Witajcie w następnej odsłonie pamiętnika twórców Hearts of Iron IV. Dzisiaj przybliżymy wam jak można pomóc innemu krajowi niekoniecznie wikłając się w konflikt.

Lend Lease
Zacznijmy od tego, że mamy w grze lend-lease, którego użycie jest w pewien sposób ograniczone dla większości ideologii zależnie od Napięcia na Świecie (ang. World Tension). Lend-lease jest przydatny nie tylko dlatego, że wzmacnia naszych sojuszników, ale zyskujemy również trochę doświadczenia, gdy nasz ekwipunek jest używany.
Jest bardzo dobry sposób pomocy sojusznikom czy też przyszłym sojusznikom, o ile posiadasz odpowiedni potencjał przemysłowy. Z tego systemu można korzystać jeszcze przed dołączeniem do jakiejś frakcji (ang. faction) czy stworzeniem własnej. Najbardziej znanym historycznym przykładem jest oczywiście pomoc amerykańska Brytyjczykom i Związkowi Radzieckiemu zarówno przed dołączeniem do wojny, jak i gdy brali już czynny udział w konflikcie z Niemcami.
Możesz dostarczać konwojów z zaopatrzeniem, tak by małe kraje, którym niesiesz pomoc nie musiały budować konwojów na wiele lat przed rozpoczęciem działań zbrojnych. Oczywiście konwoje da się zatopić, co powoduje także utratę przewożonych towarów. O tym powiemy jednak później opisując walkę z udziałem okrętów podwodnych.
Używając lend-lease możesz dostarczać wszystkiego od samolotów do czołgów, ciężarówek, artylerii i strzelb. Możesz również zdecydować czy chcesz wysyłać stałą ilość każdego miesiąca czy też ustaloną część (%) swojej globalnej produkcji.
W ten sposób możesz pomóc małym krajom uzyskać dostęp do materiałów do których normalnie nie mogli by wyprodukować.

[​IMG]

Wyślij ochotników (eng. Send volunteers)
To jeden z najfajniejszych elementów gry, szczególnie w czasie pierwszych lat gry zanim jeszcze wybuchnie wojna światowa. To dobry sposób na zdobywanie doświadczenia w tym okresie.
Używając tej opcji możesz udzielać się w wojnie nie będąc naprawdę jej uczestnikiem, coś jak wojna pośrednia (eng. proxy war). Nie można wysyłać ochotników jeśli samemu już uczestniczysz bezpośrednio w jakimś konflikcie.
Gdy Hiszpańska wojna domowa wybuchnie, wysyłając ochotników możemy zadecydować kto wygra wojnę. Ilość dostępnych ochotników zależy od wielkości kraju oraz pewnych modyfikatorów specyficznych dla kraju.
Ochotnicy potrzebują dwa tygodnie zarówno by dotrzeć do kraju przeznaczenia jak i na powrót z niego. Powracają automatycznie, gdy sam uwikłasz się w wojnę.
Możliwość wysyłania ochotników jest ograniczone przez ideologię rządzących oraz poziom światowego napięcia (eng. world tension), faszyści mogą interweniować kiedy się im podoba, podczas gdy demokracje bardzo rzadko. Francja może wysyłać ochotników wcześniej niż inne kraje.
Co powoduje że ochotnicy dostarczają takiej frajdy? Masz bezpośrednią kontrolę nad swoimi jednostkami ochotniczymi!

[​IMG]

Wyślij Ekspedycje
Ta opcja powoduje przekazanie kontroli nad twoimi jednostkami sojusznikom w wojnie. Użyteczne jeśli nie chce Ci się nimi zarządzać lub AI chce walczyć na tym froncie, ale uważa że zrobisz to lepiej. Mogą zostać zwrócone w dowolnym momencie, ale AI zwykle przetransportuje je wcześniej na twoje terytorium.