Dzisiaj dostaliśmy opis głównej mechaniki nadchodzącego dodatku do EU4. Będzie to mechanika „Epok Europy Universalis”.

Czas w grze podzielony będzie na 4 epoki. Epokę odkryć (1400-1530), reformacji (1530-1620), absolutyzmu (1620-1710) oraz oświecenia (1710-1821). Każda z epok będzie posiadać zasady, cele oraz cechy. Realizacja celów daje punkty power-projection oraz punkty splendoru (3 punkty rocznie przy założeniu realizacji wszystkich celów). Te ostatnie wydajemy na odblokowanie cech. Cechy mogą być zarówno uniwersalne jak i indywidualne. Cechy oraz splendor są automatycznie tracone wraz z wkroczeniem w nową erę.

Przykład.

Zasady
Obowiązują zasady religijne (nb – wygasają w 1650)
Wojny chłopskie, kastylijska wojna domowa, wojna róż może wybuchnąć tylko w tym okresie

Cele
Posiadając stolicę na Starym Świecie posiadanie widocznej Ameryki
Posiadanie terenów na dwóch kontynentach
Wprowadzić renesans oraz mieć go we wszystkich posiadanych prowincjach
Posiadać 5 centrów handlowych
Posiadać 2 unie personalne
Upokorzyć rywala

Cechy
Odblokować edykt „Feudalne prawa de iure”
Przenieść cele wojenne wasali
Stworzyć claimy sąsiadujące z claimami
Czas trwania claimów dłuższy o połowę
Konkwistadorzy i odkrywcy nie ponoszą kosztów utrzymania
Zakończenie kolonizacji danej prowincji dodaje +1 losowego developmentu
+1 do ataku na prowincjach z regionem takim samym jak stolica
Turcja: +33% siły oblężniczej
Portugalia: +50 do wzrostu kolonii
Dania: redukcja LD u poddanych o 30%
Wenecja: siła handlowa od okrętów większa o 50%

Przy okazji jest też koncept „Złotej ery”. Raz w grze, kiedy zrealizowałeś 3 cele epoki, możesz uruchomić „Złotą erę”. Wtedy wszystkie koszty czegokolwiek związanego z monarch-pointami są obniżone o 10%, armia i flota dostają +10% morale a produkcja dóbr zwiększona zostaje o 10%. Efekt trwa 50 lat.

Panel epok będzie widoczny też w darmowej części dodatku (patch), ale będzie stosowane wtedy tylko jako wyzwalacz eventów, disasterów i innych.