Na początku krótka notka od Paradoxu – „Trzeci Rzym” nie jest pełnoprawnym dodatkiem, ale „immersion packiem” – czymś w stylu „Lewiatana” dla Stellarisa. Jeżeli ta forma DLC zostanie pozytywnie odebrana to w przyszłości będzie można oczekiwać na kolejne tematyczne paczki. Paczka wydana zostanie w czerwcu oraz kosztować będzie 9.99$. A teraz do rzeczy.

Państwa ruskie dostaną 3 nowe formy państwowe. Republika wiecowa (veche Republic), księstwo (principality) oraz carstwo (tsardom). Republika wiecowa (ranga wyłącznie książęca) będzie miała mechaniki republiki kupieckiej oraz dostęp do mechanizmów rosyjskich; znane stałe bonusy to +1 kupca oraz +3 state’ów. Nowogród oraz Psków zaczynają z tym ustrojem. Księstwo (ranga wyłącznie książęca) jest standardową rosyjską monarchią i wszelkie ruskie monarchie mają ten ustrój jako startowy. Używają rosyjskich mechanizmów, -1 unrestu, +5% podatków oraz +3 state’ów. Ostatnim jest carstwo, które jest uzyskiwane automatycznie po podniesieniu rangi państwa. Duży bonus +10 state’ów pomoże utworzyć wielki kraj, +20% manpowera uzupełni braki w armii a +0,1 absolutyzmu i -0,05 autonomii pozwoli na piękny i mocarny wyzysk.

Umiejętności rosyjskiej państwowości to jest zupełnie nowa mechanika. Są to trzy paski, które ładują się w tempie 3+X% (gdzie X to skill monarchy) w skali roku. Pasek może mieć maksymalną wartość 150%, a użycie umiejętności wymaga posiadanie min 100% naładowania. Są trzy umiejętności rosyjskiej państwowości – reforma Sudiebnika (ADM), wsparcie opryczniny (DIP) oraz powołanie strzelców (MIL). Pierwszy obniża natychmiastowo autonomię o 10% w całym kraju. Drugi obniża poziom aktywności buntowniczych o 30%. Ostatni obniża 2 punkty zmęczenia wojskowego oraz natychmiastowo powołuje formacje strzelców w stolicy w wartości 20% limitu armii.

Czym są strzelcy? Jest to nowy rodzaj jednostek w stylu sztandarów. Głównymi cechami jest (A) nieużywanie manpowera (B) nie zużywa gotówki podczas rekrutacji (C) ma zaniżone morale (D) ma +10% siły ognia (E) zwiększają oni koszty podniesienia stabilności.

Przy okazji zmieniono mechanikę kozaków. Pojawia się jednostka „kozacy” która funkcjonuje jako normalna jednostka, ale posiada bonus +10% do siły szoku. Powołuje się ich poprzez interakcję z klasą o powoływanie armii (1 jednostka za każdą kozacką prowincję). Będą też nowe interakcje.

  1. Pobór elit – uzyskujesz tradycję kosztem lojalności
  2. Zaopatrzenie w broń – tracisz MIL-pointy, ale kozacy dostają lojalność oraz wpływy
  3. Zezwól na samorządność – prowincje kozackie dostają autonomię, rośnie lojalność oraz wpływy