Indoktrynacja dzikusów (ficzer z DLC)
Kiedy spotykało się niedorozwinięte cywilizacje człowiek miewał niekiedy zagwozdkę – podbić, wchłonąć czy ucywilizować? Wybór najczęściej determinowany był etycznym podobieństwem do naszej rasy. Teraz, posiadacze Utopii, będą mieć możliwość „nawrócenia” tych dzikusów do naszych etyk.

Niepokoje (ficzer z patcha)
Podczas rozkmin devsów propos nowego systemu frakcji, uznali oni iż obowiązujący system rebeliantów nie jest dobry. Zamiast tego wprowadzony zostanie parametr „Niepokojów”, który mówić będzie o wielkości rozruchów na planecie. Będzie to parametr od 0 do 100. Najczęściej wpływać będzie jedynie na efekty lokalne, ale czasami i całe nasze imperium doświadczyć może efektów zamieszek. Wzrost i spadek głównie będzie uzależniony od stosunku niezadowolonych do zadowolonych popów (wolni mają większy wpływ niż niewolnicy). Wpływać na to też będzie wojsko oraz eventy.

Bezpośrednimi efektami „Niepokojów” będzie spadek gospodarczej i naukowej wydajności planety. Dodatkowo niezadowolone popy będą chętniej zmieniać swoje etyki na przeciwne, niż to co reprezentuje rząd. Oczywiście będą też eventy z tym związane, jak zamachy terrorystyczne, brutalny abolicjonizm, strajki. Docelowo niepokoje utworzyć mogą frakcje, które przeprowadzać będzie już bardziej zorganizowane akcje. Gracz będzie dostawał informacje o tym, z możliwością reagowania. Czasami akcje się będą udawać a czasami nie, a nieudolne działania prowadzić mogą nawet do rewolucji.

Frakcje (ficzer z patcha)
Mechaniki interakcji z różnymi podmiotami pojawiały się w innych grach Paradoxu i zyskały one popularność. I aktualnie w Stellarisie można oddziaływać na frakcje, ale wachlarz jest dość ubogi i niezbyt interesujący. Teraz będą tutaj zmiany, poszerzone oraz związane z etykami. Dodatkowo będzie można za ich pomocą zmienić etyki rządowe Każda etyka będzie mogła posiadać własną frakcję. Mając wpływy będą mogły rozsiewać swoją propagandę, by zachęcać nowe popy do swoich wierzeń. Będzie można je wspierać lub hamować. Jeżeli będzie ta frakcja odpowiednio silna może zmienić obowiązującą ideologię w imperium. Zmiany te najczęściej będą jednoskokowe, czyli z etyki umiarkowanej do etyki fanatycznej przykładowo.