Zgodnie z ostatnią zapowiedzią dzisiaj podejrzymy zmiany jakie dotknęły Generator Nowego Świata – starą funkcję z czasów „Podboju Raju” („Conquest of Paradise”). Wraz z kolejnymi patchami funkcjonalność funkcji spadała, spadała aż stała się całkowicie niegrywalna. Tak też Paradox bije się w pierś i koryguje tę opcję – oczywiście za darmo dla posiadaczy powyższego DLC.

Jak to wcześniej było wspomniane, a gracze używający generatora doskonale wiedzą, potrafiły tworzyć się prawdziwie kontynentalne potwory. Aby uzyskać lepsze efekty Paradox musiał kompletnie zmienić filozofię i bazowanie będzie teraz szło po tzw. „płytkach” – pewnych skupiskach ziemi (zbitych lub nie). Jedna z „płytek” zawsze zdefiniowana będzie jako „kontynent”, zatem nie będzie sytuacji skupisk kilku, sporych wysp. Same płytki będzie można też zmieniać wprowadzając rzeki, modyfikatory, porty, obracać, wytaczać granice, kreślić prowincje itp. Dzięki temu wszystkiemu będzie można dokonać napraw wygenerowanego świata, jeżeli jakiś fragment wypadł (naszym zdaniem) blado.




Poza koszmarem kształtu nowych ziem często graczy dotykał koszmar bezsensowności ulokować państw i kultur. Problem został zintensyfikowany w czasie „Sztuki Wojny” („Art of War”), kiedy to wprowadzono więcej państw, kultur oraz prowincji, a generator operował na starej liczbie prowincji. Na domiar złego i zasobność prowincji mogła być dziwnie usytuowana i cywilizowani Indianie dostać mogli biedne a plemiona niecywilizowane – bogatsze. Często także dokonywało się masowe zrównanie prowincji do poziomu 1/1/1. Tak też poziom rozwoju prowincji aktualnie będzie generowany będzie na podstawie wielu czynników jak klimat, bliskość nodów handlowych itd.

Jeżeli zaś chodzi o kwestie kultur, religii i państw to wykorzystane zostaną dawno temu wspomniane systemy regionów i aerałów. W przypadku kultur będzie to po prostu granice będą wyznaczane przez regiony – dzięki temu skończy się sytuacja że kultura zapotecka jest na czterech, odległych wyspach a w pobliskich wysepkach są kultury pueblo. Jeżeli chodzi o kraje to tutaj będzie opcja „Scenariusze Generatora Losowego Świata”. Te scenariusze będzie można odpowiednio przypisać do „płytek” czy też regionów/areałów i tak np. można wybrać iż na wybranym kontynencie totemiczni Indianie wędrowni będą wewnątrz kontynentu a wysokoagresywni tubylcy będą zamieszkiwać wybrzeża. Opcji będzie sporo w tym kilka althistorycznych – wysokorozwinięte cywilizacje amerykańskie, zagubieni Templariusze lub Vinland.




Skoro ulokowanie prowincji będzie bardziej usensownione to też i sztywne struktury kanałów handlowych nie mają racji bytu. Tak też i węzły oraz kierunki handlu będą indywidualnie definiowane dla każdego osobnego Nowego Świata. Podobnie nie będzie też sztywnych nazw dla zatok, prowincji itd.


Wraz z wyjściem patcha na nowym systemie opierać się będzie 90 płytek, zatem część generować się będzie mogła na starym systemie. Wraz z czasem będzie to poszerzane aż do ogarnięcia całego Nowego Świata przez ten mechanizm.
Użycie go nie będzie wpływać na checksumę.

I to był ostatni DD dotyczący EU4 do następnego DLC lub większego patcha.