Przebudowa Ironmana i osiągnięć

Tryb Ironmena pojawił się jako test, czy dla gracza można naliczyć osiągnięcie. On blokował grę na prawie wszystkich modach, bo gracze-cwaniacy mogli sobie specjalnie ułatwiać niektóre akcje. Jednakże część graczy polubiło ten tryb i chciałoby na nim grać niezależnie od zdobywania osiągnięć. W najbliższym patchu planowane jest przerobienie tego trybu tak, aby była możliwa gra na nim z modami. Nadal ten tryb będzie konieczny do uzyskiwania osiągnięć o ile używa się wersji „czystej”. Przerobiony zostanie też interface – pytanie o Ironmana pojawi się w chwili uruchomienia scenariusza, czy osiągnięcia będą zdobywane czy nie będzie pokazywane wraz z wyszczególnieniem „co uniemożliwia”. Dodatkowo będzie przeglądarka osiągnięć w samej grze.

Bonus stołeczny do Developmentu

Mechanika Developmentu została poddana ostrej krytyce. Jeden z punktów dotyczył tego, że małe państwa posiadały mocno podrasowane prowincje bo mogły skoncentrować wydawanie Monarch-Pointów na kilku prowincjach podczas gdy wielkie mocarstwa posiadały dość średniawe ziemie (bo rozkładały te punkty na wiele prowincji). Kończyło się na tym, że Mołdawia posiada wyższą wartość niż Londyn czy Paryż. Dlatego też bonus stołeczny, do redukcji kosztów podniesienia Developmentu, uzależniony od całkowitej wartości jego w państwie. -5% za każde 100 punktów z limitem do -50%. Równolegle, aby nie nadużywać tej opcji do taniego upgreadu swych ziem, koszy przeniesienia stolicy także będą zmienne i uzależnione od całkowitej ilości Developmentu w kraju (cena maksymalna to 700 ADM-pointów).

Rewanżyzm

Jednym z problemów w EU4 była „spirala śmierci”, czyli osłabiający efekt kuli śnieżnej. Ktoś został raz pobity, stracił ziemie i pieniądze to potrzebuje znacznie więcej czasu na odbudowę niż ten kto wojnę wygrał (czy chociażby móc zwalczać buntowników), przez co wysoce ciężki był powrót na swoją dawną pozycję (a wręcz często nawet niemożliwy). Aby ten efekt zredukować wprowadzony zostanie parametr „Rewanżyzmu”. Osiągać on będzie mógł wartość od 0 do 100%, uzyskując go, kiedy traci się prowincję w wojnie. Co to będzie powodowało? Premię do podatków, odnawianie manpowera oraz morale, obronność fortów, obniżenie niezadowolenia oraz tańsze kredyty. Będzie on spadał w czasie i tak mając 100% rewanżyzmu utraci się go po 20 latach.