Powoli zbliżamy się do zakończenia opisywania o Utopii. Teraz będą zaprezentowane drobniejsze ficzery, uzyskiwane w ramach patcha.

Zarządzanie żywnością
Prawdopodobnie jedna z najbardziej oczekiwanych funkcji. Teraz produkcja żywności nie będzie miała charakteru lokalnego, tylko globalny. Czyli będziemy mogli tworzyć sobie planety-farmy i za pomocą wirtualnego systemu dystrybucji rozprowadzić to na resztę imperium. Pojawi się parametr limitu żywności, który mówi o ilości zapasów. Jeżeli limit będzie pełny to nadmiarowe jedzenie idzie na wzrost popów. Jeżeli nasze zapasy będą puste i nie będzie dodatniej produkcji to prowadzi do niezadowolenia a w dłuższej perspektywie do głodu i spadku populacji. Będzie można też ustawić poziom dystrybucji z ekranu państwa.

Kandydaci do terraformingu
Czyli po prostu planety, które w chwili startowej nie nadają się do zamieszkania przez nikogo, ale można spróbować dokonać zmiany klimatu. Z naszego świata to będzie przypadek Marsa, który aktualnie jest czerwoną pustynią, ale są idee jak zmienić tam klimat, nagrzać i uzdatnić do egzystencji. Do takich akcji potrzebna będzie jednak odpowiednia technologia.

Koszty żądań wojennych
Były narzekania na złe stosunki między kosztami żądań wojennych a uzyskiwaniem punktów zwycięstwa. Powodowało to długotrwałe wojny, gdzie okupować trzeba połowę cudzego imperium by uzyskać jedną chudą planetę. By to nieco skorygować wprowadzone zostaną technologie, obniżające te koszty. Dzięki temu w późnej fazie gry nie będzie takich absurdów.

Jaskiniowcy
Wcześniejszy system, bazujący na systemie modyfikatorów oraz blokujących płytek, zostanie zmieniony. Teraz dzikusi z epoki kamiennej będą funkcjonować na takich samych zasadach jak reszta dzikich ras.

Wybór tła
Ot drobnostka – będzie można ustawić tło które znajduje się za naszym przywódcą w polach dyplomacji i innych.