Szintoizm, w przeciwieństwie do konfucjanizmu, był do tej pory religią dającą nieco flavouru. Owszem, bezpośrednio związaną z Japonią oraz japońskimi rodami, ale w końcu to była i jest religia jednego narodu a zatem nikomu to nie przeszkadzało 😉 Ciągle szintoizm będzie miał charakter religii narodowej, ale uzyska nieco więcej smaczków w tym nie jedną, ale DWIE mechaniki!

Izolacjonizm

Izolacjonizm miał być pierwotnie mechaniką bardziej ogólną dla wszystkich krajów wschodnich, ale ostatecznie zaistniał tylko jako zabawka dla Japończyków. Mówi on, oczywiście, o stopniu otwartości społeczeństwa na resztę świata. Poziomów będzie 5, każdy dający coś innego

1. Zamknięte drzwi -0,03 zmęczenia wojennego; -15% kosztów staba
2. Izolacjonizm -10% kosztów staba
3. Selektywna integracja -10% kosztów idei
4. Adaptacyjność +10% prędkości ekspansji instytucji
5. Otwarte drzwi +20% prędkości ekspansji instytucji i -10% kosztów wprowadzania instytucji

Na początku gry, w 1444 roku, szogun ma poziom adaptacyjność a w późniejszych scenariuszach wzrasta izolacja. Dodatkowo szogun dostaje bonus w prestiżu za każdego daimyo z takim samym poziomem izolacji. Szogun może zmuszać innych do wprowadzenia takiej samej polityki jak Ty, ale podnosi to Liberty Desire.

Dodatkową mechaniką są Incydenty. Podstawową funkcją ich jest zmiana poziomów izolacji ale będą dodatkowo mieszać lub wspomagać państwo, coś jak disastery ale tutaj efekty w trakcie oraz na końcu mogą być pozytywne. Są one striggerowane oraz jest ich 8, czyli

1. Shushi-Gaku (japoński neokonfucjanizm)
2. Handel Nanban („handel z południowymi barbarzyńcami” – pierwsze kontakty z Europejczykami)
3. Proliferacja broni palnej (wypieranie starych metod walki przez broń palną)
4. Rozprzestrzenianie się chrześcijaństwa (najpewniej tradycyjnie prym mieć tu będzie katolicyzm)
5. Wzrost autorytetu szoguna
6. Ikko Ikki (antyfeudalny ruch chłopski, wspierany ideologicznie przez buddyzm)
7. Wakou (dosłownie „japońscy piraci”)
8. Urbanizacja

No i de facto formalność – będą zmiany na mapie politycznej i prowincjonalnej w Japonii. Zmieniona będzie pisownia nazw własnych a niektóre rody dostaną indywidualne idee narodowe, na podstawie propozycji złożonych przez graczy na Pplazie.