trwało 1 miesiąc za base tax, co dawało szybkie, ale kosztowne aneksje.
W Art of War, każda aneksja kosztuje łącznie 10 punktów dyplomatycznych za base tax, wartość ta może ulec zmianie jeśli masz odpowiednie idee. Więc jest taniej niż wcześniej. Jednak również został zmieniony miesięczny postęp aneksji na bazowe 1 mocy dyplomatycznej na miesiąc, z bonusem +1 za wspólną religię i +1 za wspólną grupę kulturową. Co najważniejsze wpływa ma twoja obecna reputacja dyplomatyczna co sprawia, że ta dotyczczas trochę lekceważona wartość nabiera większego znaczenia. W konsekwencji wszystkie źródła reputacji dyplomatycznej zostały podzielone przez 5 i każde powiązane narodowe idee dają +1, poza Dominacją Habsburgów.
Wcześniej, aneksja powodowała utratę tradycji lub legitymizacji. Teraz otrzymuje się kare -3 do reputacji dyplomatycznej na 3 lata.

 
Usprawnienia Handlu
Teraz bardziej opłaca się posiadać wielu kupców przenoszących handel do stolicy handlowej. Przy wszystkich kupcach kierujących handel można uzyskać znaczący bonus do handlu w stolicy. Każdy kupiec daje do 10% mocy handlu w zależności od tego jak duży jest jego udział w danej strefie handlowej.

 

Zmiany przywódcy wojny
Wcześniej problemem były niejasne zasady jak zmieniają się przywódcy wojen. Można było wypowiedzieć wojnę Polsce, która woła swojego sojusznika Rosję tylko po to by się zorientować, że przywództwo w wojnie przejmuje Rosja co umożliwia jej zawołanie do wojny własnego sojusznika – Francji. Nie było żadnych wskaźników w ekranie wojny, że coś takiego się zdarzy.
System wypowiadania wojen i wybierania liderów został gruntownie przebudowany w nadchodzącej łatce 1.8. Teraz przywódca wojny będzie się zmieniał tylko w wyjątkowych okolicznościach – głównie gdy państwo zależne zawoła do wojny swojego suzerena. W związku z tym, że to umożliwia omijanie niewygodnych sojuszy przez wypowiadanie wojen mniejszym sojusznikom wprowadzono karę za zabieranie rzeczy od sojuszników w wojnie. Narzucanie stosunku wasalnego, zabieranie prowincji, wyzwalanie państw od sojusznika teraz kosztuje podwójnie gdyż nie są one formalnym celem wojny.
Jednak można ominąć ta karę przez obwołanie sojusznika wroga „współwalczącym” w chwili wypowiadania wojny wrogowi. W takim wypadku można brać od niego wszystko po normalnej cenie, ale będą oni mogli wezwać własnych sojuszników (jako zwykłych sojuszników). Więc w wypadku powyższej sytuacji, Rosja będzie mogła zawołać Francję tylko, jeśli obwołasz Rosję współwalczącą w twojej wojnie przeciw Polsce. Jeśli tego nie zrobisz to nie będziesz musiał walczyć z Francją ale wypowiedzenie wojny Polsce i branie rzeczy od Rosji stanie się nieopłacalne.
Dodatkowo, by dać małym państwom posiadającym dużych sojuszników ochronę, nie będzie można uzyskać 100% wyniku wojny tylko przez okupowanie przywódcy wojny chyba, że wojna trwała 5 lat. Oznacza to, że jeśli zaatakujesz Ulm a ten zawoła Francję to nie możesz zakończyć wojny w kilka miesięcy przez atakowanie i aneksję Ulmu.
Wreszcie w ekranie wypowiadania wojny można teraz zobaczyć czy sojusznicy wroga dołączą do wojny.

 
Rózne zmiany w mechanice gry

 
– Unie personalne są teraz możliwe tylko między państwami chrześcijańskimi. Niechrześcijanie mogą używać mariażu ze wszystykimi innymi religiami niechrześcijańskimi, nawet jeśli nie są w tej samej grupie religijnej.
– Agresywna Ekspansja otrzymywana za zabieranie prowincji, wasalizację, narzucanie unii itd. jest teraz obliczana z base tax prowincji a nie liczby prowincji.
– Wskaźniki oddziałów zostały ponownie zbalansowane tak, że różne grupy technologiczne są teraz prawie zupełnie równe ale nadal są najlepsze w różnych czasach.
– Można teraz używać opcji pokojowej „Upokorzenie” co daje 30 punktów siły i tyle samo zabiera przeciwnikowi. W takim pokoju nie możesz od przeciwnika brać ziemi.
– Nie można już pozostawać w koalicji przeciw państwom z którymi mamy rozejm.

 
Usprawnienia trybu wieloosobowego
Przycisk porzucenia gry ma teraz okienko potwierdzenia, SI nie będzie porzucać misji na krajach, które były kierowane przez ludzi.

 

Południowa Rosja

Dodano 23 nowe prowincje, zmieniono nazwy już istniejących na bardziej odpowiadające tamtym czasom i pochodzące z określeń tatarskich. Dzięki systemowi dynamicznych nazw prowincji, te mogą zmienić nazwę po podboju przez Rosję.
Krym

Dodano księstwo Theodoro. Posiada ono unikalną kulturę gocką ale należy do greckiej grupy kulturowej. Litwa uzyskała dostęp do morza. Genoa ma kolonię Mantrega łączącą Krym z Kaukazem.
Hordy

Zlikwidowano jednolitą kulturę tatarską i wprowadzono 8 osobnych należących do tatarskiej grupy kulturowej.
Ruś

 

Nie ma już Ukrainy za to to na tych terenach posiadają cory księstwa: Galicji-Wołynia, Kijowa i Czernihowa. Jeśli księstwo Rusińskie lub Białoruskie zjednoczy te tereny to może utworzyć zjednoczoną Ruś Kijowską (Ruthenia).
Południowa Ameryka

Zwiększono ilość prowincji i podzielono Inków na liczne królestwa. Na pozostałych terenach Ameryki Pd dodano plemiona Indian.
Etiopia

Przebudowano cały region i dodano nowe państwa.

 

Źródło