Witam  wszystkich i zapraszam na kolejny odcinek pamiętnika twórców (dev diary) dla Europy Universalis 4. Dzisiejszy odcinek będzie przedstawiał dwie nowe funkcjonalności, które znajdziecie w niezapowiedzianym jeszcze dodatku, a także opis kilku mniejszych wchodzących w skład darmowej aktualizacji. Więc, bez dalszego lania wody:

Zaawansowana zmiana kultury (dodatek)

Obecnie możliwości mechanizmu zmiany kultury w EU4 są trochę ograniczone. Pozwala ona zmieniać kulturę prowincji tylko do Twojej głównej kultury i nie ma żadnej różnicy czy prowincja graniczy z Twoimi macierzystymi rejonami czy też jest na drugim końcu Syberii. Nowy dodatek umożliwia Ci wybierania pośród:

  • Główna kultura 0 jak poprzednio, wybierasz prowincję której kulturę chcesz zmienić do Twojej narodowej kultury. Jest to jednak o 25% tańsze jeżeli prowincja ta graniczy z jaką kol wiek prowincją o Twojej kulturze.
  • Kultura sąsiedniej posiadanej prowincji, akceptowana lub nie. Na przykład grając Anglią chcesz poszerzać terytoria z kulturą Gaskońską, by łatwiej utrzymywać ją jako kulturę akceptowaną, więc rozsądnie byłoby zamienić kulturę w Labourd z baskijskiej na Gaskońską zamiast zamieniać wszystkie prowincje z kulturą Gaskońską i Baskijską na kulturę Angielską. Jest to także 25% tańsze (jak w przypadku głównej kultury).
  • Pierwotna kultura: jeżeli kultura prowincji została zmieniona zawsze możesz ją zmienić kulturę w prowincji z powrotem. Na przykład możesz w Labourd o kulturze Gaskońskiej przywrócić kulturę Baskijską. Jest to o połowę tańsze od zwykłej konwersji.

Osoby bez dodatku będą wciąż mogły  zamieniać kulturę w prowincji tylko na swoją główną, ale będą mogły korzystać z 25% bonusu sąsiedzkiego.
[​IMG]
Nazwij swojego następce (dodatek)

Dostałeś kiedyś następce 0/0/0 i chciałeś dać mu odpowiednio obraźliwe imię? Z nowym dodatkiem, teraz już możesz! Jeżeli tylko imię Twojego następcy nie jest zdefiniowane przez wydarzenie („I shall name him Johan” itp.), będziesz miał możliwość zmiany imienia swojego następcy. Oczywiście, jeżeli nie masz dobrego pomysłu, zawsze pozostaje imię wybrane przez grę. Ale co w tym zabawnego?

[​IMG]

Najemnicy (darmowa aktualizacja).

Kolejną zmianą w nadchodzącej aktualizacji 1.14 jest zmiana limitów (wsparcia) dla najemników. Obecny system miał „pulę najemników”, która miała szansę na uzupełnienie się każdego dnia zależnie od wielkości Twojego kraju, twojego modyfikatora „dostępni najemnicy” i obecnej liczby najemników. To było mylące i  nieprzejrzyste, losowość który rodzaj najemnika dostaniesz jeszcze bardziej pogarszała system. Cały system został usunięty i zastąpiony przez nieco prostszy, gdzie każdy kraj ma limit wsparcia najemników równy 20+30% twojego limitu wsparcia dla sił lądowych. Limit wsparcia najemników określa jak wiele najemników możesz mieć w swojej armii w danym momencie i modyfikator „dostępni najemnicy” ma na niego wpływ (zamiast na „pulę najemników”). Ci najemnicy mogą być dowolnego typu i możesz ich wynająć od razu, bez konieczności czekania na uzupełnienie się puli. Dodatkowo Planista Armii dostępny dla tych posiadających Sztukę Wojny (Art of War) został przebudowany by pasował do nowej mechaniki, zamieniając guzik „rekrutuj wszystkich najemników” na możliwość rekrutowania najemników w szablonach.

[​IMG]
[​IMG]

Blokada Kanałów (darmowa aktualizacja)

Od kiedy dodaliśmy kanały w aktualizacji 1.6, dostawaliśmy sugestie by dodać możliwość ograniczenia dostępu do Naszych kanałów: w końcu nie ma większego sensu pozwalać wrogiej flocie użyć Twojego kanału by mógł przeprowadzić desant na Twoje kolonie. Aktualizacja 1.14 wprowadza zmianę zabraniającą używania kanałów przez każdego będącego w stanie wojny z właścicielem kanału.

TO by było na tyle dzisiaj. W następnym tygodniu będziemy mówić traktowaniu autochtonów i wojnach kolonialnych, ale zanim odejdę chciałbym podzielić się zajawką/zwiastunem poprawionego Losowego Nowego Świata (Random New Word), który umieściłem na moim twitterze, dla tych którzy go przegapili:

[​IMG]
[​IMG]