No to nareszcie coś, na co wszyscy czekali – specjalna mechanika dla Cesarstwa Chińskiego. Jednak najpierw winniśmy zapytać, czym jest Cesarstwo Chin? Paradox przyjął, że nie jest to jedno normalne państwo, z indywidualną flagą i tagiem, jak np. Cesarstwo Bizantyjskie. Bardziej przypominać tutaj będzie Świętego Cesarza Rzymskiego lub Szoguna, gdzie praktycznie każdy może uzyskać ten tytuł bez utraty własnej flagi i idei. Oznacza to także, że ten tytuł nie będzie wiecznie z nami trwać.

Posiadacz tego tytułu będzie miał dostęp do dwóch nowych mechanik – mandatu niebios (wraz z reformami) oraz merytokracji. Jako ciekawostka – cesarz nie używa legitymacji. Mandat rośnie mając pozytywną stabilność oraz dużą ilość trybutariuszy. Dewastacja prowincji oraz sąsiedzi, którzy nie są naszymi trybutariuszami lub nie ugięli się przed naszą potęgą, redukują wielkość mandatu. Maksymalna wartość mandatu redukuje niepokoje oraz obniża koszty stabilności. Wartość poniżej 50 punktów osłabia naszą armię, obniża ilość produkowanych dóbr oraz stawia ludność przeciwko nam.

Cesarz może zainwestować punkty mandatu w reformy. Mając 80+ punktów oraz pozytywną stabilność, można je wprowadzić. W efekcie redukuje nam mandat o 50 punktów oraz obniża staba o 1. Są następujące reformy
*Przedstaw Gaituguiliu (+0,5 merytokracji)
*Reforma Seaban (+1 dyplomaty; +5% efektywności handlu)
*Deleguj Zongdu (-0,05 autonomii)
*Ustanów Lifan Yuan (-10% kosztów corowania)
*Przekształć Rangi Biurokratyczne (+1 monarch power)

Drugą mechaniką jest merytokracja. Standardowo spada, ale można to podnosić poprzez używanie dobrych doradców. Merytokracji używa się do specjalnych Dekretów. Dekrety zużywają 20 punktów merytokracji oraz działają przez 10 lat.
*Rozbuduj pałacową biurokrację (-10% kosztów corowania; -10% kosztów developmentu)
*Przeprowadź spis ludności (+25% podatków)
*Promuj oficerów floty (+20% odporności okrętów)
*Zwiększ kontrolę celną (+25% prowincjonalnej siły handlowej)
*Popraw potencjał obronny (+25% obronności fortów)
*Zwiększ korpus oficerski (+10% siły piechoty)

Domyślnie Cesarzem jest Ming, w późniejszej grze Qing. Tytuł ten uzyskuje się normalnie drogą wojny – każdy kraj pogański oraz z dalekowschodnią religią uzyskuje specjalny Casus Belli przeciwko Cesarzowi, aby samemu uzyskać ten tytuł (przy okazji będzie można zablobować – tańsze koszty przejmowania ziem dawnego cesarza). Nowy cesarz zeruje wszystkie reformy oraz startuje z 50 punktami mandatu niebios.